typiskt samma varningar som du läser på flaskan med kaustiksodan/propplösaren av akaliskt typ (de som förbjuds efter nyåret 2025 av oklar anledning, vi har haft dessa som hushållskemikalie i typ 60 år, - varför förbjuds det nu?? - någon som skall visa sig duktig inom myndigheterna tro).

Får du lösningen på fingrarna så är det typiskt att skölja under vatten tills att det inte känns halt längre, framförallt om det är droppar av koncentrat - eventuellt doppa fingrarna i 1-2% ättikvatten (smörgåsgurke-spadet) eller med lite citronsyra löst då det sura neutraliserar den starka basen. om man få koncentrat i ögonen så är det ögonskölj hela vägen tills man är på akuten...

väl utspädd i diskvatten så är det inte lika frätande med pH typ 10.5 - 11.5 (ungefär samma nivå som pulvertvättmedel för tvättmaskin löst i vatten i rätt dosering) men även där bör man tvätta händerna när man fått dessa nedstänkta eller att man doppat och grunkat med något i tråget med diskvattnet då det torkar ut huden fort och blir narigt - tvätterskor-händer...
 
Någon som kan svara på om man kan ha dessa maskiner på "standby"? Eller står maskinen då och håller vattnet konstant varmt?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
Någon som kan svara på om man kan ha dessa maskiner på "standby"? Eller står maskinen då och håller vattnet konstant varmt?
En recirkulerande maskin står och håller vattnet varmt hela tiden

Sen som jag sa tidigare och som du vart lite inne på har du en recirkulerande maskin lär du fördiska noga för att det ska bli rent
 
  • Gilla
frankbolsoy
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
Någon som kan svara på om man kan ha dessa maskiner på "standby"? Eller står maskinen då och håller vattnet konstant varmt?
Vad menar du med "standby"?

Maskinerna har tre lägen, avstängd, dvs tom och inget vatten i, igång (standby?), dvs fylld med varmt vatten eller diskande.

Du lämnar aldrig maskinen med kallt vatten i, t.ex. över natten.

På morgonen kör du igång den och det tar ett tag (inte vet jag, en kvart) för den att fylla och värma vatten, sen är den redo för disk tills du är klar med dagens diskar, sedan tömmer du och gör rent maskinen och den är redo för nästa dag.

Du har manualerna på länkarna.

Så funkar en sån här minidiskmaskin:
https://www.hna.nu/diskmaskiner/wexiodisk/wd-4/wexiodisk-diskmaskin-wd-4s-basic.html

Men egentligen är det lite töntigt. Jag skulle slå till på denna!
https://www.hna.nu/diskmaskiner/wexiodisk/tunneldisk/wexiodisk-tunneldiskmaskin-wd-423-ics.html

Om man har grejer som sitter hårt är dessa med plastgranulat nog också rätt bra, och dock ingen erfarenhet av dem:
https://www.hna.nu/diskmaskiner/granuldisk/nordisk-granule-smart-R-freeflow-butiksedition.html
 
Redigerat:
  • Gilla
frankbolsoy och 2 till
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
Någon som kan svara på om man kan ha dessa maskiner på "standby"? Eller står maskinen då och håller vattnet konstant varmt?
Nu har du ju redan fått flera svar men jag lägger till ett ändå.

Den håller vattnet varmt så länge den är påslagen.
Det lär gå en hel del ström om du tänkt låta den stå på i flera dagar eftersom isoleringen i maskinen är obefintlig.
Ska du tömma den varje dag så tar det betydligt mer tid än 4 minuter för en disk eftersom det tar en stund för den att bli redo för första körningen och sedan en stund till att tömma och rengöra. Vatten & strömåtgången kommer att bli mycket högre än för en vanlig maskin.

Jag hade en i det som tidigare varit uppvärmningskök i en restaurang innan jag byggde mitt riktiga kök.
Det var skoj att använda den i början men nackdelarna kom snabbt.
Det blir ofta inte rent av en eller ens flera diskkörningar (som jag skrev tidigare).
Man måste spola av disken ordentligt innan, man behöver flera olika backar. Att ha besticken ståendes i en vanlig bestickhållare fungerade extremt dåligt, man behöver en back med de små hålen för att besticken skall gå att sprida ut och inte ramla genom och hamna i botten på maskinen. Sen behöver man såklart backar för tallrikar och glas också. De finns bara i fina neonfärger så det är inget man normalt vill ha framme i köket :)
På totalen tror jag inte du har många minuters tidsvinst jämfört med ett 30 minuters program på en vanlig maskin.

Jag bytte ut min så snart som möjligt och då var vi ändå en familj på 8 + nån/några extra de flesta dagar.
 
  • Gilla
[SH] och 4 till
  • Laddar…
Jag har en reflektion: kanske att du försöker lösa problemet på fel sätt?

Om ni kör 1-2 maskiner om dagen är ni rimligen fler än två i hushållet. Kan du uppdra åt någon annan att sköta disken? Turas om, en dag var?

Uppenbarligen har du en (ganska tilltagen) budget för detta, så även tonåringar lär kunna motiveras åtminstone under en tid.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.