Som en modern man frågade jag ChatGPT så ta det här med en nypa salt. 😆


"
olja=(Längd−plåttjocklek i botten)×(Bredd−2*plåttjocklek på sidorna)×(höjd)


Beräkningen för volymen av olja kvar i tanken, givet de angivna värdena, blir:

olja=(270−0.4)×(75−2×0.3)×20 olja=(270−0.4)×(75−2×0.3)×20

olja=269.6×74.4×20 olja=269.6×74.4×20

olja=400512 cm3 olja=400512cm3

Nu för att konvertera detta till kubikliter, delar vi med 1000:

olja i liter=4005121000 liter olja i liter=1000400512liter

olja i liter=400.512 liter olja i liter=400.512liter

Så, det finns ungefär 400.512 liter olja kvar i tanken när nivån är 20 cm från botten, baserat på de angivna dimensionerna och plåttjocklekarna."

Tanken är alltså rektangulär
270cm lång
75cm djup
150cm hög
4mm plåttjocklek i botten
3mm plåttjocklek på sidorna
20cm (minst) på tummstocken
 
Det hade gått fortare att räkna ut själv... 27 dm * 7,5 dm * 2 dm = 405 liter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det hade gått fortare att räkna ut själv... 27 dm * 7,5 dm * 2 dm = 405 liter.
Tack, ja då kan vi ju garanterat säga att mäklaren inte visste vad han pratade om när han snackade om att tanken skulle vara tömd.

Är det tillräckligt bra betalt för olja och plåt idag att man hade kunnat få någon att göra jobbet för nedmontering, bortforsling och sanering tro?
 
Filikun Filikun skrev:
Tack, ja då kan vi ju garanterat säga att mäklaren inte visste vad han pratade om när han snackade om att tanken skulle vara tömd.

Är det tillräckligt bra betalt för olja och plåt idag att man hade kunnat få någon att göra jobbet för nedmontering, bortforsling och sanering tro?
Nej, du kommer få betala standardpris hos alla seriösa företag.

Finns säkert nån som gör det mot oljan men då kommer du få oroa dig för oljespill i garaget, förstörd inredning och kanske en brand eller två på det...
 
Sälj oljan först (eller använd den själv).
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sälj oljan först (eller använd den själv).
Hur vet jag vilken kvalitet olja har? Den kan ju ha stått där 10år minst. När jag kollar E10 priserna så är det ju ca 5000kr i värde om den hade varit ny så att säga. Jag vet ju inte vilket skick den är i eller något.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Hur vet jag vilken kvalitet olja har? Den kan ju ha stått där 10år minst.
Det kan du avgöra på lukten.
Luktar det som petroleumprodukter gör lite allmänt är den OK.
Luktar den mer starkt och annorlunda så är den gammal.

Du kan också testa genom att försiktigt smörja in lite olja på fingret, sedan tvätta bort det så nog noga du kan med diskmedel och vatten. Sitter lukten kvar ändå (rejält alltså) så är den 100% gammal.

Fråga mig inte hur jag vet ovan men har man jobbat med att riva såna här ett tag så lär man sig!

Gammal olja brinner för övrigt nästan lika bra som ny, men det har hänt någonting med kemin som gör den annorlunda.
 
Jag och grabben tog ut våran 6kbm på det sätt som nicolas j beskrev, oljan hällde jag i traktorn och dieselbilen i lagom spädning typ 5lit/50lit köpe. Tankresterna kör man med fördel till skroten där man får mer än en krona kilot, vi har ju traktor så vi kunde ta rätt stora bitar bara dom gick ut genom dörrn annars är det bara att såga på (alltså ALDRIG NÅN VINKELSLIP) tigersågsbladen för metall kan ha rätt så grov tandning 10/14tpi
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
När jag skar ut min tank tänkte jag att om man slänger i värmepellets för att suga upp oljan som var kvar på botten så borde det vara lika bra som sågspån (pellets som blir fuktig löser upp sig), men det blev ännu bättre. Det var fortfarande hårda pellets trots att det sugit upp oljan, så jag blandade lite olje-pellets i den vanliga och eldade upp det.
Jag hade ingen möjlighet att mäta men oljan borde ge energi i förbränningen och jag märkte ingen ökad sotning i brännaren eller pannan.
Inblandningen var kanske 10-20% och jag hade en ekotec-brännare i en gammal panna.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det här med intyg till kommunen och sånt, kan inte det bero på var tanken finns? Mina föräldrar hade hade en sån tank i villan i ett vattenskyddsområde och där var det krav på tätare besiktning osv.
Sen angående hur brandfarlig olja är, som nån påpekat redan, har den väl börjat brinna och blir varm är det nästan omöjligt att släcka. Vet det för att jag varit på brandkurs där de använde ett jättekar med diesel som vi skulle släcka med brandsläckare. Det gick bra för de första, de som stod sist i kön fick i princip inte stopp på elden.
 
C
Filikun Filikun skrev:
4mm plåttjocklek i botten
3mm plåttjocklek på sidorna
Det borde gå väldigt lätt tycker man. Min panna var >5mm plåt.
 
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
du kan mycket väl såga sönder tanken med en tigersåg, men ALDRIG vinkelslip. Den sistnämnde producerar gnistor (som i och för sig inte kan riskera tända på olja). Det är ett projekt av dignitet för dig o din familj att höra tigersågen tugga sig igenom 3 mm plåt ca 50 meter ( lagom hanterbara bitar om du ska kunna återvinna skrotet). Tänk på att det kanske finns 100 liter fullgod diesel /eldningsolja kvar i tanken när du kapat av tanktaket, som du ska ta hand om på säkert sätt. Dieseln kostar 24-24 spänn litern så det är inte bara att ”kasta”. Skruva loss manluckan på tanktaket så ser du bättre vad som ska göras.
Lycka till
 
Det är inga större problem att bli av med oljan så att det blir ofarligt även med vinkelslip.
 
nino nino skrev:
Ska man ha 14 eller 18 tänder/tum? Vad går bäst i oljetanksplåt
Minst 2-3 tänder i materialet man sågar i är väl en bra generell rekommendation.

/Höghus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nibbler är antagligen ännu bättre än tigersåg. Fast man måste ändå ta till tigersåg eller vinkelslip i hörnen för där kommer nibblern inte åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.