Du har säkert rätt ridax, men för att vara petig: Alla dina tre exempel är Holdingbolag. Jag har svårt att tro att någon av dessa har gjort affärer med slutkunder.

ridax skrev:
Du säger ju själva att kunden riskerar att få betala "sociala utgifter" om företaget saknar F-skatt. Några "sociala utgifter" finns ju inte vid försäljning av varor...
Nej, men skatt?
 
D
Nyfniken skrev:
Du har säkert rätt ridax, men för att vara petig: Alla dina tre exempel är Holdingbolag. Jag har svårt att tro att någon av dessa har gjort affärer med slutkunder.
Ja, alla exempel är Holding-bolag just för att jag sökte på ordet "Holding" i företagsnamnet då jag vet att det är ovanligt att Holding-bolag är tjänsteleverantörer och alltså ofta ej är registrerade för F-skatt.

Här har du ett renodlat försäljnings-AB som aldrig varit registrerat för F-skatt. Moraträ Försäljnings AB. Försäljning 40 miljoner, 21 miljoner i tillgångar och 2,3 miljoner i vinst (e.f-netto). De har bl.a. butiksförsäljning av trävaror. Såg förresten att Bauhaus AB inte heller har registrerats för F-skatt. Behöver väl inte tala om vad Bauhaus AB sysslar med (vet iofs inte vad det är för bolag som länken går till, det verkar ganska "tomt").

Nu är det så att jag vet att jag har rätt ;-) Jag har haft uppe den här diskussionen med min revisor. Jag har själv ett bolag som inte har F-skatt, ett bolag som har F-skatt och ett bolag som har F-skatt (men egentligen inte skulle behöva det, men som har det för att det blir så mycket frågor annars).

Nyfniken skrev:
Nej, men skatt?
Hur tänker du då? Vilken skatt skulle köparen behöva betala? Menar du att om du går till Moraträ och köper en bräda så skulle du riskera att få betala 700,000:- för bolagets vinstskatt? Om det hade varit så, så hade det väl i Skatteverkets information inte bara stått att man riskerar att få betala sociala avgifter utan även att man riskerar att få betala säljarens skatt? Nu är det ju inte så, så det spelar ingen större roll.
 
Redigerat av moderator:
ridax skrev:
Hur tänker du då? Vilken skatt skulle köparen behöva betala?
Det var momsen jag hade i åtanke, men jag vet verkligen ingenting om hur momsredovisning fungerar. :blushing: Det kanske inte är relevant?
 
D
Nyfniken skrev:
Det var momsen jag hade i åtanke, men jag vet verkligen ingenting om hur momsredovisning fungerar. :blushing: Det kanske inte är relevant?
Nej, det är verkligen inte relevant ;) . Momsen betalar man ju som köpare oavsett. Det går ju liksom inte att betala "dubbel" moms om säljaren saknar F-skattebevis.
 
Redigerat av moderator:
Det enda viktiga är att TS lägger på moms på sina priser, dvs är momsregistrerad. Därmed kan han även lyfta momsen på inte bara varuinköpen utan även drivmedel och annat som behövs i verksamheten.
 
mycke_nu skrev:
Det enda viktiga är att TS lägger på moms på sina priser, dvs är momsregistrerad. Därmed kan han även lyfta momsen på inte bara varuinköpen utan även drivmedel och annat som behövs i verksamheten.
Om man vid årets slut sitter med ett momsunderskott måste detta då betalas in till skatteverket eller kan detta skrivas av - om vi utgår ifrån att underskottet beror på nyinköp av produkter som behövs för att driva verksamheten?
 
D
Vad är ett momsunderskott? Har du köpt in nödvändiga varor till verksamheten så att du har betalt mer moms än du har fått in genom att sälja varor, så får du tillbaka mellanskillnaden från staten. Annars får du betala in mellanskillnaden till staten.
 
Nja, det är lite mer problematiskt än så :)

Låt säga att jag har handlat för 100000,- till firmans drift. Dessa inköp är gjorda i andra EU länder så någon moms har aldrig betalats (dock är fiktiva momsbelopp bokförda på 25000,-). Under samma år har jag endast fakturerat ut 100000,- (80000,- + 20000,-).

Då har jag ett underskott på 5000,- vid bokslut - eller har jag missförstått kvittningen mellan ingående och utgående moms? Om nu underskottet är rejält, kan man "trolla bort det" på något sätt, f.ex. genom avdrag för underskott?
 
D
Förstår fortfarande inte. Om du gör inköp från annat EU-land och anger ditt EU momsregnummer så du inte faktureras moms av säljaren, så skall du ju ta upp detta inköp i din momsdeklaration så att du påläggs svensk moms på detta inköp. Om det sedan är ett "avdragsgillt" inköp så kan du samtidigt dra av momsen (=få tillbaka den av staten/kvitta den) så det aldrig blir någon moms betald på detta inköp.

Om vi säger att du handlar för 100,000:- ex moms från Tyskland och du anger ditt EU-momsnummer, så skulle du "egentligen" ha betalat 19,000:- i moms i Tyskland, men eftersom du angav ditt momsnummer så betalar du ingen moms i Tyskland utan betalar istället 25,000:- moms i Sverige. Dessa 25,000:- får du då dra av för direkt (=kvittas) om du är momspliktig och inköpet är avdragsgillt.

Då har du ju aldrig betalat några pengar för momsen. Hur kan du få något underskott av det? "Underskott" får du ju först om du betalar SVENSK moms, som du ju faktiskt betalar i förväg för att sedan deklarera den i din momsdeklaration.

Varför skulle man vilja trolla bort ett underskott? Om du har ett "underskott" i momsdeklarationen så får du ju tillbaka de pengarna. EU-moms har ju såvitt jag ser det ganska liten inverkan på den balansen.
 
Är det inte enklare att säga att när man köper varor inkl moms så redorvisar man det och ligger således på +. När man sen säljer och får in momspengar vilket borde vara mera än det inköpta så betalar man momsen till staten. Man ser egentligen inte momspengarna och att få tillbaka momspengar får man sällan om man inte arbetar inom bygg och har omvänd momsplikt.

Att bli skyldig staten moms blir man bara om man skiter i att betala momsen på inkomsterna. Att staten blir skyldig återbetalning av moms sker då man har betalat mer moms än vad man fått in och staten återbetalar då. Kan vara olika från månad till månad och som sagt, inom bygg så betalar man massor av moms men man får inte tillbaka så mycket pga av den omvända momsplikten och staten betalar tillbaka.

Handla för 100.000 plus moms och man ligger ute med 25.000 i moms. Sälj sen varor och tjänster för 200.000 plus moms och staten ska då ha 50.000 minus dom 25 man redan lagt ut men om man en månad har dålig försäljning och bara säljer för 50.000 plus moms så får man ju tillbaka 12.500.
 
Redigerat:
Nej, det blir ju inget underskott som sådant, det jag menar är att jag sitter med en skuld till skatteverket på 5000,- - med mindre jag, som sagt, har missförstått kvittningen av ingående/utgående moms.

Som jag förstår det får man endast kvitta ingående mot utgående, eftersom den totala utgående (försäljning) momsen under året ligger under ingående (inköp) har jag därför ett "underskott" på 5000,-? Har jag fått detta om bakfoten och i princip alla inköp till drift är momsfria/avdragsgilla?

Momsen ska ju bli, som jag förstått det, 0,- vid bokslut men det blir den ju ifs pga de fiktiva 25% påslagen/avdragen i bokföringen... gah... kanske jag ska hitta en revisor ändå :)
 
Så länge du tar mer betalt för det du säljer än köper in för så har du ju mer momspengar i inkomsten än utgifterna och ska då betala för det och gör man inte det så blir man skyldig. + - 0 blir det ju liksom aldrig. Undantaget är om du tillämpar omvänd momsplikt, då är det staten som ska betala tillbaka i regel då man inte fakturerar momsen utan den betalar kunden, men det gäller bara inim bygg mellan företag i branchen.
 
Momsen beräknas som utgående minus ingående. Blir skillnaden positiv betalar du denna till Skatteverket, blir den negativ betalar dom skillnaden till dej.
 
Glufsglufs skrev:
Så länge du tar mer betalt för det du säljer än köper in för så har du ju mer momspengar i inkomsten än utgifterna och ska då betala för det och gör man inte det så blir man skyldig.
Visst, köper man produkter till försäljning är det ju så - detta rör sig dock om produkter för drift av företaget (f.ex. maskiner).

Det är därför jag är osäker på hur detta sköts - det kommer mest troligt bli ett "underskott" i år pga större [förbruks]inventarie köp. Detta betyder dock inte att firman ligger i det röda då endel momsfria tjänster har utförts.
 
Det jag inte förstår riktigt är hur det är ett problem, man ligger ute med moms efter inköp och det redovisas i bokföring, man får in moms av försäljning och det bokförs och betalas. Enda sättet jag kan se att man blir skyldig (skatteskuld) är ju att man inte betalar redovisad moms och då görs det ju något fel i bokföring osv.

Men om du nu har lagt ut mer momspengar än vad du fått in så blir det automatiskt i o m skattedeklarationerna till skattemyndigheten utbetalt till företaget för ev överskott på skattekontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.