Släng in en helintegrerad proffsmaskin från Miele. Glöm inte att dra fram 3*16A för att kunna få ut maximalt av maskinen. Kortaste program på 17 minuter och du har längre program för besvärliga gratängformar osv. Återkom gärna vart femte år med en TCO-kalkyl där du jämför denna disk med en konsumentmaskin.

Tankdisk med backar hemma? Inte en chans. Ska sådana funka bra behöver du en ho där du kan ha backen med disk och spola av det mesta - särskilt äggviteämnen som annars koagulerar i den höga temperaturen. Sedan ska du ha ytor att hantera backarna och förvara dem.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
Jag undrar huruvida vi skal investera i en industri diskmaskin hemma. Sett att det finns trådar som är ca 10 år gamla, en del lär ha hänt sedan dess. Så folk som vet får gärna ge lite input.

Fördelar som jag ser:
Disken går fort.
Du kan fylla och sedan tömma direkt efter ex middagen, och övriga måltider.
Man slipper göra "2 moment", alltså fylla - vänta - tömma. På en vanlig maskin behöver du ju aktivera/starta kroppen två gånger istället för att göra allt när du ändå håller på.
Vi slipper ha ett diskberg när vi glömt att slå på maskinen. Eller när den varit 3/4 full innan middagen och man fyller sista, men allt får ej plats.

Nackdelar som flera kommer tycke men som jag ser från en annan synvinkel:

Dyr maskin. Min synvinkel är att absolut är den dyr i inköp, men inte i längden? En industrimaskin är byggd för att diskas 100-tals diskar per vecka och med en livslängd på X antal år. Konverterar jag det till hemma bruk så är det 10-tals år av bruk, därmed billigare än att köpa ny normal maskin 5 gånger på samma tid som industrimaskinen håller ihop.

Energiförbrukning. Vad jag kan minnas att jag läst ang kwh per disk, är att den är snarlik en normal. Men hittar ej den infon nu så kan ej backa upp det.
Egentligen så är förbrukning inte då stor faktor i vad vi väljer, men är ju intressant att veta.
Ser fördelen med att kunna fylla/tömma i princip samtidigt som så stor att det är värt att betala mer.


Så finns det någon som har mer input i detta med dagens maskiner? Har tittat på flera 60cm underbänkdiskmaskiner i industri klass som inte är allt för dyra, men har inga erfarenheter av kvalitet eller liknande på dessa.
Vad jag vet så är det väl bara Miele som har snabba program på sina proffsdiskar,dessa har program som tar cirka 20 minuter, då måste de ha 3 fas anslutning,dessa maskiner är de vanligaste på förskolor,storhushåll,vårdavdelningar mm. De så kallade entanksmaskiner som diskar på 3 och 5 minuter går ej att ha i ett vanligt hushåll,står med uppvärmt vatten i tanken hela tiden och diskar i detta uppvärmda vatten varje disk,vattnet späds ut då de gör slutsköljningen i 85 gradigt rent vatten.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
R Rudan49 skrev:
Vad jag vet så är det väl bara Miele som har snabba program på sina proffsdiskar,dessa har program som tar cirka 20 minuter, då måste de ha 3 fas anslutning,dessa maskiner är de vanligaste på förskolor,storhushåll,vårdavdelningar mm. De så kallade entanksmaskiner som diskar på 3 och 5 minuter går ej att ha i ett vanligt hushåll,står med uppvärmt vatten i tanken hela tiden och diskar i detta uppvärmda vatten varje disk,vattnet späds ut då de gör slutsköljningen i 85 gradigt rent vatten.
Vissa med 3fas har även 1fas fast värmaren för lägre effekt.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Bäst måste ju vara en sån stor tunnel modell? Bara ställa på korgen så kommer disken ut ren på andra sidan. Bör väl gå att få in i vardagsrummet tex?
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
En sak som inte har nämnts här är att det kan vara skillnad på porslin/glas i en restaurang och i ett hem. En restaurang har ju ofta kraftigare och grövre porslin/glas som tål mer hantering än det man har hemma och en restaurangdiskmaskin är utan tvivel tuffare mot diskgodset än en hemmadiskmaskin. Så om man är rädd om sina vinglas och arvegodstallrikarna/bröllopspresenterna så ska man inte köra dem i en restaurangdiskmaskin. Vet det av egen erfarenhet... Men bara TS vet ju vad hen har i köksskåpen....
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Vissa med 3fas har även 1fas fast värmaren för lägre effekt.
Japp, men då tappar du mycket av att det ska gå snabbt. Viss skillnad att värma vatten med 2,1 kW och 7,3 kW, vilket är skillnaden i effekt på Mieles helintegrerade proffsmaskin. Tiden på kortaste programmet med kallvattenanslutning går från 22 min till 53 min.
 
Finns ju 2 modeller av "underbänk" diskmaskin, dels har du den modell som Wexiödisks bla säljer modellen där heter Wd-4s, det är en recirkulerande maskin, det innebär att den fyller upp sig med vatten som den diskar med och när den sköljer tar den varmt vatten från en bostertank så byter bara nån deciliter vatten varje disk, för att en sådan skall fungera skall man förspola allt NOGGRANT, ju renare det man ställer in ju renare håller den vattnet och säkerställer att det blir rent maskin efter maskin, sen är det lösa backar att jobba med som är bökigt, när man är klar för dagen slår man av den och tar ur bottenplugg och tömmer den på vatten och spolar rent den invändigt, med andra ord ingen lämplig hemma maskin.
Sen finns det dom som funkar som vanlig diskmaskin, vanligast är Miele (osäker på andra märken) deras professionell serie, ser ut som en vanlig diskmaskin men diskar på 15-20 minuter och klarar att det är lite intorkat på det som diskas.
Jag bor sen ett halvår i huset jag byggt själv och elektriker titta lite konstigt på mig när jag sa att jag ska ha 3 trefas matningar i kök, spis, diskmaskin, och div andra "hushållsmaskiner", jag är kock och köket här hemma är av kommun en godkänd livsmedelsanläggning så jag får jobba hemmifrån, jag har en miele pg 8059 som jag är nöjd med, köpte den lätt begagnad meddoseringspump så jag har en 5L dunk med diskmedel men man kan köra den med vanlig disktablett också.
En sådan skulle vara en för er lämplig lösning om ni kan få fram 3fas 16A i köket och sen skall maskin vara ansluten på både kallt och varm vatten, kan nämna att nypriset på maskin ligger på runt 45T +moms

Lycka till med nya köket
 
  • Ett kök med industriell känsla, inbyggd diskmaskin, rostfri bänk och hyllor, med verktyg framme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Ett tips är att kolla ljudnivån innan du slår till. En del av monstermaskinerna är betydligt bullrigare än en vanlig maskin för hemmabruk.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Japp, men då tappar du mycket av att det ska gå snabbt. Viss skillnad att värma vatten med 2,1 kW och 7,3 kW, vilket är skillnaden i effekt på Mieles helintegrerade proffsmaskin. Tiden på kortaste programmet med kallvattenanslutning går från 22 min till 53 min.
Om du inte har varmvattenanslutning? Tänker det kompenserar rätt ordentligt.
 
Varmvatten direkt på proteinhaltiga matrester koagulerar. Bäst diskeffekt får man alltid av en långsam uppvärmning från kallt.
 
F frankbolsoy skrev:
När kag läser igenom svaren så ser inte många motargument som i mina ögon är vettiga dock.
Någon frågar varför jag är inte vill ha vanlig, men tycker jag beskrev det ganska tydligt i första inlägget.
När vi ätit så går man(vi) ju normalt och tar disken. Fyller maskinen, plockar undan m.m. Så om man har en industri maskin så blir det inget intorkat. När man ändå är igång och plockar undan så är det en bagatell att tömma ren disk samtidigt, jämfört med att man ska tömma den sen på kvällen när man sitter i soffan med chips och tar det lugnt. Steget för att tömma på kvällen är ju milshögt jämfört med när man är igång och plockar undan efter måltiden.
Två maskiner går bort i detta argument också. Blir samma problem, plus att det blir ju dyrt om något och tar mycket plats.

Som jag också skrev så finns det maskiner som är exalt lika stora som en vanlig maskin, så behövs inte några extra byggnationer för detta.
Ev ström behöver justeras.
En industrimaskin kan alltså inte stå "standby"?
Rengöring är ju inte heller någon större grej då man måste rengöra vanliga maskiner också, möjligen inte lika ofta.
Hade gärna också haft en sån. Det du får tänka på är säkring, kabel etc ska vara dimensionerat rätt. Men det löser elektrikern. Om du lyckas med projektet så uppdatera gärna tråden. Jag vill också ha en 😅
 
Skärkarl Skärkarl skrev:
Ett tips är att kolla ljudnivån innan du slår till. En del av monstermaskinerna är betydligt bullrigare än en vanlig maskin för hemmabruk.
Jo men om diskprogrammet tar fyra minuter spelar det ingen roll....
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Jag har haft en hemma då huset jag köpte varit restaurang tidigare.
Det funkade inte så bra men var väldigt trevligt i vissa situationer.

1. Den behöver fyllas med varmtvatten om det ska vara av den typen som går fort. Annars behövs 3fas alternativt tar det en timme att värma vattnet och innan dess har disken torkat ihop (se nedan)

2. Är disken mer än 30 minuter gammal blir det inte rent om man inte kör 3-4ggr minst, ibland behövs det 7-8 körningar eller att man handdiskar.

3. Den låter väldigt mycket.

4. Vissa typer av smuts verkar bara fastna hårdare då maskinen börjar med varmt vatten direkt.

5. Diskmedel var rätt dyrt också. Och eftersom det är meningen att man ska köra många gånger med samma vatten så går det åt en del om man bara använder vattnet en gång per dag.

Den var däremot supertrevlig att ha då man hade middagsbjudning för typ 12-20pers. Men det har man ju inte så jätteofta.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Snabbprogrammen på vår förklädda Bosch som är på 45grader/30min eller 65grader/60min gör definitivt rent nog när man stoppar i nysmutsad disk vid kalas.
Maskinen hinner bli klar mellan huvudrätten är avdiskad och kaffekopparna ska i.

Vi har emellanåt 20+ gäster på besök och upplever inte det som att diskmaskinen är en större flaskhals.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Snabbprogrammen på vår förklädda Bosch som är på 45grader/30min eller 65grader/60min gör definitivt rent nog när man stoppar i nysmutsad disk vid kalas.
Precis. Kör nästan allt på 45grader/30min och är disken "färsk" är det inget problem med att det inte blir rent.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.