vart hittar jag denna ekoisolering som inte kostar några 30 tusen att få dit då?

om jag nu vill ha vanlig isolering, så hur gör jag? det ens något alternativ de ja länkade ?
 
emelse0 skrev:
vart hittar jag denna ekoisolering som inte kostar några 30 tusen att få dit då?

om jag nu vill ha vanlig isolering, så hur gör jag? det ens något alternativ de ja länkade ?
Tror att du kan köra med ångbromsen i papp, (även den i plast, men jag skulle använt den i papp), och vanlig glasull.
Sätt ångbromsen på både väggar och tak.

Se till att ha vindskydd på isoleringen utåt/uppåt, och du måste ha en luftspalt under råsponten i taket.
 
det låter som den planen jag hade tänkt !
frågan är om det måste vara eko ångbroms? min tanke är att den suger åt sig fukt som sedan torkar.
vilken av dom 2 jag länkade från byggmax skulle rekommenderas att ha istället för plast i väggar och tak då?

nu har jag ju börjat regla 45x45 liggande redan, skulle ångbromsen varit innan jag reglar sista lagret då kanske? eller spelar det mindre roll?
när jag rev väggarna som va så satt det någon form av duk precis innanför skivan på väggen.
alltså någon form av tjock masonitskiva-papp-isolering.vinddpapp-ytterpanel.
 
Måste inte vara just eko ångbroms. (Bara jag som skyr plast som pesten i hus.)

Fördelen med att sätta ångbroms (alt spärr) innanför de sista 45-reglarna är för att t ex el och ev vatten inte behöver gå igenom och tättejpas samt att ev spik och skruv som dras i väggarna inte kommer åt att punktera broms/spärr. Detta är ju ett sentida påfund som kommit iom att husen blir tätare och tätare och mer och mer isolerade. Det går alltså fint att ha det direkt bakom skivorna. Särskilt som du har ångbroms och inte ångspärr. Lite merarbete att täta för elledn etc bara, samt att försöka undvika så gott det går att spika/skruva mitt i skivorna, utan försöka sikta på reglarna för uppsättning av hyllor, tavlor etc.
 
med ekofiber blåst i väggar o tak slipper du tjafs som ångbroms o tjit....bygger du med osb o gips så kan du sätta tavlor etc var du vill utan bekymmer för ångbroms folie....se upp för kablar o rör dock
 
Redigerat:
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
då blir det att sätta dom innanför de sista 45orna så är saken klar!

det gör ingenting att den sista liggande 45mm isoleringen kommer direkt mot osbn då? alltså att den ligger utanpå bromsen?

jag hade gärna haft eko i hela huset, men jag inte kan lägga 50 000;- minst för att isolera hela huset då detta skall vara ett enkelt bo- i-bland hus. kommer ALDRIG få igen dom pengarna heller i varken vinst eller energibesparing.

detta blir säkert bra!
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
"det gör ingenting att den sista liggande 45mm isoleringen kommer direkt mot osbn då? alltså att den ligger utanpå bromsen?"
Nej, det är ok, under förutsättning att du har åtminstone 95 mm likvärdig isolering utanför ångspärren.
Det är en tumregel att max ha ångbroms/spärr 1/3-del in i isoleringsskiktet. Det är för att om det kommer för långt ut mot den kalla sidan så riskeras annars kondens.
 
Ekoisolering är bara lurendrejeri för att få ut större vinster enligt mig. Det finns heller ingen seriös långtida forskning inom området eftersom det är relativt nytt och otestat.

Det spelar rimligtvis ingen roll att isoleringen är hygroskopisk, exakt samma mängd fukt ska passera genom konstruktionen för det? Fukten kan inte bara försvinna in i materialet utan den måste för eller senare ut ur väggen/taket och då i vätskeform?

Att isoleringen absorberar fukt är knappast bra, det betyder att det tar mycket längre för den att torka upp samt att isoleringsförmågan försämras. Dessutom är det knappast bra med ett organiskt material som alltid är blött ur mögelsynpunkt. Jag läste i ett test i en tidning där man testat olika isoleringstyper att cellulosaisolering tog 3,5 gånger så lång tid att torka jämfört med glasull. Kör med mineralull som du tänkt.
 
tack som fan!

jag har 10cm isolering utanför spärren på alla väggar utan väggen mot norr som jag har 120 isolering i. sedan 45 isolering på den varma sidan då.

då sätter jag denna på insidan, men samma sak gäller där, att tejpa alla skarvar så det blir helt tätt? samt att de ligger ett par cm ut på golvet så att säga?
den skall även vara ovanför badrumsdelen? eller blir det kaka på kaka med den riktiga fuktspärren där på nått sätt sedan?

https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/ångbroms-bison-p6303022
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/maskeringstejp/flextejp-bison-p6303166
 
Är detta allt jag behöver för att kunna bygga en komplett fungerande imkanal och sedan köpa vilken köksfläkt som helst och koppla på med flexislang som följer med fläkten sista biten?

https://www.soliduct.se/takhuv-papptak-125-svart/p-3228.htm
https://www.soliduct.se/spiralror-125-3000/p-420.htm
https://www.soliduct.se/isolerstrumpa-125x50mm-3m/p-3211.htm
https://www.soliduct.se/backspjall-125/p-1211.htm
https://www.soliduct.se/tx-125-100/p-556.htm
https://www.soliduct.se/kcf-100/p-501.htm
https://www.soliduct.se/ventfogmassa/p-1133.htm
https://www.soliduct.se/vx-125/p-340.htm

Fråga, behövs denna:
https://www.soliduct.se/underbeslag-takhuv/p-3248.htm

när jag skall använda papp av denna typen:

https://www.byggmax.se/tak/takpapp/ytpapp/ytpapp-glaciär-3-svart-p17281
https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/underlagsduk-116-p17111


undrar även vart jag hittar komplett skorsten till kamin som är till platt tag, mitt lutar 4 grader.
har sökt massor men hittar bara till tegel eller tak med mer lutning.
 
Redigerat:
ingen ?
 
Har iaf bestämt mig för att använda kolfilter så jag slipper genomföringar, även braskamin får vänta då det blir för dyrt i dagsläget.

Nu är frågan istället, måste jag ha limträbalk här emellan? eller räcker det med vanligt virke? isåfall vilken tjocklek osv ?

Tack !

15065056_10154029573833148_2118798377_o_zpsywin5foc.jpg
 
Är den indragna väggen bakom bärande?
Hur stor takyta ska bäras av?
Hur hög kan balken vara?
 
Det är den!
Från min röda linje är det ca 2meter till bärande yttervägg(den indragna väggen under min röda linje)
Från bärande yttervägg är de ca 2 meter till bärande innervägg från den innerväggen är de ca 2 meter till bärande yttervägg (baksidan av huset)

huset är ca 11 meter långt och 7 meter djupt

här är en liten skiss, vet inte hur tydligt det blir men.

15086839_10154029607018148_539593412_n_zpsp7m6eycc.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.