3 470 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
röjning
Sida 1 av 2
Hej,
vi har även börjat fälla lite träd eftersom tomten har alldeles för mycket skog. Tomten är på nästan 4000 kvadratmeter och vi kanske utnytljar 1000 kvadratmeter. Hursomhelst så har vi redan fällt ett antal träd men det finns en j** massa blåbärbuskar som vi vill bli av med så snabbt som möjligt. Vi frågade på bauhouse så sade de att vi kunde använda ättika för att försura marken tyvärr så skulle vi behöva tunnor med ättika. Frågan är:
- vet någon någon bra metod för att bli av med småbuskar
- Helst något "kemiskt"/"naturligt" som kan hällas på marken/jorden
tack på förhand
vi har även börjat fälla lite träd eftersom tomten har alldeles för mycket skog. Tomten är på nästan 4000 kvadratmeter och vi kanske utnytljar 1000 kvadratmeter. Hursomhelst så har vi redan fällt ett antal träd men det finns en j** massa blåbärbuskar som vi vill bli av med så snabbt som möjligt. Vi frågade på bauhouse så sade de att vi kunde använda ättika för att försura marken tyvärr så skulle vi behöva tunnor med ättika. Frågan är:
- vet någon någon bra metod för att bli av med småbuskar
- Helst något "kemiskt"/"naturligt" som kan hällas på marken/jorden
tack på förhand
tack för svaret..
vi måste ta bort blåbären..vi har för många getingbon..vi hade 6 st. i år..jordgetingar bygger där blåbären finns...och en av våra små pojkar är allergiker...vad är "Roundup"?
vi måste ta bort blåbären..vi har för många getingbon..vi hade 6 st. i år..jordgetingar bygger där blåbären finns...och en av våra små pojkar är allergiker...vad är "Roundup"?
Moderator
· Stockholm
· 52 265 inlägg
Roundup är ett ogräsgift, det tar kål på (nästan) alla växter som finns. Även om jag inte är så himla "miljömedveten", så skulle jag nog tveka på att sprida Rounup över stora ytor. Det är en sak att ta bort några enstaka envetna ogräs.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
HmmHm
Grävmaskin, tar bort stubbarna också. Sk mekanisk bearbetning, ganska miljövänligt.
Protte
Grävmaskin, tar bort stubbarna också. Sk mekanisk bearbetning, ganska miljövänligt.
Protte
Det där med blåbär tror jag inte alls på, har du länk till den informationen?
Däremot blir ju inte folk stuckna när de sitter på altanen, men när de travar omkring i blåbärsmarkena är de plötsligt i den farliga naturen...
Däremot blir ju inte folk stuckna när de sitter på altanen, men när de travar omkring i blåbärsmarkena är de plötsligt i den farliga naturen...
lätt kan skicka bilder på getingbon som fanns där blåbären fanns. Vi hade 6 getingbon 2 av dem fanns bland blåbären sedan vet jag inte om de dras till blåbären men de fanns onekligen där...på tomten..därför måste vi sätta lite avstånd till skogen för att slippa jordgetingar på tomten sedan kan de var ute i skogen hur mycket de vill..Vi blev inte stuckna heller men har man allergiska barn så kan det gå ganska fort..förutom det så vill jag ha lite hjälp, inte debattera..eller läste du inte att det mesta på tomten är skog som förutom det gränsar mot allmänningen...vad är du ute efter med din kommentar?
Jag brukar ta en gräsklippare jag inte är så rädd om och köra för allt vad tygen håller.
Rådet ovan med grävmaskin är väl det bästa tycker jag, det borde inte ta många dagar att göra det fint och sedan så gräs.
Rådet ovan med grävmaskin är väl det bästa tycker jag, det borde inte ta många dagar att göra det fint och sedan så gräs.
Låter som beredning med grävare är det enda vettiga, getingarna trivs säkert för att marken är lämplig oberoende ris och buskar.
Elda bort riset kan vara en snabb åtgärd om ni inte hinner gräva nu i höst. Inget som generellt bör uppmuntras pga riskerna så lek inte skogsbrand bara...
Vi har blivit stungna ordentligt även på altanen i sommar så man behöver inte ge sig ut i den läskiga naturen för det...
Inte kul med överkänsliga barn och mycket getingar, lycka till.
Elda bort riset kan vara en snabb åtgärd om ni inte hinner gräva nu i höst. Inget som generellt bör uppmuntras pga riskerna så lek inte skogsbrand bara...
Vi har blivit stungna ordentligt även på altanen i sommar så man behöver inte ge sig ut i den läskiga naturen för det...
Inte kul med överkänsliga barn och mycket getingar, lycka till.
DU kanske inte vill debattera, men det är oundvikligt på ett forum.alvaro.rubio skrev:
Vad jag är ute efter är att berätta för dig att det inte är blåbären som är problemet, det är getingarna. Gräsmatta på hela tomten jagar nog i väg djuren.
jag vet mycket väl att jag måste ta bort delar av skogen..det sade även anticimex...är du mellanbarnet som behöver uppmärksamhet? Det finns debattforum som du kan använda om du känner att du behöver det. Hursomhelst, tack alla för kontruktiva svar...jag kommer förmodligen att köra maskinellt..hyra någon maskin eller betala...jag har redan fällt en del träd..
Lycka till.
Återkom gärna med lite info om hur det blev/kostade. Kan hjälpa andra.
Återkom gärna med lite info om hur det blev/kostade. Kan hjälpa andra.
sorry för att jag och alla andra är så dumma inkl. Anticimex och du så upplyst...
Blåbärsris är bland det enklare att få bort. Skaffa eller hyr en kraftig trimmer/röjsåg och gå loss. Kanske kan en gräsklinga vara att föredra framför snöre eller röjklinga.
Plana ytan med grävare, visst men frågan är hur effektivt det är om marken inte är jämn och det finns knotiga rötter och stubbar lite varstans. Men vill man göra allt till villagräsmatta så är väl en bandschaktare (bulldozer) det man ska leta reda på.
Plana ytan med grävare, visst men frågan är hur effektivt det är om marken inte är jämn och det finns knotiga rötter och stubbar lite varstans. Men vill man göra allt till villagräsmatta så är väl en bandschaktare (bulldozer) det man ska leta reda på.