J Juanito skrev:
Jag har en bakgrund i ett icke-svenskt land - och har det fortfarande svårt att fatta hur saker och ting fungerar i det här landet. Varför skulle jag som konsument förstöra någons dag, när han resp hans företag tar betalt för sitt arbete - och detta rejält i detta fall? Jag är ingen tiggare som borde vara tacksam för det ädla företaget som böjer sig ner till mig och i sin givmildhet går med på att hjälpa mig. Jag har tidigare erfarenheter med detta företag och vet att de kan styra och ställa över sina kunder som de vill - eftersom de har mer eller mindre monopol i trakten. Genom att jag bad killen att hjälpa, fick jag hjälp (mycket bra!) - och företaget fick runt 3000 kr extra genom min begäran (ännu bättre för dem!). Vem är det då som ska vara tacksam? (Även om jag faktiskt är det!) Kunde vi byta företaget, så skulle vi göra det. Men det går inte.
Hade jag inte kontaktat mannen, hade företaget inte fått skriva en faktura på över 5000 kr, där minst 3000 kr går på något som det redan fick betalt för genom andra kunder i samhället, dvs för något som de faktiskt inte gjort och som inte kostat företaget en krona extra.
Måste jag framöver också vara väldigt tacksam att någon ens bemödar sig att hjälpa mig när jag går in i en butik för att köpa något, när jag ringer till en hantverkare och be om en offert? Jag förstör jag deras dag när jag inkräktar på deras planerade arbetsdag? Hör det inte till bra service om ett företag beter sig på ett sätt att jag som kund också blir nöjd och önskar även framöver anlita det?
Antagligen är things somewhat different here. Tack.
Du ska inte hänga upp dej så mycket på elektroluxaren, han är som ett monorailtåg tyvärr.....
 
  • Haha
  • Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Att boka in ett besök från ett larmföretag hade tagit dagar och då hade anläggningen förfrusit (vilket
Varför skulle han boka in ett larmföretag när en maskin larmar?
Det är smartare att boka in en reparatör som sysslar med den typen av maskiner.....
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja för tusan! vi gör som i Grekland, är alla med på det?
Jag vet inte ? Hur gör hantverkarna där?🤔☺️
 
RoTe
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte ? Hur gör hantverkarna där?🤔☺️
Grekerna lever väl på alla andra EU-länders pengar?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte ? Hur gör hantverkarna där?🤔☺️
de jag känner därifrån säger att de inte gör så mycket
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
de jag känner därifrån säger att de inte gör så mycket
Inte gör så mycket? Som hantverkaren i TS fall alltså? Han kanske är grek.🤔
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Inte gör så mycket? Som hantverkaren i TS fall alltså? Han kanske är grek.🤔
tja det är vad jag hört oxå fast bara från dig
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mest troligt hade servicekillen redan full dag inbokad så även fasst han klämde in erat jobb mitt på dagen blir han tvungen att jobba över pga erat jobb.

Oftast är man som servicetekniker uppbokad fulla dagar flera dagar/veckor framöver. Då är det är inte bara att klämma in "snabbjobb" mitt på dagen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
S
J Juanito skrev:
Tack ska ni ha för era svar. ROT är inte aktuellt. Det gäller inte ens min fastighet utan den av en bekant som just nu vistas utomlands. Det är ägaren som undrar. Om det är "brukligt" eller "kutym", skulle det gå att bestrida juridiskt? Som sagt, det är inte jag utan min bekant som inte är van än med vad som är brukligt i landet. Jag skulle inte vilja ta upp denna strid.
TACK!
Finns absolut ingenting att bestrida här. Det är en rejäl skillnad ifall ett gäng grannar går ihop och bokar jobb som hantverkaren kan "serieproducera" då är det inte skäligt av hantverkaren att fakturera resa/framkörning fullt på varje granne. I ditt fall är det helt orimligt att ens ha invändningar mot det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi behövde en servicetekniker för att laga en maskin på jobbet, men deras tekniker i Sörmland hade sagt upp sig.
Så närmaste tekniker var i från Göteborg som då fick åka upp till Stockholm.
Vi fick betala 24 tusen i resekostnad. Men vi var vana vid att det gick på ca 6 tusen.

Till saken hör att han skulle göra flera uppdrag på företaget så flera offerter hade getts. Tror de va totalt tre uppdrag. Alla fick betala resekostnaden så 3st à 24 tusen. Så det verkar vara standard att varje utfört jobb faktureras från kontoret till platsen.
Jävla arsel! Då skulle jag kräva att han körde fram och tillbaka nonstop den dagen, annars jävlar blir det inga pengar.

Man måste mota Olle vid grind innan sånt här växer sig fast. Nu är servicebilen uppe i en sådan kostnad att man inte kan rättfärdiga att en hantverkare ska rulla in och göra ett jobb på 1-2h för det blir ju 1/3 av priset i bästa fall. 1000kr har jag betalat för en vvs en gång. 1000kr. Smaka på den. Nu senaste tog jag en annan, och vet ni, svartingen har åter gjort entré på scenen!! Yes!! Jag fick till mig att bara ge en lapp så var det bra! Den lappen hade nätt och jämt täckt priset för bil om jag ringt någon annan. Det blir nog fler svarta jobb i framtiden kan jag säga.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Tack för synpunkterna.
Kan bara säga att killen inte visade några spår av brådska alls för att komma iväg till nästa "åsidosatta" kund, och vill bara upprepa att företaget tjänade 3000 kr för att jag bad killen att hjälpa (utöver vinsten på jobbet och reservdelen).
Men det är kanske lika bra att avsluta denna tråd nu. Tycker ändå att bidraget av Utsliten och utdömd visar att det är något i det här systemet som ter sig väldigt väldigt snett för mig - och kanske inte bara för mig.
Tack för alla som hörde av sig.
Viktigt här att skilja på saker och ting, för det första skall du helst stå med mössan i hand, kanske på knä för att få köpa tjänster av en hantverkare. Mest troligt har de inte tid, alternativ säger att de kommer men dyker upp försent. Du kan också räkna med att de inte per telefon försöker förstå om något material behövs utan är så fallet så du betala dem för att köra och köpa materialet. Självklart även reseersättning + servicebil + 50% påslag på materialet.
Skulle materialet inte passa så är det bara att betala en resa igen.
Självklart hat du förstört hans dag för att du besvärat med att vilja köpa av honom, han hade tänkt hinna mer paddelmatchen med polarna också.
Vad du är gör så klaga inte, lite fel får man räkna med, annars kommer han inte nästa gång du ringer och sprider ut på byn att du är en jobbig jävel… välkommen till Sverige.

———

Men självklart kan du bestrida fakturan om de debiterat än längre sträcka än de kört. Det får de inte.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Mest troligt har de inte tid, alternativ säger att de kommer men dyker upp försent.
Och en anledning till att de inte har tid kan ju vara för att de helt enkelt är fullbokade.
Och anledningen till försening beror oftast på att föregående kund ber om några mindre extra jobb ”när du ändå är här”..

Eller pga t ex TS, som visst kommer från ett land där det står servicemontörer i varje gathörn och utför sina tjänster lite på måfå hela dagarna. Alltid billiga. Och alltid trevliga. Och förstår att TS problem är viktigare än övriga kunders problem.
Det systemet funkar säkert superbra i hemlandet, men just här i Sverige skulle det nog snarare bli kaos om alla tänkte så
 
  • Älska
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
A
Underbart sorgligt hur en enkel fråga om hur och varför - lirkar fram en massa rasister


@Juanito Du har tyvärr mött en hantverkare som varit dålig på att kommunicera. Dock verkar personen ha varit kunnig på sitt jobb och även hjälpsam.

Det sker säkert varje vecka någonstans i Sverige att en hantverkare blir stoppad eller störd på ett jobb eller på väg till ett jobb av någon annan som har en fråga eller hjälp. De hantverkare som har en full kalender med inbokade kunder måste då ställa sig frågor a: hinner de med resten av jobben för dagen och har de en kund som väntar på dem? I min erfarenhet är det dock relativt vanligt att hantverkaren bara tänker på om den kan tjäna lite extra eller inte…

I ett sådant här fall skulle jag ha förväntat mig en dyr jouravgift på fakturan just pga det akuta. Så om bilkostnaden blev dyr men priset för jobbet var ok skulle jag inte bråka. Dock är det alltid viktigt att fråga om pris, något som man inte alltid gör och som hantverkaren inte alltid informerar om innan start.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Och en anledning till att de inte har tid kan ju vara för att de helt enkelt är fullbokade.
Och anledningen till försening beror oftast på att föregående kund ber om några mindre extra jobb ”när du ändå är här”..

Eller pga t ex TS, som visst kommer från ett land där det står servicemontörer i varje gathörn och utför sina tjänster lite på måfå hela dagarna. Alltid billiga. Och alltid trevliga. Och förstår att TS problem är viktigare än övriga kunders problem.
Det systemet funkar säkert superbra i hemlandet, men just här i Sverige skulle det nog snarare bli kaos om alla tänkte så
Är man fullbokad så känns det rimligt att säga det och boka en annan tid.
Om föregående kund ber om extrajobb och det inte finns tid utan att nästa kund blir lidande känns det också rimligt att säga att det tyvärr inte finns tid för det idag men jag kommer gärna på torsdag och fixar det åt tid. Alternativt kan man ringa nästa kund och fråga om det går bra lite senare.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Är man fullbokad så känns det rimligt att säga det och boka en annan tid.
Om föregående kund ber om extrajobb och det inte finns tid utan att nästa kund blir lidande känns det också rimligt att säga att det tyvärr inte finns tid för det idag men jag kommer gärna på torsdag och fixar det åt tid. Alternativt kan man ringa nästa kund och fråga om det går bra lite senare.
Jag har en annan idé, lyssna på detta:
Jag säger till den nya kunden att jag är jätteupptagen men som en tjänst för att jag är schysst kan han/hon få betala mig ordentligt för att "ställa upp"
Och sen kunden jag då kommer sent till får höra att jag har så mycket annat jobb men kommer hit och ställer upp ändå för jag är en så god människa.

Vad sägs om det?
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.