Hej alla!
Här kommer jag posta bilder under tiden jag renoverar och tar gärna emot tips och trix på vad jag kan göra under resans gång, detta blir min första renovering av hus.

För en månad sedan köpte jag mitt första "hus", har tidigare totalrenoverat 2st lägenheter i betong.

Detta hus lägger avlägset på landet och oftast har jag "ingen service"i mobilen
Dock har jag beställt fiber vilket kostar 20 tusen att dra in. helt otroligt att man kan få fiber så långt ut i ingenstans.

Byggår 1960
Boyta: ca 60kvm.
Tak: platt tak av tjärpapp
Grund: krypgrund
avlopp: 3kammar brunn
vatten: grävd brunn
värme: el element
tomt: ca 2800kvm plan fint tomt, dock ska alla träd väck.

Hus köptes med friskrivningsklausul och i vetskap att det fanns en läcka från taket då innertaket i köket bågnade ner.

Första prio är då alltså att fixa läckan, vilket inte skulle vara några problem att byta en längd med tjärpapp och byta ut skadat virke... trodde jag...

det visade sig att när dom renoverade taket för ca 15 år sedan så hade dom byggt en sarg runt det gamla taket och helt enkelt byggt ett nytt tjärpapp tak på det gamla utan att ta bort någonting.

det gamla taket hade isolering rakt emot råsponten utan luftspalt. vilket va genomrötet och det var själva läckan, kondens.

se bilder, vet inte riktigt hur jag skall förklara de.
håller iaf på att riva de gamla yttertaket från insidan då det "nybyggda" ovanpå är helt friskt och helt tätt.
så här långt har jag kommit. Mycket kvar att riva innan det är dags att förstärka upp det nya taket samt höja väggarna och regla upp så nya takstolarna har något att vila emot.

Huset i sin helhet

IMG_2708_zpslztonesv.jpg
IMG_2709_zpsur2nh6nn.jpg
IMG_2710_zpsyyrjv0b5.jpg
IMG_2711_zpsu3ihjcmw.jpg
IMG_2712_zpsv6b8o3n8.jpg

Rivning av gamla yttertaket

IMG_2491_zpseb1atyn4.jpg
IMG_2493_zpstuvnkppj.jpgIMG_2494_zps1j9p728t.jpg
IMG_2703_zpswenu9tfn.jpg
IMG_2704_zpsbkbmsqna.jpg
IMG_2705_zpstlpfhmq2.jpg
IMG_2706_zps80odcldh.jpg
 
Redigerat:
Det verkar ha varit en blöt fest det där :( Lycka till, in i dimman!
 
Tanken är nu att regla upp alla väggar för ny eldragning och sedan gipsa.
hur skulle ni bygga där dom "nya" takstolarna skall vila? hur förlänger och förstärker jag väggen där på bästa sätt ?
är ni med på hur jag menar ?

mvh
 
Jäklar vilket jobb du har framför dig, hoppas du fick huset billigt ;)

Angående väggarna antar jag att du behöver bygga en ny komplett vägg inifrån men syll, reglar och hammarband.
Och då bygga den i rätt höjd så att hammarbandet hamnar dikt an mot dom nya takstolarna.
 
Det var väl mest tomten jag betalade för, dock så hade jag inte räknat med att taket skulle va fuskbyggt från alla håll och kanter. så där blir de betydligt mycket mer jobb än jag hade tänkt från början, dock så får jag ju ca 30cm högre takhöjd vilket inte är helt fel.

målet innan vintern är att förstärka upp alla väggar så takstolarna har något att vila mot. samt göra allt klart som har med taket att göra.
har som sagt aldrig renoverat någon träbyggnad innan, men är inte främmande för nya utmaningar då jag är duktig på att bygga å lära, så länge ja vet hur jag skall göra.

har en fråga ang takstolarna. som det nu är dom "nya" (15år gamla men fullt friska) byggda i 45x95 med 100cc emellan.

frågan är om jag behöver förstärka upp med 45x120 reglar eller om det klarar sig som de är? vissa har bågnat lite men jag TROR det är för att det dom lutade mot var obefintligt då de hade ruttnat sönder. vissa nya takstolar vilar alltså på dom gamla som ruttnat bort.

sedan, hur stor luftspalt bör jag ha på ett låglutande platt tak ?
 
Hur långa är takreglarna?
45x95 känns ju spontant ganska klent.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Spara träden, bo in dig lite, kanske räcker med lite gallring, du får aldrig tillbaks träden så var försiktig, de skänker skugga och atmosfär. Det finns ingen ångervecka!
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Ja, det känns klent oavsett längd skulle jag vilja tycka.
 
några träd skall sparas runt huset, men dom stora som är mitt framför å skymmer allt samt barrar ner hela taket och sätter igen stuprören skall bort. vill gärna ha en stor fin gräsmatta med träd runt :)

vill minnas vi mätte 3,40 nått från yttervägg till hjärtväggen i mitten av huset, där är dom skarvade med ytterliggare en lika längd. skall mäta mer exakt nästa gång jag är där.

huset är ca 7x11 meter när vi mätte rakt över taket inkl överhäng å allt.
 
okej, så nu börjar det äntligen närma sig att bygga, snart rivit ut allt som skall bort..
men nu har jag även börjat fundera på planlösningen. skulle vilja ta bort en den av hjärtväggen och skapa en mer öppen yta mellan kök och vardagsrum.

min fråga är då, kan jag använda limträbalk 90x315(eller annan storlek? använde bejiers program och fick fram de måttet) 7 meter långa från yttervägg till yttervägg 1200cc


istället för vanliga 45x220 som jag skall använda där hjärtväggen är kvar? (3,60längd och skarva ihop vid hjärtvägg)

kan man lösa det på de sättet eller är de något annat ja bör tänka på?


Tack för svar :)
 
Redigerat:
Med stålbalk får du en balk som är lägre, dock måste den av brandskäl brandskyddsmålas och gipsas.
Konsultera en som kan räkna på det och för sinnesfriden lägg på en dimension :cool:
 
sådär, rivningsarbetet är klart och väntar på container att hiva ut allt i..

finns det någon standardtjocklek på isolering man bör ha i taket? som det är nu skall jag ha 45x220 reglar, hur mycket isolering får då plats när man räknat bort luftspallt å så ? 2,8cm luftning eller mer?

även finns de någon standard i väggar? 10cm isolering i väggarna är det nu, är de värt att regla (tex lägga på en 45mm regel) ut inne å sätta dit lite till medan ändå alla reglar är blottade? eller skall jag isåfall göra de från utsidan när jag byter ut den gamla fjällpanelen mot stående panel till våren?

ha i tanke när ni svarar att detta inte skall vara något högstandard åretrunt hus, utan mer nått man är i då och då. och att jag inte vill lägga massor av pengar på något som kommer ta mig 20år att spara in.
hoppas ni förstår min tanke.
 
Redigerat:
Jag skulle sätta plasten (om ni ska ha det) och sen en 45mm på insidan åt motsatt håll mot nuvarande isolering, sen hade jag nog även satt en 45a utanför sedan när du gör panelen.

195mm isolering finns väl att tillgå, vilket kanske borde passa bra till taket om du har 220 reglar.
Det är ju klart enklare att isolera utifrån med så fundera om du inte ska trycka i isoleringen innan du lägger på råsponten eller vad du tänkt ha för beklädnad.
 
plast och sedan 45mm reglar för att kunna dra ström osv är tanken, då är de la lika bra att fylla på med 45mm isolering innan ja sätter dit plywood och gips.

sedan vet jag inte hur mycket man vågar isolera och hur luftät man vågar göra ett gammalt hus som står på krypgrund från 1972 ?
 
Hej spännande projekt
1. yttertaket skulle jag säkra med lämplig renovering av papp med beläggning då det såg ut på en av bilderna som det varit mini fuktgenomslag så lita inte på gammal papp !

2.Att styva upp ett tak går bara med styvare taktstol eller längsgående balk

3 Isolering då kommer den första tanken att välja fuktbalanserande dvs cellulosa som gör att du kan undvika plast och dessutom isolera utan spalter samt komplettera senare om du vill eller behöver..
Då slipper du oroa dig för krypgrund etc...

Dessutom blir bygget lättare då du med cellulosa kan isolera utan bekymmer för gift o farliga fibrer och varva arbetsmoment lättare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.