R
E Eld skrev:
Nibbler är antagligen ännu bättre än tigersåg. Fast man måste ändå ta till tigersåg eller vinkelslip i hörnen för där kommer nibblern inte åt.
Klarar en vanlig nibbler 3-4 mm stålplåt?
 
R Rejäl skrev:
Klarar en vanlig nibbler 3-4 mm stålplåt?
En nibbler som klarar 4mm kostar säkert några (många?) tusen men det borde gå att hyra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
E Eld skrev:
En nibbler som klarar 4mm kostar säkert några (många?) tusen men det borde gå att hyra.
Har en blå Bosch som inte var gratis när den kom för ca 10-12 år sedan men den går segt i tjockare plåt så jag tänkte att den kan aldrig klara 3-4 mm🥴
 
Jag sågade ner en 3 m³ tank med en billig tigersåg. Det gick fint.
Tanken hade mannlucka samt en kran för urtappning i botten.
Kröp ner i taken, skyddsdräkt och andningsmas, och spolade med vatten. Pumpade ur och sedan full fart med sågen. Det gick åt några sågblad och sågen hade gjort sitt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nu har jag ingen oljetank att testa min nyköpta gamla metallcirkelsåg på, men det här känns ju som en bra maskin för detta. Ingen som testat?

/Höghus
 
P
ja har tagit ut flera tankar och det är oftast enklast med tigersåg för folk som aldrig gjort det förut.. men har du inte en högkvalitet så hyr en för billiga tigersågen från lågprisbutiken kommer mycket troligt att brinna upp.

efter man skopat eller pumpat upp det mesta av oljan i fat eller dunkar eller vad man nu har tillgång till så funkar absol eller sågspån eller pellets som ugsugningsmaterial av det sista kladdet.

diesel / brännoljan säljer man om man itne har nåt gammalt dieseldrivet fordon typ gammal traktor . lastbil inte till nåt modernt dieselfordon som man själv äger iaf..

Kommun skiter i tankarna och man säger bara att den är borttagen och vet inte när det hände eller hur det gick till. dom har oftast noll koll så ang skrotintyg och annat tjafs , dom vet ju i bästa fall volym så nån kan ju tagit ut den hel lika gärna

Det kommun är mest rädd för är ju att dessa gamla tankar ska springa läck och stora mänder diesel kommer i avloppsnätet inte att bråka med att nå rätt företag har tagit ut tanken..

Metallcirkelsåg funkar men kräver lite förstånd hos användaren vid nyp och hur varma spånor man gör och att missa stagen på insidan , tigersågen är "idiotsäker" 😀
 
  • Gilla
JoDa03
  • Laddar…
Jag har renoverat snart tre hus själv men det här är ett av jobben jag överlåter till de som vet vad de gör så slipper jag riskera att skada mig själv eller något annat. Det var ett hiskeligt oljud när de nibblade ner vår oljetank men det gick snabbt och smidigt. Väl värt pengarna. Minns inte ens vad det kostade.
 
klosp11 klosp11 skrev:
häll inte oljan i en nyare dieselbil. det blir bara problem och sätter igen båda filter och insprutningen. kanske en traktor eller båt eller en gammal. mercedes 200d från 1981.
Min MasseyFerguson från -65 skulle bli själaglad!
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Första gången vi installerade bergvärme var 1986 då rev vi ut oljetanken.
Efter det fram till nu så har jag öppnat, tvättat rent och sen sågat ner åtskilliga oljetankar med tigersåg (viktigt med bra blad)
Inget av alla dessa hus hos mig själv eller vänner och bekanta har fått något om varken intyg eller någon besiktning.
Var besiktningen bara en engångsgrej? Strax innan vi sålde förra huset 2002 var det krav på att besikta (Sthlm). Det skulle ju göras återkommande som det lät då. Köparen lät tömma den nyfyllda tanken och besikta igen som en del av undersökningen innan köp, trots att jag hade papper på besiktning. Då hade plåten blivit tjockare än när jag fick besiktigat. I nästa hus lät jag en firma ta bort den direkt.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
För att få använda en oljetank måste den besiktas löpande. Det handlar om att förebygga läckage.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
P
Det verkar väldigt olika i olika kommuner om det tjatas om oljetankar eller inte alls.. iof är det väl nära obefintligt idag hur många som eldar med olja men vet många som har tankarna står kvar i källarn.

Vet att föräldrarna så var kommun på dom för många år sen om att tanken skulle besiktas och dom fick det att låta som att det var krav. dock ignorerades det fullständigt från deras sida.. tanken står där ännu med några hundra liter diesel i..

Så verkar som det hela rann ut i sanden rätt fort från kommunens sida
 
P polaris78 skrev:
Det verkar väldigt olika i olika kommuner om det tjatas om oljetankar eller inte alls.. iof är det väl nära obefintligt idag hur många som eldar med olja men vet många som har tankarna står kvar i källarn.

Vet att föräldrarna så var kommun på dom för många år sen om att tanken skulle besiktas och dom fick det att låta som att det var krav. dock ignorerades det fullständigt från deras sida.. tanken står där ännu med några hundra liter diesel i..

Så verkar som det hela rann ut i sanden rätt fort från kommunens sida
Oavsett om kommunerna arbetar med tillsynen så är det upp till fastighetsägaren att se till att cisternen uppfyller alla krav. Skulle en olycka hända finns det stor risk att försäkringsbolaget inte täcker kostnader. Har varit med om ett hus som fick rivas och omgivande mark fick saneras pga av läckage. Det var inte många kronor den fastighetsägaren fick ut från sitt försäkringsbolag pga av bristande underhåll och underlåtenhet att sköta inspektionerna av cisternen. Det är fastighetsägaren ansvar inte kommunens.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
C
S Sigge1960 skrev:
Det är fastighetsägaren ansvar inte kommunens.
Ja, detta med intygen är väl för att få tanken struken från kommunens register.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Så verkar som det hela rann ut i sanden rätt fort från kommunens sida
Det är väl det som är viktigast. Att det inte rinner ut i sanden. Inte minst om det är en utomhustank. Om det läcker ut eldningsolja i källaren får man skylla sig själv om man inte sett efter tanken. Det man drabbas av främst är stanken. Saneringen lär bli dyr om det vill sig illa.
 
S Sigge1960 skrev:
Har varit med om ett hus som fick rivas och omgivande mark fick saneras pga av läckage. Det var inte många kronor den fastighetsägaren fick ut från sitt försäkringsbolag pga av bristande underhåll och underlåtenhet att sköta inspektionerna av cisternen. Det är fastighetsägaren ansvar inte kommunens.
Var en gång och tittade på ett hus som hade haft oljeläckage i källaren. Tanken var borta men stanken var kvar. Det blev inget bud på det huset.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.