P paralun skrev:
Jo nu måste då svenska staten betala stora utgifter för att förvara människor samt den nya stora utgiften att vara med i NATO.... momssatsen har nog liten betydelse i det stora hela.
Sen att "ta från de rika och ge till de fattiga" är mycket begränsat
Vi har ett av världens mest utjämnade välfärdssystem. Vi har sannolikt de högsta lägstalönerma i världen och det största bidragssystemet.
Begriper inte var du får saker i från...
Självklart är det inte sunt för ett land i längden med väldigt små ekonomiska vinster för folk att ta ett "skitjobb" isf att gå på bidrag.

Moms är en av de viktigaste inkomsterna för staten.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/Skatt-pa-konsumtion-och-produktion/Moms/
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka detaljer? Jag skrev om hur staten bör göra för att uppnå allmän acceptans för skattesystemet och därmed minska svartjobben. Ett sänkt skattetryck tror jag är nödvändigt för det, dvs att " lösa det genom att ta bort skatten".

ROT-avdrag är som ett plåster på ett benbrott.
Nej jag kan inte se hur man bedömer svartjobbet men jag tror det är av mindre betydelse.
Staten har en utgift skattepengar och det går sämre ihop konstaterar riskrevisionen och det är ju deras uppgift att kolla.
 
P
P paralun skrev:
den nya stora utgiften att vara med i NATO.
Den utgiften kommer vi inte undan genom att inte vara med i NATO, snarare blir det troligen lite billigare att vara med i NATO än att stå utanför.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
R Rejäl skrev:
Vem ska göra detta?
Kanske personer i arbetsför ålder som går på socialbidrag? 😉
 
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kanske personer i arbetsför ålder som går på socialbidrag? 😉
Som ska springa o lagföra svartarbete, kommer någ skapa mer problem än nytta😉
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vi har ett av världens mest utjämnade välfärdssystem. Vi har sannolikt de högsta lägstalönerma i världen och det största bidragssystemet.
Begriper inte var du får saker i från...
Självklart är det inte sunt för ett land i längden med väldigt små ekonomiska vinster för folk att ta ett "skitjobb" isf att gå på bidrag.

Moms är en av de viktigaste inkomsterna för staten.
[länk]
Jovisst är det så men just momsen skiljer då oss från andra inom EU.
Hursomhelst handlar det här då om att riksrevisionen ska granska varenda utgiftspost i den svenska budgeten. Sen finns det inget "ta från de rika och ge till de fattiga" nuförtiden eftersom vi har ett av världens mest utjämnade system som du skriver. Så ROT kan mycket väl bli en "helig ko" som slaktas bland alla andra utgifter.
 
Unikt namn
R Rejäl skrev:
Som ska springa o lagföra svartarbete, kommer någ skapa mer problem än nytta😉
Med någon form av prestationsbaserat bonussystem så finns det hopp! 🙈
 
P
P paralun skrev:
Jovisst är det så men just momsen skiljer då oss från andra inom EU.
Andra länder i EU har också moms.
 
Unikt namn
R Rejäl skrev:
Betala svart?
Nja tänker mer att det generellt är för lite bonus för de som jagar syndare.

Skulle Polisen få procent av fortkörningsböter så skulle vi troligen se fler fartkontroller (även om det på ett seriösare plan kan finnas problem med detta upplägg).

Men jag tänker att även den delen bidragstagare som primärt är arbetskygga skulle kunna motiveras av en monetär morot för att jaga svartjobbare.
 
P pmd skrev:
Andra länder i EU har också moms.
Jovisst....
Du har en tabell på slutet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mervärdesskatt

Men momsen och svarjobb spelar nog mindre roll eftersom det här är en tvivelaktig post för staten och att det handlar om skattepengar. Som vi strular tror jag bara det här är början, tyvärr! (som de röd-gröna startade)
 
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nja tänker mer att det generellt är för lite bonus för de som jagar syndare.

Skulle Polisen få procent av fortkörningsböter så skulle vi troligen se fler fartkontroller (även om det på ett seriösare plan kan finnas problem med detta upplägg).

Men jag tänker att även den delen bidragstagare som primärt är arbetskygga skulle kunna motiveras av en monetär morot för att jaga svartjobbare.
Har svårt o se detta fungera..
 
C
P paralun skrev:
Som vi strular tror jag bara det här är början, tyvärr! (som de röd-gröna startade)
Vad pratar du om nu? NATO? ROT-avdrag?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så moms 25% är inte rimligt menar du?
Som vi har i större delen av Europa?
Snittet på högsta momssatsen inom EU ligger snarare runt 21-22%.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst är det så men just momsen skiljer då oss från andra inom EU.
Hursomhelst handlar det här då om att riksrevisionen ska granska varenda utgiftspost i den svenska budgeten. Sen finns det inget "ta från de rika och ge till de fattiga" nuförtiden eftersom vi har ett av världens mest utjämnade system som du skriver. Så ROT kan mycket väl bli en "helig ko" som slaktas bland alla andra utgifter.
Även om jag som villaägare själv har utnyttjat ROT-avdrag så hoppas jag att det försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.