Jag undrar huruvida vi skal investera i en industri diskmaskin hemma. Sett att det finns trådar som är ca 10 år gamla, en del lär ha hänt sedan dess. Så folk som vet får gärna ge lite input.

Fördelar som jag ser:
Disken går fort.
Du kan fylla och sedan tömma direkt efter ex middagen, och övriga måltider.
Man slipper göra "2 moment", alltså fylla - vänta - tömma. På en vanlig maskin behöver du ju aktivera/starta kroppen två gånger istället för att göra allt när du ändå håller på.
Vi slipper ha ett diskberg när vi glömt att slå på maskinen. Eller när den varit 3/4 full innan middagen och man fyller sista, men allt får ej plats.

Nackdelar som flera kommer tycke men som jag ser från en annan synvinkel:

Dyr maskin. Min synvinkel är att absolut är den dyr i inköp, men inte i längden? En industrimaskin är byggd för att diskas 100-tals diskar per vecka och med en livslängd på X antal år. Konverterar jag det till hemma bruk så är det 10-tals år av bruk, därmed billigare än att köpa ny normal maskin 5 gånger på samma tid som industrimaskinen håller ihop.

Energiförbrukning. Vad jag kan minnas att jag läst ang kwh per disk, är att den är snarlik en normal. Men hittar ej den infon nu så kan ej backa upp det.
Egentligen så är förbrukning inte då stor faktor i vad vi väljer, men är ju intressant att veta.
Ser fördelen med att kunna fylla/tömma i princip samtidigt som så stor att det är värt att betala mer.


Så finns det någon som har mer input i detta med dagens maskiner? Har tittat på flera 60cm underbänkdiskmaskiner i industri klass som inte är allt för dyra, men har inga erfarenheter av kvalitet eller liknande på dessa.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Hur många maskiner kör ni i veckan?

Den typen av diskmaskiner funkar nog bäst när du ska köra en hel mängd på raken, gärna av samma typ (bestick för sig, glas, tallrikar...). Det är viss starttid där man fyller vatten och det värms innan man kan börja diska, man behöver också själv tömma och rengöra maskinen invändigt när man är klar för dagen. Fördisken står du också för, annars blir det nog inte rent. Så var det åtminstone när jag använde dessa senast, kan ha ändrats på några år kanske?

Har du övervägt att ha två "vanliga" maskiner i köket. En att fylla och en att köra/tömma? Jag hade nog föredragit det.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
Jag undrar huruvida vi skal investera i en industri diskmaskin hemma. Sett att det finns trådar som är ca 10 år gamla, en del lär ha hänt sedan dess. Så folk som vet får gärna ge lite input.

Fördelar som jag ser:
Disken går fort.
Du kan fylla och sedan tömma direkt efter ex middagen, och övriga måltider.
Man slipper göra "2 moment", alltså fylla - vänta - tömma. På en vanlig maskin behöver du ju aktivera/starta kroppen två gånger istället för att göra allt när du ändå håller på.
Vi slipper ha ett diskberg när vi glömt att slå på maskinen. Eller när den varit 3/4 full innan middagen och man fyller sista, men allt får ej plats.

Nackdelar som flera kommer tycke men som jag ser från en annan synvinkel:

Dyr maskin. Min synvinkel är att absolut är den dyr i inköp, men inte i längden? En industrimaskin är byggd för att diskas 100-tals diskar per vecka och med en livslängd på X antal år. Konverterar jag det till hemma bruk så är det 10-tals år av bruk, därmed billigare än att köpa ny normal maskin 5 gånger på samma tid som industrimaskinen håller ihop.

Energiförbrukning. Vad jag kan minnas att jag läst ang kwh per disk, är att den är snarlik en normal. Men hittar ej den infon nu så kan ej backa upp det.
Egentligen så är förbrukning inte då stor faktor i vad vi väljer, men är ju intressant att veta.
Ser fördelen med att kunna fylla/tömma i princip samtidigt som så stor att det är värt att betala mer.


Så finns det någon som har mer input i detta med dagens maskiner? Har tittat på flera 60cm underbänkdiskmaskiner i industri klass som inte är allt för dyra, men har inga erfarenheter av kvalitet eller liknande på dessa.
Har du kollat upp hur stor säkring dom ska ha, dom flesta av dom stora ska ha 16 amp och många av dom är höga eller breda. Klart inget är omöjligt, bara bygga om. Sen en undran, varför går det inte med en vanlig, 99 % klarar sig utmärkt med som det kallas "" hushållsmaskiner "" men upp till var och en.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Det blir bara rent med ett kort restaurangdisksprogram om du diskar omgående.
Funkar inte bra på fasttorkat eller annan komplicerad smuts.
 
  • Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det blir bara rent med ett kort restaurangdisksprogram om du diskar omgående.
Funkar inte bra på fasttorkat eller annan komplicerad smuts.
Japp, kan bara instämma. I ett storkök där jag håller på ibland har vi också en vanlig diskmaskin eftersom när vi bara diskar en gång om dagen utanför säsong går både tunneldiskmaskinen och de mindre restaurangdiskmaskinerna bet på det.
Dessutom är det en del man får skicka in igen.
Deras princip bygger på mycket vatten, högt tryck, mycket värme medan en konumentdiskmaskin bygger på att blötlägga i en timme.
Så I ett hem - ja, om man diskar efter varje måltid, annars nej.
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Har använt den minsta wexiö diskmaskinen att diska rent efter hotellfrukost för 30 gäster. Det ångade och värmde upp köket en hel del samt att diskmedlet var väldigt dyrt. Man fyllde ju maskinen med vatten och diskmedel samt torkmedel och sedan användes samma vatten till alla diskomgångar. I lågsäsong kändes det väldigt slösaktigt att fylla maskinen för några få gäster.
 
M mrmlz skrev:
[länk]

Skulle en sån där fungera?
En sån vill jag ha! Fast det verkar som att den går på runt 60 000 kr så det blir nog aldrig aktuellt för min del.
 
S
Är mer lämpligt att ha två vanliga diskmaskiner. Du har fått en massa motargument.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
En sån vill jag ha! Fast det verkar som att den går på runt 60 000 kr så det blir nog aldrig aktuellt för min del.
Det finns ju rätt många modeller - jag är helt inne på att det där är heeeelt rätt och jag tänker inte lyssna på motargument.

Vissa motsvarande verkar kosta kring 30 och det är ju... Lägre..
 
  • Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
När kag läser igenom svaren så ser inte många motargument som i mina ögon är vettiga dock.
Någon frågar varför jag är inte vill ha vanlig, men tycker jag beskrev det ganska tydligt i första inlägget.
När vi ätit så går man(vi) ju normalt och tar disken. Fyller maskinen, plockar undan m.m. Så om man har en industri maskin så blir det inget intorkat. När man ändå är igång och plockar undan så är det en bagatell att tömma ren disk samtidigt, jämfört med att man ska tömma den sen på kvällen när man sitter i soffan med chips och tar det lugnt. Steget för att tömma på kvällen är ju milshögt jämfört med när man är igång och plockar undan efter måltiden.
Två maskiner går bort i detta argument också. Blir samma problem, plus att det blir ju dyrt om något och tar mycket plats.

Som jag också skrev så finns det maskiner som är exalt lika stora som en vanlig maskin, så behövs inte några extra byggnationer för detta.
Ev ström behöver justeras.
En industrimaskin kan alltså inte stå "standby"?
Rengöring är ju inte heller någon större grej då man måste rengöra vanliga maskiner också, möjligen inte lika ofta.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
När kag läser igenom svaren så ser inte många motargument som i mina ögon är vettiga dock.
Någon frågar varför jag är inte vill ha vanlig, men tycker jag beskrev det ganska tydligt i första inlägget.
När vi ätit så går man(vi) ju normalt och tar disken. Fyller maskinen, plockar undan m.m. Så om man har en industri maskin så blir det inget intorkat. När man ändå är igång och plockar undan så är det en bagatell att tömma ren disk samtidigt, jämfört med att man ska tömma den sen på kvällen när man sitter i soffan med chips och tar det lugnt. Steget för att tömma på kvällen är ju milshögt jämfört med när man är igång och plockar undan efter måltiden.
Två maskiner går bort i detta argument också. Blir samma problem, plus att det blir ju dyrt om något och tar mycket plats.

Som jag också skrev så finns det maskiner som är exalt lika stora som en vanlig maskin, så behövs inte några extra byggnationer för detta.
Ev ström behöver justeras.
En industrimaskin kan alltså inte stå "standby"?
Rengöring är ju inte heller någon större grej då man måste rengöra vanliga maskiner också, möjligen inte lika ofta.
Det finns ju lite olika proffsmaskiner - jag tror du ska kolla efter de som är gjorda för "förskolor, pentryn" eller vafan dom kallar det. De verkar vara "normalstorlek" men har varmvatten, ev. 3-fas för värmare och korta program.
 
Hmmm.....Två maskiner har fördelen att du aldrig stoppar in porslinet i skåpen. Du tar direkt ur den ena diskmaskinen och dukar när det är dags och stoppar i den andra tills den är full. Ofta använder man ju ungefär samma typ av porslin dagligen.

Restaurangdiskarna har man ofta i ett separat rum. Det ångar väldigt mycket och blir överlag rätt varmt kring dem tycker jag. Skulle inte vilja ha det i köket i hemmet. Energieffektiviteten om man bara kör en disk åt gången lär vara usel, de är gjorda för att återanvända vattnet flera gånger i många diskar efter varandra. Korgarna är inte anpassade för att ha olika typer av disk i samma körning och tar en hel del bänkyta vid sidan av diskmaskinen för du lär behöva flera korgar. En restaurangdisk tar typiskt mindre disk per körning och som alla säger, måste köras direkt efter måltiden. .....och äter man tre gånger om dagen riskerar det att bli mer diskande.....

Två bra hemmadiskar eller se till att få upp en vanlig diskmaskin i bättre arbetshöjd hemma är nog att föredra om man vill förbättra det hela hemma. Att få den lite högre upp är rätt skönt, man plockar i och ur disk oftare än man har mat i ugnen så det finns en del som talar för att hitta en sådan lösning om man kan få till det i köksplaneringen. Har kommit diskmaskiner då undre korgen kan fjädra upp när man drar ut den. Ingen aning om hur bra de är....
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Jag har en restaurangmaskin och den skulle jag inte vilja ha i köket...
den är iofs gammal men jag TROR inte det skiljer mot en nyare.
Nackdelen är ju att i en storköksmaskin är en stor vattenvolym uppvärmd hela tiden 20 -30 liter kanske och värmen ligger på 60-90 grader C.
Under diskningen cirkulerar vattnet i tanken och utför diskarbetet för att i slutet av diskprogrammet spruta in nytt rent varmvatten från den inbyggda vv-beredaren som sköljer rent och då bräddar en del av diskvattnet ut ur maskinen.
För att det här systemet ska funka utan att vattnet i diskmaskinen ska bli alltför äckligt så spolas disken av i en station före diskmaskinen.
För att en restaurangmaskin ska funka bra ska den gå "hela tiden" inte 2 eller 3 ggr/dag och disken du sätter i ska vara "nästan" ren.
För att funka bra så bör oxå maskinen vara ansluten till hetvatten och inte något fesljummet kranvatten
Z
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
F frankbolsoy skrev:
När kag läser igenom svaren så ser inte många motargument som i mina ögon är vettiga dock.
Någon frågar varför jag är inte vill ha vanlig, men tycker jag beskrev det ganska tydligt i första inlägget.
När vi ätit så går man(vi) ju normalt och tar disken. Fyller maskinen, plockar undan m.m. Så om man har en industri maskin så blir det inget intorkat. När man ändå är igång och plockar undan så är det en bagatell att tömma ren disk samtidigt, jämfört med att man ska tömma den sen på kvällen när man sitter i soffan med chips och tar det lugnt. Steget för att tömma på kvällen är ju milshögt jämfört med när man är igång och plockar undan efter måltiden.
Två maskiner går bort i detta argument också. Blir samma problem, plus att det blir ju dyrt om något och tar mycket plats.

Som jag också skrev så finns det maskiner som är exalt lika stora som en vanlig maskin, så behövs inte några extra byggnationer för detta.
Ev ström behöver justeras.
En industrimaskin kan alltså inte stå "standby"?
Rengöring är ju inte heller någon större grej då man måste rengöra vanliga maskiner också, möjligen inte lika ofta.
Jag tycker det blir alldeles utmärkt! Det kommer att gå fort, du kan fylla och sedan tömma 10 minuter senare. Nackdelen är framförallt att den är lite dyrare, men utslaget på 3000 diskar spelar det inte så stor roll.
Jag hoppas det var ett tillfredsställande svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.