ridax skrev:
Jo, första året... nästkommande år måste man ju göra en extra prel. deklaration eller acceptera den prel. F-skatt som Skatteverket tilldelar dig... då kommer du ju inte ifrån någon typ av extra arbete i vilket fall som helst.

Och vad tror du händer om man inte har F-skatt följande år? Jo på samma sätt som Skatteverket kan höja din F-skatt kan de tilldela dig särskild A-skatt d v s preliminärskatten påverkas inte av huruvida du har F-skattsedel eller ej.

Men den kanske viktigaste punkten är ju att så fort du lägger in någon form av tjänst vilket kan vara något så enkelt som att man kapar till träbitarna man säljer (med tanke på ditt exempel med träföretaget) så skall kunden egentligen hålla inne skatt avseende det förädlingsarbetet. Varför riskera att hamna i den situationen?
 
D
Vad är det du argumenterar så väldigt om? Jag säger klart och tydligt hur reglerna är. Om du enbart säljer varor behöver du inte F-skatt. Om man sedan vill skaffa F-skatt ändå, så är det upp till var och en. Det kan varken du eller jag bestämma hur någon annan skall göra. Huvudsaken är att veta vilka reglerna är tycker jag.

Sedan stämmer inte det du skriver om förädlingsarbetet på träbiten, i alla fall inte så som du framställer det här. Om du tillhandahåller en förädlad produkt så är det ändå en produkt du har sålt och inte en tjänst. Nu vet jag inte exakt vad du menar med att du kapar till brädorna, men ärligt talat bryr jag mig inte.

Jag avslutar diskussionen med att återupprepa ett klart och koncist påstående (och händelsevis är det exakt samma påstående som jag började med i den här tråden):

F-skatt krävs ENBART om man skall sälja TJÄNSTER. Det finns absolut inget krav på F-skatt för att köpa och sälja VAROR

Nu frågar jag dig. Är påståendet rätt eller fel?
 
Redigerat av moderator:
En liten fundering, vad man nu än gör, tjänster eller inte, måste man inte som enskild företagare ha F-skatt pga löneutbetalning till sig själv?
 
ridax skrev:
Jag avslutar diskussionen med att återupprepa ett klart och koncist påstående (och händelsevis är det exakt samma påstående som jag började med i den här tråden):

F-skatt krävs ENBART om man skall sälja TJÄNSTER. Det finns absolut inget krav på F-skatt för att köpa och sälja VAROR

Nu frågar jag dig. Är påståendet rätt eller fel?
Fel. Det finns inget krav på F-skatt för att sälja tjänster heller.

Dock underlättar det betydligt och min erfarenhet är att det underlättar även om man säljer produkter vilket föranleder de svar jag har gett.
 
Glufsglufs skrev:
En liten fundering, vad man nu än gör, tjänster eller inte, måste man inte som enskild företagare ha F-skatt pga löneutbetalning till sig själv?
Nej, det finns ingen koppling där vare sig du är anställd i eget AB eller har enskild firma t ex.
 
D
Algen skrev:
Fel. Det finns inget krav på F-skatt för att sälja tjänster heller.

Dock underlättar det betydligt och min erfarenhet är att det underlättar även om man säljer produkter vilket föranleder de svar jag har gett.
Jag tycker inte din diskussion ger något. Det du inte tycks kunna förstå är att vid VARUFÖRSÄLJNING så fyller F-skattebeviset ingen funktion, förutom att lugna de kunder som har fått vanföreställningen att F-skatt krävs för att driva ett företag. I stort sett hade du helt och hållet kunnat låta bli att skriva några av kommentarerna alls i tråden, och läget hade varit precis detsamma. Vi är tillbaka på samma ställe som vid mitt första inlägg och inget har förändrats.

Struntsamma... som sagt förstår jag inte vart du vill komma... Vi kommer inte längre och jag tänker inte diskutera mer med dig för nu tar jag helg.
 
Redigerat av moderator:
ridax skrev:
Jag tycker inte din diskussion ger något. Jag antar att du menar att du skulle sälja tjänsterna och låta kunderna ta arbetsgivaransvar? Då SÄLJER du inga tjänster, då är du arbetstagare och uppbär lön.

Struntsamma... som sagt förstår jag inte vart du vill komma...
Nej, jag har fortfarande t ex enskild firma. Kunderna har inget arbetsgivaransvar (så länge jag klarar övriga rekvisit för att kunna definieras som uppdragstagare) Däremot måste de eftersom jag inte har F-skatt dra av ett belopp innan de betalar min faktura och betala in till Skatteverket. Denna skatt avräknas sedan för mig när jag gör bokslut och deklaration i vanlig ordning för min firma.

Krångligt och definitivt inte speciellt uppskattat av kunderna men jag uppfattade det som att du lyfte över frågan till vad som var ett krav och ville veta om ditt påstående var rätt eller fel.
 
D
Det jag FRAMFÖRALLT ville veta var om du ansåg att det vaar ett KRAV att ha F-skatt för att sälja VAROR. Kan du svara på det? För det var ju det som var grundfrågan liksom. Om vi nu skall gå tillbaka till TS situation, så skall han återförsälja VAROR och som jag uppfattar det så är det i alla fall i starten i en ganska blygsam omfattning.

MIN rekommendation hade då varit att antingen ta det om Hobby-verksamhet (om det uppfyller ev. krav som ställs för detta) eller starta upp en enskild firma och INTE registrera sig för FA-skatt (som jag antar att det blir) om han vet att det bara är varuförsäljning han skall hålla på med till en början. JAG menar att det blir mindre administration och mindre att tänka på på det sättet. JAG håller INTE med dig om att arbetet blir detsamma oavsett F-skatteregistrering eller inte. Kravet på F-skattebetalningarna varje månad KOMMER helt automatiskt. Du kommer inte att kunna övertyga mig om att SA-skatt skulle utdebiteras lika automatiskt när verksamheten är så liten som man får anta att den är i det här fallet.

Min pappa skrev en lärobok en gång. Han får (eller fick, vet inte) årligen en mindre summa pengar från förlag och någon utlåningsersättning. De har ALDRIG krävt att han skall betala SA-skatt på dessa inkomster utan han tar bara upp dem i deklarationen så blir det en mindre kvarskatt av det. Om man vill kan man också begära skattejämkning för det.

MYCKET trevligare än att behöva bevaka (om man inte vill klumpbetala i förskott) skattebetalningar varje månad.
 
Redigerat av moderator:
D
Algen: Du verkar ju insatt och intresserad av dessa frågor... Har en fråga om lön till närstående i fåmansbolag.... Har lite luddiga begrepp om de exakta reglerna för detta... Så jag slänger upp en ny tråd här om detta i helgen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.