Hej alla! Minns ni detta? Igår var jag över till Åbo och skar bort min hornhinna som aldrig läkte efter detta. Den har nästan varje morgon efter denna olycka slitits bort när jag öppnat ögat.
Så använd skyddsglasögon!
 
  • Kvinna med rött hår och septum piercing som visar svullnad runt ögat för att belysa vikten av skyddsglasögon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Otroligt vad ni varit duktiga och kämpat på. Blir ju så himmla häftigt. Hoppas hornhinnan blir bra nu, kramar från Knivsta
 
  • Älska
Hiréns
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Hej alla! Minns ni detta? Igår var jag över till Åbo och skar bort min hornhinna som aldrig läkte efter detta. Den har nästan varje morgon efter denna olycka slitits bort när jag öppnat ögat.
Så använd skyddsglasögon!
Krya på dig! Ruskigt det där...
 
  • Älska
Hiréns
  • Laddar…
Byggaruffe59 Byggaruffe59 skrev:
Otroligt vad ni varit duktiga och kämpat på. Blir ju så himmla häftigt. Hoppas hornhinnan blir bra nu, kramar från Knivsta
Tack uffe! Kul du hänger med nu när du inte kan hälsa på :D
 
Hiréns Hiréns skrev:
Hej alla! Minns ni detta? Igår var jag över till Åbo och skar bort min hornhinna som aldrig läkte efter detta. Den har nästan varje morgon efter denna olycka slitits bort när jag öppnat ögat.
Så använd skyddsglasögon!
Usch
Kommer synen bli bra igen då? Så man kan få en tatuering :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Ja du behöver ju få ögonen i skick till hösten då folk är vaccinerade och skall färgläggas för att fira att de har överlevt.
Krya på dig
 
  • Gilla
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vet att det går att transplantera hornhinna, hoppas du får en sån!
 
nino nino skrev:
Usch
Kommer synen bli bra igen då? Så man kan få en tatuering :)
Jodå synen har varit 100% på vänster, oskadad och 98 på höger men fått stiga upp några timmar innan första kunden för att kunna använda den. Hornhinnan läker supersnabbt så tar bara några timmar men känns som glassplitter i ögat. Just efter denna operation tar läkningen ca 3 dygn och känslan är mer klorin och inte glas. Har en lins på just nu som ska tas bort imorgon men sen back to business på onsdag :strong:
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet att det går att transplantera hornhinna, hoppas du får en sån!
Dom skrapade bort hornhinnan med nåt som liknade en rundad osthyvel och ruffade ytan under så nya hornhinnan har nåt att fästa i. Den ska tydligen växa ut av sig själv på några dygn. Har en skyddande lins på just nu så smärtan just nu är på en skala 2/10 men alla 350 mornar sedan olyckan har den legat på mellan 6-9/10 så ingen fara just nu och förhoppbingsvis aldrig igen.
 
  • Gilla
Nisge och 5 till
  • Laddar…
Ögat tycks kännas bättre av syre och frisk luft så petade solglasögonen så nära hjässan det gick och gick ut och samlade in lite platta stenar som legat utspridda över gården för att göra mig av med lergången som varit utanför trappan för gott.
 
  • Stenlagd gång bredvid trappsteg och trädstammar på en solig gård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött hus med vita knutar och en stenlagd gång framför trappan, omgivet av bar trädgrenar och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Dom skrapade bort hornhinnan med nåt som liknade en rundad osthyvel och ruffade ytan under så nya hornhinnan har nåt att fästa i. Den ska tydligen växa ut av sig själv på några dygn. Har en skyddande lins på just nu så smärtan just nu är på en skala 2/10 men alla 350 mornar sedan olyckan har den legat på mellan 6-9/10 så ingen fara just nu och förhoppbingsvis aldrig igen.
Skönt att läsa! Tror det var flera andra med mig som oroade oss för dig.
Bra det där med modern sjukvård :)

Och snyggt det blev med stenarna sådär
 
  • Älska
Hiréns
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet att det går att transplantera hornhinna, hoppas du får en sån!
Behövs inte om det inte är en väldigt allvarlig skada, det läker. En av mina katter drabbades av det, de hyvlade av hornhinnan och sydde igen ögonlocket i 14 dagar med en liten slang som jag skulle droppa "Terracortril med Polymyxin B" i.

På människor brukar man använda plåster istället om det behövs, här funkade det ju med en skyddslins ;-)
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Hittade lite mer skatter nedgrävda i trädgården
Röda granitplattor!
 
  • Röda granitplattor i en trädgård framför ett litet träskjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Hittade lite mer skatter nedgrävda i trädgården
Röda granitplattor!
Läge för en trädgårdsgång?
 
B Beemaster skrev:
Läge för en trädgårdsgång?
Jo, borde vara exakt vad som saknas och skulle kostat några tusen att köpa hos lokala stenfirman (röd granit högst eftertraktad)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.