U urbenruben skrev:
Jag pratade med skroten och dom tog inte ens emot plåten då den var indränkt i olja som dom sa
Låter märkligt
 
F fiskarn87 skrev:
Låter märkligt
Inte alls märkligt. Det är förorenad plåt som skroten måste rengöra innan den skicka vidare.
 
S Sigge1960 skrev:
Inte alls märkligt. Det är förorenad plåt som skroten måste rengöra innan den skicka vidare.
Jag sålde plåt från tankrivning till Stena Metall, pengar in på kontot och inga avdrag.
 
Kanske inte alla skrotare som är lika seriösa eller har möjlighet att rengöra för lämning som farligt avfall
 
S Sigge1960 skrev:
Kanske inte alla skrotare som är lika seriösa eller har möjlighet att rengöra för lämning som farligt avfall
Påstår du att Stena Metall inte är seriösa?
På den kommunala återvinningen i Linköping får kommuninvånarna om de så önskar gratis lämna sina rivna oljetankar, inte heller där sker nån rengöring. Man missar dock försäljningsbiten och hundralapparna in på kontot om man skänker järnskrotet till kommunen.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Påstår du att Stena Metall inte är seriösa?
På den kommunala återvinningen i Linköping får kommuninvånarna om de så önskar gratis lämna sina rivna oljetankar, inte heller där sker nån rengöring. Man missar dock försäljningsbiten och hundralapparna in på kontot om man skänker järnskrotet till kommunen.
Nej det finns ju inte mycket farligt i skrotet från en oljetank, på sin höjd att metallen fortfarande är "fuktad" av olja. Sen när det åker till något järnverks skrotugn spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Det är förorenad plåt som skroten måste rengöra innan den skicka vidare.
Varför då? Det blir utmärkta armeringsjärn av gamla oljetankar oavsett om de har något/ några lager färg på utsidan och en tunn oljefilm på insidan.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför då? Det blir utmärkta armeringsjärn av gamla oljetankar oavsett om de har något/ några lager färg på utsidan och en tunn oljefilm på insidan.
Jo och sedan har järnverket med skrotugn filtering av sin frånluft.
Bara att valsa till götet och gör något nytt av stålet.
 
Plåten är inte oljig. Jag har sparat plåt som jag använder till diverse projekt. Det jag inte sparade sålde jag till skroten. Samma sak med pannan när den åkte ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Plåten är inte oljig. Jag har sparat plåt som jag använder till diverse projekt. Det jag inte sparade sålde jag till skroten. Samma sak med pannan när den åkte ut.
Jo nu hade min med bestämdhet en fuktig beläggning av olja.
Men det spelar ju ingen roll när allt sedan hamnar i en skrotugn (en klart sevärd syn när skrot smälts)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.