J JT8 skrev:
Säkert kanon med en liten Caddy om man ska ha med mycket mat hem från Maxi 👍🏻
Ta inte detta fel… men en av de absolut bästa hantverkare som jag har träffat kör en Caddy.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
aha du menar att jag alltid når fram till skillnad från dig?
Inte direkt.
 
För att återgå till trådens ämne så brukar jag ta en enkelresa på var kunds bekostnad när jag arbetar åt två olika på samma ort samma dag. Den ena betalar ditresan och den andra hemresan.

Det brukar bli en massa gnäll om det också man jag tycker att det är hyfsat rättvist. Folk älskar att gnälla.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För att återgå till trådens ämne så brukar jag ta en enkelresa på var kunds bekostnad när jag arbetar åt två olika på samma ort samma dag. Den ena betalar ditresan och den andra hemresan.

Det brukar bli en massa gnäll om det också man jag tycker att det är hyfsat rättvist. Folk älskar att gnälla.
Låter väl som precis så man borde göra.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Ja men en Renault Master borde räcka? Får du en fin för under 500’.
Kanske det! Inte testat Renault faktiskt! Är inne och nosar på hybriderna nu pga sinnessjuk skatt på diesel. Går på ett ut med diesel inkl skatt numera och får en del trevliga funktioner tack vare hybridbatteriet :)
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Ta inte detta fel… men en av de absolut bästa hantverkare som jag har träffat kör en Caddy.
Ja, lite beroende på bransch, avstånd till kunder osv så funkar en liten bil absolut. Vet man exakt vad man ska göra, och kan packa för endast det samt inte har så mycket skrymmande maskiner. Haft en Caddy själv med och var otroligt nöjd med bilen i sig med DSG lådan osv :) Men att behöva haka på släp och hålla 80kmh på varje långtur blev inte hållbart.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Kanske det! Inte testat Renault faktiskt! Är inne och nosar på hybriderna nu pga sinnessjuk skatt på diesel. Går på ett ut med diesel inkl skatt numera och får en del trevliga funktioner tack vare hybridbatteriet :)
Intressant, jag tycker själv Vito, Custom, Transporter etc är för små och skulle gärna köpa en hybrid men har inte hittat någon vettig. Vilka nosar du på?
Jag är inte hantverkare så har en stor bil av andra själ, men kör Crafter och den finns tyvärr inte som hybrid.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Med vinst bör nog företagen gå annars blir det KK men inte gå med övervinster pga penninggirighet.
Jag förstår inte riktigt vad detta betyder? Alltså övervinster?

Är det att man har lurat en kund, eller är det att man har tjänat för mycket pengar?
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag förstår inte riktigt vad detta betyder? Alltså övervinster?

Är det att man har lurat en kund, eller är det att man har tjänat för mycket pengar?
Så länge man är helt transparant och tydlig mot kunden vad saker kostar så kan man väl inte tjäna för mycket? Problemet börjar när en snickare har helhets”ansvar” och lägger på procent på vvs killens redan ockrade priser. Då är det inte transparant och dessutom tjänar hantverkaren mer pengar desto dyrare han lyckas hitta en 4” bräda. Sjukt om du frågar mig.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag förstår inte riktigt vad detta betyder? Alltså övervinster?

Är det att man har lurat en kund, eller är det att man har tjänat för mycket pengar?
Lite kort. Övervinster pga girighet. Har man tagit ut ett för högt pris för arbete och/eller material av kunden än befogat då har man lurat kunden.
 
H HEM2121 skrev:
Lite kort. Övervinster pga girighet. Har man tagit ut ett för högt pris för arbete och/eller material av kunden än befogat då har man lurat kunden.
Menar du typ att man säger att det kostar 500kr/h men "glömmer" att berätta att det är 3h minimumtid, så att 1h jobbet gick på 3x500kr istället för 1x500kr?
 
H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Menar du typ att man säger att det kostar 500kr/h men "glömmer" att berätta att det är 3h minimumtid, så att 1h jobbet gick på 3x500kr istället för 1x500kr?
Det beror på omständigheterna. Men du är skyldig att berätta för kunden att du har en mini.debitering. Säger du 500/h så är det som gäller.
 
H HEM2121 skrev:
Det beror på omständigheterna. Men du är skyldig att berätta för kunden att du har en mini.debitering. Säger du 500/h så är det som gäller.
Fast jag undrar ju vad det är som menas med en övervinst? Är det en övervinst att lämna en offert på fast pris på 5000kr och sen göra jobbet på 2,5h?
 
H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Fast jag undrar ju vad det är som menas med en övervinst? Är det en övervinst att lämna en offert på fast pris på 5000kr och sen göra jobbet på 2,5h?
Vet du att det tar 2,5 timma och säger till kunden det kostar 5000,00 då har du inte varit ärlig mot kunden, det är en typ av övervinst och du har inte varit ärlig mot kunden.
Du kan lämna ett fast pris med vad du tror är rätt utifrån din erfarenhet och kanske lägga på någon enstaka timma men du kan också reservera dig för kostnader du inte kan förutse, dessa kostnader måste du ta med kunden som får godkänna det. Transparent mot kunden lönar sig alltid!
 
Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vet du att det tar 2,5 timma och säger till kunden det kostar 5000,00 då har du inte varit ärlig mot kunden, det är en typ av övervinst och du har inte varit ärlig mot kunden.
Vad är gränsen för hur mycket en hantverkare ska få debitera per timme, utan att göra övervinst då? Gäller det bara hantverkare eller är det också andra yrken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.