D
emigrating skrev:
Som jag förstår det får man endast kvitta ingående mot utgående, eftersom den totala utgående (försäljning) momsen under året ligger under ingående (inköp) har jag därför ett "underskott" på 5000,-? Har jag fått detta om bakfoten och i princip alla inköp till drift är momsfria/avdragsgilla?
Om jag inte missförstått vad det är du vill ha sagt, så har du fått det om bakfoten. Jag förutsätter att du bara köper saker som är avdragsgilla i näringsverksamheten (dvs som behövs för att driva verksamheten).

Under den förutsättningen (som ju är grundläggande) så kan du helt enkelt se det som så att den moms du betalar för inköp får du "tillbaka" från staten och den moms du får in på försäljning kommer du att skicka vidare till staten. Det spelar ingen roll vilket som är störst eller minst. Nettot kan gå åt vilket håll som helst. Tänk på alla export-företag som köper in varor/delar inom landet och betalar moms för detta och sedan exporterar detta och inte betalar någon moms alls på detta. De får ju "tillbaka" stora summor från staten.
 
ridax skrev:
Om jag inte missförstått vad det är du vill ha sagt, så har du fått det om bakfoten. Jag förutsätter att du bara köper saker som är avdragsgilla i näringsverksamheten (dvs som behövs för att driva verksamheten).
Tack, nu trillade kronan ned här borta :)

Då går jag ut ifrån att nollspelet via fiktiva momssummor på EU import betyder att detta automatiseras och att jag inte behöver tänka speciellt på det vid deklaration?
 
För att sammanfatta så blir det svårt att handla med en vara för 50 kronor och driva en firma på det om inte du har flera 100% prishöjning.
 
D
emigrating skrev:
Då går jag ut ifrån att nollspelet via fiktiva momssummor på EU import betyder att detta automatiseras och att jag inte behöver tänka speciellt på det vid deklaration?
När det gäller inköp från andra EU-länder (där du angivit ditt momsregnr och inte betalat moms till säljaren) så är administrationen ganska "förvirrande" för den som är momspliktig.

Du måste först ta upp inköpet i momsdeklarationen på en post så att du påläggs moms och sedan måste du dra av den pålagda momsen tillsammans med övrig avdragsgill moms.

Det är ju bara en laboration med siffror och inga pengar byter ägare i detta fall, men det är det korrekta sättet att göra det.

Köper du in varor från andra EU-länder och betalar moms till säljaren, så kan du numera kräva tillbaka momsen via WEB-tjänst hos Skatteverket, under villkor att momsen per land uppgår till minst 500:- SEK (har jag för mig) per år.
 
Lite skrev:
För att sammanfatta så blir det svårt att handla med en vara för 50 kronor och driva en firma på det om inte du har flera 100% prishöjning.
Varför? Om man vet tex att man säljer 1000 produkter per dag så köper man ju så man har till 1000 produkter per dag, 50 kr x 1000 st = 50.000 kr och sen tex 20% påslag så har man en försäljning på 60.000 kr varav 10.000 kr är vinsten. Påslag handlar ju helt om vilken kvantitet man pratar om.
 
På dem 20 % så ska det täcka transport,skatt,egen avgifter osv.

Men visst är det så eftertraktat att det går 1000 produkter per dag så går det finfint. Men är det så bra så dröjjer det inte länge innan samma vara finns för halva priset på blocket/tradera
 
Vad ni komplicerar saker och ting.
Jag tycker det låte skitbra: Börja i liten skala - kanske inte ens dra av för transporter osv
Köper du med moms och säljer med moms så torde du inte behöva deklarera för momsen heller (du gör ju inte ngt avdrag) !?

SEn om det bär sig - då kan man börja titta på resten...

Möjligen skall du redan från början starta en firma, att regga egen firma kostar inte mkt alls, men det går att ta det privat som hobbyverksamhet också om det är småskaligt till en början...

Du skall dock deklarera dina inkomster (eller vinster)...

/K
 
D
Om omsättningen överstiger 30,000:- per år, så måste man redovisa moms även om det är hobbyverksamhet.
 
ridax skrev:
Om omsättningen överstiger 30,000:- per år, så måste man redovisa moms även om det är hobbyverksamhet.
Fast då är det kanske inte så småskaligt längre ? :)
/K
 
D
klaskarlsson skrev:
Fast då är det kanske inte så småskaligt längre ? :)
Beror kanske på vilka referensramar man har. Jag tycker en försäljning på 120:-/vardag är ganska småskaligt. Det blir väl inte mer än 1 affär om dagen i det här fallet, kanske?

Men jag håller helt med om att det är en bra idé att starta småskaligt och försiktigt prova på idén.
 
Det finns vissa varor som är kopplade till avtal som förbjuder vidareförsäljning, ex. vanligt för programvaror till datorer.
Nja, bara delvis sant. Oftast gäller de avtalen inte i Sverige, eftersom svensk lag kräver att fu kan läsa licensavtalet innan du köper varan för att det ska vara giltigt. När licensavtalet ligger inuti en inplastad kartong så kan du inte det, och då gäller det inte. De flesta utländska produkter (och många svenska) har därför i praktiken inga licensavtal.
 
ridax skrev:
Se t.ex. If Skadeförsäkring Holding AB. F-skatt ALDRIG registrerad. Menar du att If Holding med en omsättning på nästan 40 miljarder och 120 miljarder i tillgångar skulle bryta mot lagen och det i 26 år utan att någon reagerat? Eller Pharmacia Holding AB 10 miljarder omsättning och 122 miljarder tillgångar? Eller Vasakronan Holding AB, "statens" fastighetsbolag (via AP-fonderna)?

.

Men Ridax, inget av de bolag du nämner ovan har väl en enda krona i omsättning? Det är ju koncernsiffror du nämner ovan!

Att det inte är ett krav att skaffa F-skattsedel håller jag med om men med tanke på att det dels inte är särskilt svårt att få, dels lätt leder till missförstånd (se bara diskussionen här) så tycker jag nog man bör råda att skaffa en F-skattsedel relativt snart.
 
D
Algen skrev:
Men Ridax, inget av de bolag du nämner ovan har väl en enda krona i omsättning? Det är ju koncernsiffror du nämner ovan!
Vad spelar det för roll? Mitt inlägg var ju ett svar på:'

Glufsglufs skrev:
Nämen vad säger du? Jag som var bergsäker på att ett registrerat företag skulle ha F-skatt
Det nämns ju enbart REGISTRERAT FÖRETAG och alla tre bolag jag nämnde ovan är utan tvekan registrerade företag, eller hur? Vad det är för typ av bolag och vad de har för verksamhet spelar alltså egentligen ingen roll, för att vederlägga citatet. Jag valde bara holding-bolag eftersom jag visste att de ofta struntar i att F-skatteregistrera sig då de sällan säljer tjänster och dessutom inte är utsatta för "okunniga köpare" som frågar efter F-skattebevis. Dessutom var du ju inte den första som anmärkte på detta och jag har redan besvarat detta en gång tidigare.

Sedan kanske du missade mitt inlägg senare där jag också plockade fram ett rent försäljningsbolag som inte hade brytt sig om att F-skatteregistrera sig?

ridax skrev:
Här har du ett renodlat försäljnings-AB som aldrig varit registrerat för F-skatt. Moraträ Försäljnings AB. Försäljning 40 miljoner, 21 miljoner i tillgångar och 2,3 miljoner i vinst (e.f-netto). De har bl.a. butiksförsäljning av trävaror.
Algen skrev:
Att det inte är ett krav att skaffa F-skattsedel håller jag med om men med tanke på att det dels inte är särskilt svårt att få, dels lätt leder till missförstånd (se bara diskussionen här) så tycker jag nog man bör råda att skaffa en F-skattsedel relativt snart.
Tja, det där har jag inga synpunkter på egentligen. Jag har ju t.ex. redan påpekat att många köpare inte vet om att det inte krävs F-skattebevis vid försäljning av varor, så att det kan ställa till problem även om man följer reglerna.

Samtidigt är det ju lite pyssel med att betala F-skatt också, så om man inte har så mycket verksamhet så kan det ju vara skönt att slippa det...

Man får helt enkelt väga för och emot och avgöra vad man tycker är bäst. Men det är ju aldrig fel att veta om att det faktiskt finns ett val...
 
Redigerat av moderator:
"Sedan kanske du missade mitt inlägg senare där jag också plockade fram ett rent försäljningsbolag som inte hade brytt sig om att F-skatteregistrera sig?


ridax skrev:Här har du ett renodlat försäljnings-AB som aldrig varit registrerat för F-skatt. Moraträ Försäljnings AB. Försäljning 40 miljoner, 21 miljoner i tillgångar och 2,3 miljoner i vinst (e.f-netto). De har bl.a. butiksförsäljning av trävaror.
"
Ridax,

Även för Moraträ gäller 40 MSEK koncernen. Bolaget i sig har 0 i omsättning.

Vad gäller att betala in F-skatten är det ju inte något problem att få en F-skatt på 0 kronor så jag ser inte att det skulle göra varken till eller från.
 
D
Algen skrev:
Även för Moraträ gäller 40 MSEK koncernen. Bolaget i sig har 0 i omsättning.
Jaja, då var det kanske ett moderbolag det också... Då har de iofs helt fel verksamhetsbeskrivning i sin bolagsordning.

Strunt samma eftersom reglerna är så som jag sagt och enda anledningen till att jag överhuvudtaget visade bolag som inte hade registrerat F-skatt var för att någon trodde att alla REGISTRERADE BOLAG måste vara F-skatteregistrerade. Så för min del spelar det egentligen ingen roll vad företagen har för verksamhet.

Vad gäller att betala in F-skatten är det ju inte något problem att få en F-skatt på 0 kronor så jag ser inte att det skulle göra varken till eller från.
Jo, första året... nästkommande år måste man ju göra en extra prel. deklaration eller acceptera den prel. F-skatt som Skatteverket tilldelar dig... då kommer du ju inte ifrån någon typ av extra arbete i vilket fall som helst.

Sedan får faktiskt inte "uppskattningen" i prel.deklarationen avvika för mycket från verkligheten heller (kommer inte ihåg exakt hur mycket den får avvika, men Skatteverket har någon PROCENT-sats, så har man lågt resultat så gör ju små skillnader stor skillnad i procent, men tror iofs inte att Skatteverket tar så allvarligt på något sådant ;)). Men pyssel är det i alla fall...

Men som sagt, om du tycker att man skall F-skatteregistrera sig trots att det inte behövs, så säger inte jag emot. Det får var och en göra och tycka som de vill. Själv har jag valt att strunta i att F-skatteregistrera mitt Holding-bolag då jag inte ser någon som helst vinst med att göra en sådan registrering.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.