10 751 läst · 123 svar
11k läst
123 svar
Resekostnader hantverkare
Du har absolut inte en aning om hur det är att jobba åt privat personer.P PHPersson skrev:Är man fullbokad så känns det rimligt att säga det och boka en annan tid.
Om föregående kund ber om extrajobb och det inte finns tid utan att nästa kund blir lidande känns det också rimligt att säga att det tyvärr inte finns tid för det idag men jag kommer gärna på torsdag och fixar det åt tid. Alternativt kan man ringa nästa kund och fråga om det går bra lite senare.
Här översätter jag ditt fantasi-scenario till verkligheten, håll i dig.
Iom att extra jobbet inte utfördes direkt på plats så debiteras
kunden dels för det inbokade uppdraget (inkl framkörningsavgifter mm och allt annat som ni hatar) och sen tillkommer ytterligare en faktura på ”det lilla extra arbetet” som iofs tog max 45min. Men debiteringen blir minst 2h PLUS framkörningsavgift osv IGEN!
Hur lång tid tror du att det tar innan kunden är inloggad på Byggahus.se och ber om juridisk hjälp för att bestrida den andra fakturan?
Det blir alltså en jäkla massa strul. Och ingen gillar strul. Så därför utför oftast hantverkarna jobbet direkt.
Det blir mao BILLIGARE för kunden när hantverkaren utför jobbet direkt(Bra!), mindre pengar till företaget(Superbra!) och mer skäll på den anställde som blir försenad till sin nästa kund. (Superduperbra!!)
Alla nöjda.
Och förresten är den anställde hantverkaren precis som alla andra hantverkare, en Rasistisk, Pengarkåt Bedragare som innehar medlemskap i det beryktade Ahlsell-syndikatet
Som ett exempel så behöver jag på ett fordon hämta hem 1245kr per arbetsdag under en treårsperiod för att ha full kostnadstäckning. Ska man räkna med att sälja bilen vidare efter perioden är det ca 40% lägre än ovan nämnda pris. Detta inkluderar inte utrustningen i själva bilen eller verktygen till, eller eventuella fel på bilen som kan kosta något.
Så vad du egentligen säger är att företagen har ett felaktigt sätt att debitera som får hantverkaren och jobba på ett konstigt sätt för att gå runt det? Om så är fallet kan jag faktiskt förstå hantverkaren.H Huaooja skrev:Du har absolut inte en aning om hur det är att jobba åt privat personer.
Här översätter jag ditt fantasi-scenario till verkligheten, håll i dig.
Iom att extra jobbet inte utfördes direkt på plats så debiteras
kunden dels för det inbokade uppdraget (inkl framkörningsavgifter mm och allt annat som ni hatar) och sen tillkommer ytterligare en faktura på ”det lilla extra arbetet” som iofs tog max 45min. Men debiteringen blir minst 2h PLUS framkörningsavgift osv IGEN!
Hur lång tid tror du att det tar innan kunden är inloggad på Byggahus.se och ber om juridisk hjälp för att bestrida den andra fakturan?
Det blir alltså en jäkla massa strul. Och ingen gillar strul. Så därför utför oftast hantverkarna jobbet direkt.
Det blir mao BILLIGARE för kunden när hantverkaren utför jobbet direkt(Bra!), mindre pengar till företaget(Superbra!) och mer skäll på den anställde som blir försenad till sin nästa kund. (Superduperbra!!)
Alla nöjda.
Och förresten är den anställde hantverkaren precis som alla andra hantverkare, en Rasistisk, Pengarkåt Bedragare som innehar medlemskap i det beryktade Ahlsell-syndikatet
Men det är olagligt (om det inte avtalats innan) att debitera för något som inte gjorts, tex 2h för 45min arbete. Så grundproblemet kvarstår, dvs att företaget inte kan debitera korrekt och för det arbetet de faktiskt utför.
Jag tror inte företaget hade tyckt det var lika ok om sen anställde jobbade 45min men ville ha lön för 2h.
Oj så du har en bil som kostar över 800’kr . Kul för dig! Frågan är om det är nödvändigt med en så dyr bil.J JT8 skrev:
Att leasa en Caddy cargo kostar knappt 5000 kr i månaden ink moms, dvs under 250 kr/dag, avtal på 36 månader. Tillkommer bränsle och tiden till och från service. Med typ 400 kr ink moms per dag har man full kostnadstäckning för en sån.J JT8 skrev:Som ett exempel så behöver jag på ett fordon hämta hem 1245kr per arbetsdag under en treårsperiod för att ha full kostnadstäckning. Ska man räkna med att sälja bilen vidare efter perioden är det ca 40% lägre än ovan nämnda pris. Detta inkluderar inte utrustningen i själva bilen eller verktygen till, eller eventuella fel på bilen som kan kosta något.
På tal om rasism är du Skåning?mathiash77 skrev:Underbart sorgligt hur en enkel fråga om hur och varför - lirkar fram en massa rasister
@Juanito Du har tyvärr mött en hantverkare som varit dålig på att kommunicera. Dock verkar personen ha varit kunnig på sitt jobb och även hjälpsam.
Det sker säkert varje vecka någonstans i Sverige att en hantverkare blir stoppad eller störd på ett jobb eller på väg till ett jobb av någon annan som har en fråga eller hjälp. De hantverkare som har en full kalender med inbokade kunder måste då ställa sig frågor a: hinner de med resten av jobben för dagen och har de en kund som väntar på dem? I min erfarenhet är det dock relativt vanligt att hantverkaren bara tänker på om den kan tjäna lite extra eller inte…
I ett sådant här fall skulle jag ha förväntat mig en dyr jouravgift på fakturan just pga det akuta. Så om bilkostnaden blev dyr men priset för jobbet var ok skulle jag inte bråka. Dock är det alltid viktigt att fråga om pris, något som man inte alltid gör och som hantverkaren inte alltid informerar om innan start.
En larmtekniker är inte hantverkare ens på ditt språk.
Men du är ursäktad!
Varför krångla till det när du är längst ner i näringskedjan?P PHPersson skrev:Är man fullbokad så känns det rimligt att säga det och boka en annan tid.
Om föregående kund ber om extrajobb och det inte finns tid utan att nästa kund blir lidande känns det också rimligt att säga att det tyvärr inte finns tid för det idag men jag kommer gärna på torsdag och fixar det åt tid. Alternativt kan man ringa nästa kund och fråga om det går bra lite senare.
Att vända ut och in på sig gynnar ingen!
Det mest korrekta är att man ber vederbörande ringa in till kontoret och bokar tid.
Och du gör en kund ? en björntjänstFarstatjej90 skrev:Jag har en annan idé, lyssna på detta:
Jag säger till den nya kunden att jag är jätteupptagen men som en tjänst för att jag är schysst kan han/hon få betala mig ordentligt för att "ställa upp"
Och sen kunden jag då kommer sent till får höra att jag har så mycket annat jobb men kommer hit och ställer upp ändå för jag är en så god människa.
Vad sägs om det?
och den andra asförbannad
med risken att du tappar båda
inget olagligt att tala om för kunden vad det kostar,P PHPersson skrev:Så vad du egentligen säger är att företagen har ett felaktigt sätt att debitera som får hantverkaren och jobba på ett konstigt sätt för att gå runt det? Om så är fallet kan jag faktiskt förstå hantverkaren.
Men det är olagligt (om det inte avtalats innan) att debitera för något som inte gjorts, tex 2h för 45min arbete. Så grundproblemet kvarstår, dvs att företaget inte kan debitera korrekt och för det arbetet de faktiskt utför.
Jag tror inte företaget hade tyckt det var lika ok om sen anställde jobbade 45min men ville ha lön för 2h.
ge ett pris take it or leave it.
jag känner en rörkrökare som har lägsta debitering om 10.000.- inget konstigt med det.
jag känner en kyltekniker som har på sitt mobilsvara att han inte tar nya kunder inget konstigt med det i heller.
Usch då, när du inte kunde hitta argument i sakfrågan behövde du använda tunga personangrepp….electroluxaren skrev:
Men jag förstår att det kan vara svårt att bli överbevisad, så du är ursäktad. Kan vi gå tillbaka till ämnet?
Bra att du vet vad olika resande behöver!N nb. skrev:
Men en säljare av kondomer räcker troligen storleken till
Jag tycker att en Vito är lite liten
du började med rasistkortet, det kommer du inte undan utöver detta har du inga som helst argument.mathiash77 skrev:
Men rasists är ju ett säkert kort för de som inte har här på bygga hus att göra.