Då blir ju lasten på taket inte så stor.

Vore det inte bättre att nyttja hela höjden om 365 mm till balken, och fästa takreglarna med balkskor i den bärande balken?
Eller att lägga 1 - 2 145 mm reglar som understöd till takreglarna och sätta en hög balk utanpå (limspikas) som går upp framför takreglarna?
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
om du orkar så måla gärna i paint eller så, hänger inte riktigt med.
 
Prövar att beskriva lite tydligare (förhoppningsvis). :surprised:

Även om lasten inte är så stor så känns 145 mm höjd på en 4.6 m lång bärande balk lite klent.
Alltså, vill man ha en högre balk för större bärkraft.
1) Kapa takreglarna lite och sätt en 365 mm hög balk. Fäst takreglarna till balken med antingen balkskor el genom att limspika t ex en 45x70 mm regel i den höga bärande balken som takreglarna kan vila mot.
2) Lägg en 45x145 regel som takreglarna kan vila på. Kapa takreglarna i jämnkant med 145-regelns yttersida. Limspika en 365 mm hög balk utanpå.
 
Okej, tror jag hänger med. har aldrig gjort något sådant så har lite svårt att föreställa mig de.

med MIN lösning 2 menar jag att man jackar ur stolparna balken ska vila mot, det som är i lösning 2 är en 90x315 limträbalk i de exemplet, sedan vilar 220 takstolar på dom precis som vanligt. skulle det funka?

Hur gör man när man bygger en vägg som viker av in i huset eller va man ska säga?
min tanke är 45x95 på platten mot råspånten, sätta lämplig dimension på höjden, tex 145a och sedan en 45z95 under den och stående 95 reglar på befintliga väggen, eller hur gör man? nytt moment detta nu.
kolla gärna på filmen, sedan ang de gamla svartmöglet, tvätta med mögeltvätt och låta torka? eller ska jag behöva byta hela råsponten?

även några av de nya takstolarna och nya virket får små angrepp på sina ställen, medan ett annat stycke virke 10cm längre bort kan vara helt opåverkat. mycket märkligt tycker jag.

huset står ouppvärmt nu sedan i somras.

15086839_10154029607018148_539593412_n_zpsp7m6eycc.jpg
IMG_4252_zpszgukkflt.jpg
IMG_4253_zpsroxiwega.jpg

video:
 
Redigerat:
Det bör fungera så som du tänkt med balk under takreglarna. (Vågar inte säga ngt om dimensionen, men tycker att 90x315 borde vara väl tilltaget.)

Tycker att det bör gå att göra så som du föreslår med den tvärgående/indragna ytterväggen.

Ang svartmöglet så nlir det säkert bra att tvätta bort - torka.

För det nya virket så är det nog bara så att det har helt och hållet att göra med virkets hantering. Dvs det har utsatts för smuts/damm och sannolikt fukt (regn/snö). Inget att bry sig om. Bara det är torrt när man bygger in det (isolerar).
 
efter att ha upptäckt att de såg ut så här under huset.....borde ja absolut kollat tidigare jag vet. men nu är det som det är.

16423188_10154256503633148_84273056715317812_o_zpsjeo2rjyu.jpg

nu har de blivit så här iaf, ca 50cm mellan jord och bottenbjälklaget
jorden var torr och fin när jag grävde ut, inte lerig och ganska mjuk.

IMG_4383_zpswnktkffw.jpg

några frågor nu:

1. behöver jag lägga makadam i botten även om jorden kändes torr och inte alls blöt?
2. om svaret är nej, kan jag lägga plasten rakt på jorden och sedan bara strö ut lite sten så den hålls på plats ?
3. vilken typ av virke använder jag till bottenbjälklaget? tryckt virke eller ej? (ramen runt hela huset som står på betongblocken är byggt av tryckt virke)
4. funkar det om jag sätter en tex 22x95 under bjälkarena som sedan blind/trossbotten vilar mot? ( har inte bestämt om jag skall ha trossbottenskivor, asfaltsboard eller annat ännu)
5. sätter jag fast dem med balkskor i "ramen" som är tryckt virke eller hur fäster jag bjälkarna enklast?
 
Redigerat:
någon?
 
Du behöver väl ett kapilärbrytande lager under plasten eg. Får du plats med makadam bade over och på plasten?

Är det tort behöver du ju inte tryckat virke.
 
Varför skulle man behöva ett lager kapilärbrytande om man skall lägga plast? Om det för att få ett bra underlag för plasten så den inte går sönder kan jag köpa tanken.

På sista bilden. Vist ligger dessa stenar fel väg? Om det är en yttervägg borde det dra kalt ut hålen (även om utsidan är putsad).

Inge tryckat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Utsidan är putsad, det finns en original planritning på huset tidigare i tråden.
jag tror det har varit någon form av förråd först som senare byggdes om till sovrum, dock inte säker.

dessutom står dessa block rakt på jorden och har ingen platta eller något alls under. men har de stått så sedan 1967 så har de satt sig rätt gött och det känns dumt att börja gräva ut under och stadga upp med plintar nu i efterhand?

jag hoppas kunna slippa lägga ut grus, dels för de kommer behövas ca 20 ton, ett jävla jobb att skyffla ut för hand, och dels för att det kommer kosta mycket.

min tanke är ändå att om de stått med endast 10cm från jord till bjälklag från 1967 tills idag så borde de klara sig betydligt bättre nu när jag ändå grävt ut så det är 50cm från jord till bjälklag, lägger jag även plast på marken då så bör det klara sig ytterligare ännu bättre ?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Du kan lägga ut plasten direkt på marken, med stenar som håller den på plats.

Det fungerar fint att spika på 21x95 under bjälkarna som upplag för trossbotten.
De flesta skivor kroknar mellan bjälkarna. Sätt brädor istället, ev med asfaboard under som fuktskydd.

Tryckt virke är inget bra. Det ruttnar inte i första taget, men det kan börja lukta skunk.
Idealt skulle du byta allt tryckt virke nu.
Med tanke på möjlighet att kunna byta syll senare så vore det bra om du inte fäster golvbjälkarna i syllen.
 
Kapillärbrytande isolering typ isodrän eller liknande vore inte fel. Och sedan plast på det.

Då blir även grunden något varmare (torrare).
 
jag kollade på isodrän men det skulle kosta ca 10 000kr att köpa så det täcker hela botten, vilket känns onödigt dyrt. men skall ha de i bakhuvudet iaf.

tack för svar Oldboy, jag läste någonstans att nu för tiden, sedan ett par år tillbaka så är det medlet som luktade i tryckt virke borta så det är ingen fara att använda. kan de stämma?

när jag kollar på tex byggmax så är asfaltsboard 1200mm bred, men jag skall regla golvet på 60cc. finns de andra skivor att lägga som tross/blindbotten ? isåfall vad?

om jag har fattat de hela rätt på mitt hus så har jag ingen syll (brädan som ligger ner på platten mot grunden för att vara övertydlig) utan jag har en stående tryckt på direkt på betongblocken.
hur gör jag här? känns inte så bra att börja riva i de som satt sig och sått sedan 1967. har de funkat utan hittils så kanske de gör de i fortsättningen med ?.

tanken är väl att de ska se ut så här, fast mitt "hus" inte står på plintar utan på betong/lecarblock som en ram istället.

bjaumllklag2_zpsy5uulsuv.jpg
bjaumllklag1_zpsnkgymxdn.jpg
ps. bilderna lånade från annan gammal tråd på forumet.
 
Det var en del år sedan man bytte impregneringsvätska.
Tror dock inte att ngn tidigare heller hade kunnat föreställa sig att det skulle börja lukta skunk om fuktigheten var hög över längre tid.
Tror att det fortfarande är rekommenderat att inte använda tryckt virke i hus.

Om syllen är torr, och har varit tidigare också, så är det nog ingen akut fara för den gamla, men man vet aldrig.
Tyckte att det såg lite blött och svartmögigt ut på bilderna underifrån, men det kanske inte var själva syllen?

Sök på trossbottenskivor och se vad du hittar. Fibercement bör vara säkrast mot fukt, men jag är skeptisk till att de kanske är för täta mot fukt. De sitter på den kalla sidan av isoleringen, och om då varmfuktig rumsluft kan leta sig ner i trossbotten så finns risk för kondens.
 
okej, ja det tåls att fundera lite på om jag skall ha tryckt eller inte nu då.
den översta av mina bilder är de gamla golvet med masonit där som du ser, allt ska rivas upp och grävas ur så de blir ca 50cm från golv till plasten som ligger på jorden.

det du ser på bilden har varit sedan 1967. så om jag gräver ut till 50cm och lägger plast, tryckt virke eller inte så lär de hålla minst lika många år som detta har hållt som endast är 10cm mellan jord och trä eller ännu längre.

har kollat på trossbottenskiva på byggmax men det skulle kosta ca 8000kr till hela golvet, mot asfaltsboard som skulle kosta ca 3.. min budget börjar krympa då jag inte alls hade räknat med att bryta upp golvet i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.