Samma hĂ€r👍
Har en Bosch SMU53M72SK
Förutom snabbheten, sĂ„ Ă€r den otroligt tyst oxĂ„ 😀
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Snabbprogrammen pÄ vÄr förklÀdda Bosch som Àr pÄ 45grader/30min eller 65grader/60min gör definitivt rent nog nÀr man stoppar i nysmutsad disk vid kalas.
Maskinen hinner bli klar mellan huvudrÀtten Àr avdiskad och kaffekopparna ska i.

Vi har emellanÄt 20+ gÀster pÄ besök och upplever inte det som att diskmaskinen Àr en större flaskhals.
"Snabb" program pÄ 30 min Àr ju för lÄng för mitt önskemÄl. PÄ 30 min har jag redan hunnit plocka undan och hunnit suttit mig i soffan...


Med proffs maskin som jag tÀnker sÄ tar en disk nÄgra minuter och dÀrför behövs ingen förvaring av korgar dÄ det rÀcker med 1 korg. Fyller- diskar- tömmer- fyller- diskar- tömmer sedan försvaras korgen i maskinen.
V VikingS skrev:
Hmmm.....TvÄ maskiner har fördelen att du aldrig stoppar in porslinet i skÄpen. Du tar direkt ur den ena diskmaskinen och dukar nÀr det Àr dags och stoppar i den andra tills den Àr full. Ofta anvÀnder man ju ungefÀr samma typ av porslin dagligen.

Restaurangdiskarna har man ofta i ett separat rum. Det Ängar vÀldigt mycket och blir överlag rÀtt varmt kring dem tycker jag. Skulle inte vilja ha det i köket i hemmet. Energieffektiviteten om man bara kör en disk Ät gÄngen lÀr vara usel, de Àr gjorda för att ÄteranvÀnda vattnet flera gÄnger i mÄnga diskar efter varandra. Korgarna Àr inte anpassade för att ha olika typer av disk i samma körning och tar en hel del bÀnkyta vid sidan av diskmaskinen för du lÀr behöva flera korgar. En restaurangdisk tar typiskt mindre disk per körning och som alla sÀger, mÄste köras direkt efter mÄltiden. .....och Àter man tre gÄnger om dagen riskerar det att bli mer diskande.....

TvÄ bra hemmadiskar eller se till att fÄ upp en vanlig diskmaskin i bÀttre arbetshöjd hemma Àr nog att föredra om man vill förbÀttra det hela hemma. Att fÄ den lite högre upp Àr rÀtt skönt, man plockar i och ur disk oftare Àn man har mat i ugnen sÄ det finns en del som talar för att hitta en sÄdan lösning om man kan fÄ till det i köksplaneringen. Har kommit diskmaskiner dÄ undre korgen kan fjÀdra upp nÀr man drar ut den. Ingen aning om hur bra de Àr....
TvÄ maskiner Àr för smÄ för att kunna hÄlla all disk som vi anvÀnder. Vi kör 1-2 maskiner per dag vanligtvis dÄ vi diskar ALLT utom köksknivar i maskinen. Plus det skulle ta mycket plats.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Du verkar redan ha bestÀmt dig, men det Àr inte min elrÀkning eller vattenrÀkning sÄ kör pÄ, Äterrapportera hur det blev.
 
  • Gilla
BĂ€sterortarn och 4 till
  • Laddar…
Du har redan bestÀmt dig och vill ha bekrÀftelse pÄ att det blir bra. TyvÀrr fÄr du inte det av de som kan och anvÀnder den typ av maskin som diskar skitsnabbt. Som skrivits blir det bara rent om du spolar av innan vilket krÀver en orimligt stor diskho, det gÄr bara fort om du förvÀrmer vattnet, det sabbar en del vanligt porslin, den funkar inte bra pÄ alla typer av smuts, den lÄter högt och gör köket till en Ängbastu. Men visst har du rÀtt i att du inte behöver resa dig en extra gÄng frÄn soffan per disk.

Det bör undvika det dÀr klassiska att skriva en lista med plus och en med minus innan man tar ett beslut, för det kommer ge dig ett resultat du inte vill ha.
 
  • Gilla
  • Haha
dennis_f och 4 till
  • Laddar…
C
F frankbolsoy skrev:
Med proffs maskin som jag tÀnker sÄ tar en disk nÄgra minuter och dÀrför behövs ingen förvaring av korgar dÄ det rÀcker med 1 korg.
Är du ute efter att vara rationell sĂ„ behöver du flera korgar. Du laddar och sköljer en korg medan den första stĂ„r i maskinen, sen skiftar du bara hela korgen och drar igĂ„ng nĂ€sta disk direkt och lĂ„ter korgen Ă„nga av, plockar ur och laddar nĂ€sta korg under tiden, osv. Dessutom Ă€r det olika korgar för tallrikar, glas och bestick.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
Jag undrar huruvida vi skal investera i en industri diskmaskin hemma. Sett att det finns trÄdar som Àr ca 10 Är gamla, en del lÀr ha hÀnt sedan dess. SÄ folk som vet fÄr gÀrna ge lite input.

Fördelar som jag ser:
Disken gÄr fort.
Du kan fylla och sedan tömma direkt efter ex middagen, och övriga mÄltider.
Man slipper göra "2 moment", alltsÄ fylla - vÀnta - tömma. PÄ en vanlig maskin behöver du ju aktivera/starta kroppen tvÄ gÄnger istÀllet för att göra allt nÀr du ÀndÄ hÄller pÄ.
Vi slipper ha ett diskberg nÀr vi glömt att slÄ pÄ maskinen. Eller nÀr den varit 3/4 full innan middagen och man fyller sista, men allt fÄr ej plats.

Nackdelar som flera kommer tycke men som jag ser frÄn en annan synvinkel:

Dyr maskin. Min synvinkel Àr att absolut Àr den dyr i inköp, men inte i lÀngden? En industrimaskin Àr byggd för att diskas 100-tals diskar per vecka och med en livslÀngd pÄ X antal Är. Konverterar jag det till hemma bruk sÄ Àr det 10-tals Är av bruk, dÀrmed billigare Àn att köpa ny normal maskin 5 gÄnger pÄ samma tid som industrimaskinen hÄller ihop.

Energiförbrukning. Vad jag kan minnas att jag lÀst ang kwh per disk, Àr att den Àr snarlik en normal. Men hittar ej den infon nu sÄ kan ej backa upp det.
Egentligen sÄ Àr förbrukning inte dÄ stor faktor i vad vi vÀljer, men Àr ju intressant att veta.
Ser fördelen med att kunna fylla/tömma i princip samtidigt som sÄ stor att det Àr vÀrt att betala mer.


SÄ finns det nÄgon som har mer input i detta med dagens maskiner? Har tittat pÄ flera 60cm underbÀnkdiskmaskiner i industri klass som inte Àr allt för dyra, men har inga erfarenheter av kvalitet eller liknande pÄ dessa.
De har en stor mÀngd vatten i maskin som man byter ut efter behov(tÀnker att det kan vÀxa bakterier om man inte anvÀnder tillrÀckligt ofta). TÀnker att det Àr bÀttre att köpa en "vanlig" med varmvatten och kallvatten anslutning.
Anslöt min maskin i förra lÀgenheten till varmvattnet och dÄ gick de ju jÀtte snabbt. Men vissa moment ska ju vara med kallvatten om jag förstÄtt rÀtt.
 
TRJBerg
Lite OT, men vill varna för det diskmedlet man brukar ha till sÄdana maskiner, förstörde linoleummattan i köket pga lÀckage av medlet.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har redan bestÀmt dig och vill ha bekrÀftelse pÄ att det blir bra. TyvÀrr fÄr du inte det av de som kan och anvÀnder den typ av maskin som diskar skitsnabbt. Som skrivits blir det bara rent om du spolar av innan vilket krÀver en orimligt stor diskho, det gÄr bara fort om du förvÀrmer vattnet, det sabbar en del vanligt porslin, den funkar inte bra pÄ alla typer av smuts, den lÄter högt och gör köket till en Ängbastu. Men visst har du rÀtt i att du inte behöver resa dig en extra gÄng frÄn soffan per disk.

Det bör undvika det dÀr klassiska att skriva en lista med plus och en med minus innan man tar ett beslut, för det kommer ge dig ett resultat du inte vill ha.
13th Marine 13th Marine skrev:
Du verkar redan ha bestÀmt dig, men det Àr inte min elrÀkning eller vattenrÀkning sÄ kör pÄ, Äterrapportera hur det blev.
Nej jag har inte bestÀmt mig, men ni svarar pÄ ikke frÄgor, eller saker som inte hör till Àmnet. Hela idén Àr ju att det ska ta 2-3 min i maskinen inte 30 min att diska.
LjudnivÄ Àr ingen sak dÄ det rör sig om 2-3 min.
Stor diskho Àr bland det bÀsta vi beslutat att ha i köket. Att fÄ plats med en hel plÄt i diskhon med god marginal Àr guld vÀrt. JÀmfört med alla som diskar plÄtar i "vanlig" ho dÀr hÀlften av vattnet och smutsen frÄn plÄten hamnar pÄ golvet eller diskbÀnken.

Önskar fĂ„ input som flera har gett angĂ„ende hur maskinen kan fungera praktiskt hemma.
HÄller maskinen vattnet i maskinen varmt sÄ lÀnge den Àr pÄslagen?


Jag har anvÀnt denna typ av maskin nÀr jag hjÀlpt att diska vid evenemang nÄgra gÄnger, sÄ vet i praktiken hur dom fungerar.
Att diska omedelbart Àr inte av behov, dÀr har smutsig disk stÄtt pÄ kö ca 30 min pga stor mÀngd av disk.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Om du menar att vi svarar pÄ ickefrÄgor, sÄ kan jag kontra med att du försöker lösa ett ickeproplem. Om du tycker det Àr sÄ jobbigt att resa dig ur soffan en extra gÄng att du funderar pÄ att köpa en annan diskmaskin, undrar jag om du prioriterar rÀtt. Men som redan skrivits - du vill ha bekrÀftelse och har redan bestÀmt dig. Köp och berÀtta för oss hur det gick.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Det du efterfrÄgade var ju input om hur sÄna hÀr maskiner fungerar och det har du ju fÄtt. De flesta anser att de Àr opraktiska i ett normalt hemmakök.
Om du anser att det inte Àr nÄn nackdel att den slÀpper ut massor av Änga, att du mÄste göra ren den varje dag, att diskmedlet Àr dyrt, att du mÄste ha separata korgar för tallrikar, glas och bestick, att disken mÄste sköljas sÄ den Àr i princip ren innan du kör den i diskmaskinen, att den behöver 3fas, att det inte gÄr att fÄ nÄn ekonomi i det om den inte gÄr konstant, att den riskerar att skada dina tallrikar eller att den bullrar Àr det vÀl bara att bortse frÄn det. Men det Àr vÀl ÀndÄ bra att veta sÄ du kan ta stÀllning till det. Trist att köpa och montera en dyr diskmaskin och sen upptÀcka allt det dÀr.
 
  • Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
Jag tror ocksÄ det blir fel att anvÀnda angivna siffror pÄ effekt och vattenförbrukning.
Skulle tippa pÄ att detta Àr per disk nÀr maskinen Àr fylld och uppvÀrmd, siffrorna blir nog betydligt större om man inkluderar denna förbrukning i ett fÄtal körningar innan tömning.

GÀllande plÄtar sÄ diskar jag vÄra i maskinen de med.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kanske rÀcker att spola av disken med en industrimaskin?
d2_dc5d8db3-544f-447a-98b1-bc46f146a1fa.jpg
 
  • Haha
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite OT, men vill varna för det diskmedlet man brukar ha till sÄdana maskiner, förstörde linoleummattan i köket pga lÀckage av medlet.
Dessa flytande diskmedel bestÄr till typ 50% natrium och/eller kaliumlut och lite tensider pÄ det - restaurangdiskmaskiner bygger pÄ att luten förtvÄlar fetterna som finns pÄ diskgodset och den vÀgen kontinuerligt skapar nya tensider (tvÄl/sÄpa) under diskning för nÀsta disk och ofta brÀddar av lite av diskvattnet nÀr sista steget sköljningen fyller pÄ lite hetvatten sist i diskcykeln.

det Àr inte alls konstigt att linoleummattan tar stryk av diskmedelsspill nÀr det Àr sÄ grymt alkaiskt - mycket starkare Àn tex. mÄlartvÀtt (som bara Àr natriumsoda)

Restaurang-diskmaskiner Àr gjord för att ta korg efter korg med diskgods - som inte har hunnit torka in speciellt mycket. Vilket innebÀr att startkostnaden Àr hög för att vÀrma vatten - tillsÀtta diskmedlet med natriumluten och sedan tappar ut allt igen efter disken och maskin rengöras ordentligt efter nÀr disken Àr klar om det bara Àr 1-2 korgar som skall diskas - till detta Àr sköljningen med hÄrd vattenstrÄle för handkraft innan disk en vÀsentlig försteg innan disk dÄ det dels sköljer bort fastsittande matrÀtter, sÄser etc. men ocksÄ blötlÀgger diskgodset i nÄgra minuter innan det gÄr in i diskmaskinen.

Och sedan efter disken mÄste man sortera ut den tvÀttade diskgodset (med besticken) att det som inte blev riktigt rent körs en gÄng till, eller fler gÄnger med kanske ett varv med diskborsten innan... Det Àr detta som ger skillnaden mellan en bra och en 'snuskig' restaurang Àr hur noga diskaren Àr pÄ att sorter ut diskgodset pÄ det som Àr rent och de som har saker intorkat kvar pÄ talrikarna, skedar, gafflar och knivar.

(har varit diskare ett par gÄnger som extrahjÀlp)
 
Redigerat:
  • Gilla
nb. och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
det Àr inte alls konstigt att linoleummattan tar stryk av diskmedelsspill nÀr det Àr sÄ grymt alkaiskt - mycket starkare Àn tex. mÄlartvÀtt (som bara Àr natriumsoda)
Jag har startat diskmaskiner av nÄn slags proffskvalitet nÄgra gÄnger i samband med fester i lÄnade lokaler och medlen man joxade med hade vÀldigt mÄnga varningar pÄ sig, sÄ jag tolkade det som att man inte skulle ned med hÀnderna i diskvattnet... eller Àn vÀrre fÄ stÀnk i ögonen... Jag tror inte det Àr nÄt man vill hÄlla pÄ med hemma i köket. Men visst blir man imponerad över hastigheten att diska.
 
Har skruvat en del pÄ storköksdiskar och kan vÀl konstatera att medlen man kör med Àr vÀldigt aggressiva mot rören.
Vanliga kopparrör blir lövtunna och lÀcker vÀldigt fort.
Vi fick köra mycket rostfria rör som höll bÀttre.
Jag sÀllar mig till skaran som inte rekomenderar sÄdana maskiner i hemmiljö.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.