Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det finns inget oärligt i detta.
Klart att det är oärligt att debitera för något man inte har levererat.

Är du nöjd med att en taxichaufför debiterar dig för 2 mil extra så att han kan åka och tvätta bilen efter att han har släppt av dig?
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Klart att det är oärligt att debitera för något man inte har levererat.

Är du nöjd med att en taxichaufför debiterar dig för 2 mil extra så att han kan åka och tvätta bilen efter att han har släppt av dig?
Men vakna - förstå världen och läs inte in dina egna villfarelser i det jag skriver.

Köper du en hantverkstjänst är det tjänsten du betalar för. Att dravla om timmar - i just det här fallet - är bara dumt. Köper du timmar med fri dispositionsrätt är det en annan sak.

Vi debatterar inte taxi. Samma sak där. Jag köper inta varken mil eller timmar. Jag köper transport från punkt A till punkt B. Oftast (och ja, jag åker mycket taxi) köper jag resan på fastpris. Tacka f..n för att jag betalar för både tankning och biltvätt - eller tror du någon annan betalar för det???
 
  • Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Så uppfattar inte jag det. Jag betalar för det arbete hantverkaren utför.
Ja naturligtvis. Men faktureras det X timmar ska det också ha arbetats X timmar om det nu är timdebitering som gäller. Inte konstigare än att man inte fakturerar åtta lysrörsarmaturer om man bara levererat och monterat sex stycken.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att dravla om timmar - i just det här fallet - är bara dumt. Köper du timmar med fri dispositionsrätt är det en annan sak.
Vad menar du med "timmar med fri dispositionsrätt"? Aldrig hört det uttrycket i dessa sammanhang.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag köper transport från punkt A till punkt B.
Och om det avståndet är två mil och avtalat milpris är 250 kronor utan andra tillägg, så tror jag du förväntar dig en räkning på 500 kronor. Att den stackars taxikillen sen måste åka och tvätta bilen och sedan köra hem tror jag inte du vill betala extra för.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Tramstråd... Frågan är felställd.

Som kund betalar man för hela det arbete firman gör - inte för den tid de är hos dig. Man betalar för hantverkarens tid - hantverkarens hela tid. Man betalar för hantverkarens bil och för ägarens fläskiga BMW. Sedan betalar man såklart för material och för allt annat som hör till det specifika uppdraget. Man betalar för tiden det tar att köpa och hantera allt material och för de verktyg hantverkaren använder. Man betalar för den tid ägarens fru lägger på administration och för ägarens bjudluncher.

Att käbbla om hur många timmar hantverkaren var hos kunden är bara larv. Det är relevant om det handlar om en eller två timmar. Inte ovanligt, och jag har absolut inget problem med det, att hantverkare (och det framgår ofta av offerter m.m.) debiterar för en hel dag om jobbet uppskattas ta mer än fem timmar.

En del av detta syns inte för kunden, det ligger i timpriset. Timpriset är inte hantverkarens lön. Den betalar (förhoppningsvis) firman - med dina pengar.

Så - om snubben är hus dig mellan 7.30 och 15.00 finns det inte en chans i h..e att han skulle kunna jobba på fler ställen under den arbetsdagen. Alltså betalar du för en heldag och då får han tid för underhåll, att fylla på i bilen, att tvätta bilskrället m.m. (eller så åker han bara hem men han skall ha lön för en hel dag...)

För... det är väl ingen som tror att det är någon annan än kunden som betalar för allt detta???

Är du missnöjd med det här systemet - sluta köpa tjänster.

Är du missnöjd med själva jobbet - då kan du klaga.
I ett timpris som kund betalar ska väl alla kostnader var inräknade som fruns lön, biltvätt revisorarvoden, kort sagt alla kostnader. När man sedan debiterar kund debiterar man naturligtvis den tiden man arbetat med uppdraget inget annat. Inte lunch inte biltvätt inte köp av verktyg.
När jag lämnar in bilen på Volvo betalar jag för tiden från och med att de sätter sig i bilen och kör in den i verkstaden och tills de kör ut den dock bar den tiden de fysiskt arbetar med bilen alltså inte väntar på delar inte städar inte köper verktyg och priset är Ca 1100kr/ h
 
  • Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
När jag lämnar in bilen på Volvo betalar jag för tiden från och med att de sätter sig i bilen och kör in den i verkstaden och tills de kör ut den
Det vette tusan om just bilservice var det bästa exemplet...😢🤬
 
  • Haha
Kardan79
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Köper du en hantverkstjänst är det tjänsten du betalar för. Att dravla om timmar - i just det här fallet - är bara dumt. Köper du timmar med fri dispositionsrätt är det en annan sak.

Vi debatterar inte taxi. Samma sak där. Jag köper inta varken mil eller timmar. Jag köper transport från punkt A till punkt B. Oftast (och ja, jag åker mycket taxi) köper jag resan på fastpris. Tacka f..n för att jag betalar för både tankning och biltvätt - eller tror du någon annan betalar för det???
...och ändå dimper det ner en faktura som anger ett specifikt antal timmar med ett á-pris.

Det finns ingen som helst logik eller stringens i dina resonemang.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det vette tusan om just bilservice var det bästa exemplet...😢🤬
Alla seriösa företag arbetar ju på samma sätt ungefär. Ex du behöver ju inte betala din revisor för att hans fru byter papper i skrivaren eller städar inte heller när revisorn åker o köper toner och papper.
Eller du behöver ha något reparerat på en mekanisk verkstad. Ajaj nu gick pelarborren sönder jag måste åka köpa delar till den, den tiden lägger man ju inte på en enskild kund samma med din skruvdragare när du måste köpa ny.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K kortis skrev:
Alla seriösa företag arbetar ju på samma sätt ungefär. Ex du behöver ju inte betala din revisor för att hans fru byter papper i skrivaren eller städar inte heller när revisorn åker o köper toner och papper.
Eller du behöver ha något reparerat på en mekanisk verkstad. Ajaj nu gick pelarborren sönder jag måste åka köpa delar till den, den tiden lägger man ju inte på en enskild kund samma med din skruvdragare när du måste köpa ny.
Revisorn kan vara och är ofta en kvinna.
 
K kortis skrev:
Alla seriösa företag arbetar ju på samma sätt ungefär
Ja absolut. Jag log bara lite åt exempelvalet med tanke på hur mycket kritik bilverkstadsbranschen fått avseende fusk…
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Revisorn kan vara och är ofta en kvinna.
Ska vi nu ta diskussionen till den nivån så kan kvinnor ha en fru. 😉
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och om det avståndet är två mil och avtalat milpris är 250 kronor utan andra tillägg, så tror jag du förväntar dig en räkning på 500 kronor. Att den stackars taxikillen sen måste åka och tvätta bilen och sedan köra hem tror jag inte du vill betala extra för.
Tja, om man försöker följa hans resonemang så verkar han tycka att det är rimligt. (Det verkar vara så "affärer fungerar")
 
  • Haha
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja absolut. Jag log bara lite åt exempelvalet med tanke på hur mycket kritik bilverkstadsbranschen fått avseende fusk…
De som fuskar mest är nog revisorerna😱😅
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi nu ta diskussionen till den nivån så kan kvinnor ha en fru. 😉
Och manen ha en make
Eller hen en hen
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi nu ta diskussionen till den nivån så kan kvinnor ha en fru. 😉
Ja det är klart? Personen jag citerade skrev dock "hans"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.