här kommer en liten uppdatering, har gått långsamt men det börjar likna något.

Ny bärande yttervägg är på plats med nya takstolar 45x220 istället för de klena gamla 10cm reglarna som hade bågnat.
ytterväggen är reglad med 120 reglar samt 195mm bärlina.

IMG_3130_zpshft21epn.jpg
IMG_3131_zpsbsxkyulv.jpg

har en liten fundering hur jag skall göra här, just nu är det en gammal 10cm regel som bågnar rejält.
min idé är att sätta en 90x315 limträbalk tvärs över som de nya 45x220 takstolarna skall vila mot
lösning 2 är det som gäller antar jag, annars måste jag ha klenare takstolar där vilket jag inte vill.

15065056_10154029573833148_2118798377_o_zpsywin5foc.jpg
15086839_10154029607018148_539593412_n_zpsp7m6eycc.jpg


har även några frågor:
det har inte varit plast någonstans i huset, så min fråga är då. finns det någon fördel/nackdel med att sätta vanlig vindpapp på insidan innan jag sätter dit osb+gips?
även i taket efter luftspalt och isolering, skall isoleringen vila rakt mot takglesen eller finns det någon fördel/nackdel med att sätta vindpapp där med?
är det någon vits med att ha plast i taket om det ändå inte är på väggarna?
huset har alltså bara haft vindpapp överallt och ej någon plast alls.

taktolarna är 220mm minus 36mm luftspalt (läkt) - 3mm oljehärdad board = 181mm kvar för isolering.
skall jag då välja 170mm och låta de va 1cm glipa eller 195mm och knö upp de lite?

min bärande innevägg är byggd av 45x95+ 10(osb) + 13(gips) på varje sida = 141mm totalt, vilket mått på dörrkarm är lämpligt? 145mm hittar jag vart ? är det ett standardmått? de vanliga byggvaruhusen verkar inte ha de utan har som mest 92mm eller i bästa fall 118mm
 
Redigerat:
Jag tror du får göra smygar till dörrkarmarna. Det bredaste jag hittat är 118. Och de funkar om man kör 70 + 26 på varje sida.
 
var inne på mölnlycke trä precis, (nu mera uppköpt?) av beijer bygg, där hade dom 145mm dörrkarmar som ett av standardmåtten, dock som beställningsvara. men det var ingen udda storlek. 1200kr dock...

tack för input å hoppas ja kan få svar på mina andra frågor :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
har fått olika bud, plast eller inte plast i taket på detta gamla huset ?
på väggarna skall jag inte ha någon plast. är det någon ide att sätta plast i taket då? eller kan isoleringen vila direkt mot glesen?
har inte varit plast någonstans i huset innan.
 
Ingen plast. Det som händer om man plastar delvis är att fukten kommer in bakom plasten från de ej plastade områdena, sedan bildas kondens och det blir mögel/fuktskador som följd. Om du vill ha något så ska det i så fall vara diffusionsöppen ångbroms.
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Tack så mycket !
Är det samma som vindpapp/vindduk? länka gärna något lämpligt, gärna från något byggvaruhus.

Men det är inget fel med att inte ha någonting i ett sånt gammalt hus med självdrag och krypgrund? vad är vinsten med att ha jämfört med att inte ha menar jag.

Detta skall vara en enkel bostad som jag köpte å min pappa och pappa på landet. som vi skall bo i lite då och då, alltså inget permanentboende för en hel familj.

har börjat bygga 38mm luftspalt idag med oljehärdad board, så snart dags för isoleringen att sättas på plats och sedan gles.

tack !
 
I ett hus med självdrag så tänker jag att det är en fördel att inte ha någonting alls, då det ökar draget betydligt... Men jag kan ha fel.

Är ingen expert i ämnet, så vilken produkt som är bäst låter jag någon annan avgöra. :)

Jag tänker lite som så att har en metod funkat i hundratals år så lär den funka i hundratals år till. Förr använde man ingen ångspärr eller ångbroms, men då hade man inte samma energikrav som idag. Det är väl där skillnaden finns.
 
Förr använde man inte glas-/bergull, utan organiska hygroskopiska mtrl som kunde hantera lite fukt.

Utan plast bör man ha ngn cellulosabaserad isolering.

Vindpapp bör man alltid ha eftersom luftrörelser är döden för isoleringens funktion. Vindpappen stoppar också damm från isoleringen samt vanlig smuts som kan ansamlas med åren.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Det som fungerat hundratals år fungerar bara så länge som man gör likadant som man gjort i hundratals år...Modern livsstil med 20 grader varmt i hela huset o koka vatten utan eldstad dusch inne fungerar dåligt med hundratals år gamla konstruktioner..

Cellulosaisolering utan fuktspärr fungerar utmärkt i sällan använda hus men viktigt är att huset torkas ut med mellanrum
 
så med dessa olika bud sagt så bör jag använda plast i taket om jag skall ha vanligt miniralull som isolering i taket ?

kan inte alla bara säga samma sak istället så blir det lättare för någon som inte gjort sånt här innan :p
 
Använd cellulosa det finns absolut ingen anledning att använda mineralull och svaret är om du tänker använda mineralull så måste du använda plast...

Att använda cellulosa lösull har så många fördelar att jag inte kan förstå hur du ens kan fundera på något annat..speciellt som att du kan fullisolera utan komplikationer då du ju har undermålig möjlighet i väggar så betyder taket extra mycket...
 
så vart hittar jag skivor som är 195mm cellulosa ? hittar inget på byggvaruhusen som säljer vanlig isolering.

att hyra maskiner osv för att spruta lösull och beställa de känns krångligt då jag är ute å och grejar lite då och då.

isåfall väljer jag hellre att plasta taket och ca 10cm? ner på väggarna och använda mig av vanlig isolering.
bara det funkar och inte är något fel att göra så,alltså att de börjar mögla/rötna osv så spelar det ingen roll om cellulosa är lite bättre rent isolermässigt.
som sagt. detta skall vara en enkel bostad.
 
osäkerheten kvarstår, jag har plats för 195mm isolering i taket (3,4mm luftspalt). har kollat på ekoisolering på bauhaus och de skulle kosta runt 30 000:- att isolera taket med deras ekoskivor vilket inte finns på kartan med min budget. mot vanlig glasull som kommer kosta ca 1700:-

som jag har förstått det så finns det ingen anledning att ha plast i taket om jag inte har plast på väggarna.
rätt eller fel frågas ?

skulle något av detta vara alternativ till plast i taket om jag har glasfiberisolering?
har jag något annat val om jag INTE använder eko?

https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/ångbroms-bison-p6303022
https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/ångbroms-eko-bison-p6303025

verkar finnas lika många åsikter om detta som de finns pizzor på en pizzeria....

om det har någon betydelse så lutar taket ca 4 grader och skall till våran byta till detta:
https://www.byggmax.se/tak/takpapp/ytpapp/ytpapp-glaciär-3-svart-p17281
https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/underlagsduk-116-p17111

bjuder iaf på lite bilder, hittade originalritningarna från 1967 nyss med

IMG_4143_zpsd7c8eg0o.jpg
IMG_4138_zps0ieuohdl.jpg
IMG_4136_zpsre0klgwa.jpg
 
Redigerat:
ekoisolering i form av returpapper som du blåser upp på vinden mot taket så behöver du inte plast
 
Om du inte har diffspärr överallt så lönar det sig inte med plast i taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.