D
blir putsbruk C dock. som det ser ut nu, blir det utan putsnät. nätade ju i källaren, men där har man ju konstant fuktbelastning.

tror kanske jag nätar när jag putsar om den delen som är på vinden. har kört med min borrhammare. 2 av 4 sidor är färdiga, så halva murstocken. sen ska jag borsta bort alla lösa partiklar, sen blir det att våttorka dom ytorna där vi är... IGEN ;)

när jag putsar sen, ska jag se till att förvattna ordentligt och eftervattna i ett par dar. har hört att c-bruk kan bli lite mjuk och smuligt. vi får väl se hur det blir.

ska vara försiktig när jag river med kvasten med, så jag inte kör bort cementen, utan går över ytan max 1-2 ggr.
 
D
kör hängsle och livrem och sätter upp ett nät innan jag putsar. var även svårt att få bort all puts och då vill jag förstås åt effekten som nätet har som putsbärare om mitt lager puts nu inte skulle fästa så bra.

tror det skulle gå bra utan dock.
 
Bilder livar upp inläggen ;)
 
D
känner att jag inte har tid nu haha :D men ska försöka ta lite.
 
D
ett av sovrummen börjar ta form.

putsat om murstocken som sagt. satt nytt gips. reglat igen dörrhål mellan 2 sovrummen och reglat för ny dörr till sovrummet.

vi fixar så att man bara kommer in i sovrummen från en dörr. förr har det varit så att man kan gå igenom båda rummen och det första av rummen har inte haft någon dörr.

kommer behöva kapa dörren i nederkant p.g.a. gamla standardmått på dörröppningarna.

huntonit symfoni (bästa innertaket jag jobbat med hittills)
nåt vinylclick vi hittade på colorama för 100 kr/kvm. dom reade ut det.
Renoverat sovrum under arbete med putsad murstock, nya gipsskivor på väggar och tak, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat sovrum med nyreglat dörrhål, putsvägg och golv som syns genom öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i sovrum med nytt gipstak, väggar och isolering, samt en vit stol och byggdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kommer köra enkelgips igen, förutom i rummet där köket hamnar. isolerar väggen mellan sovrummen, och mellan sovrum och kök, resten lämnar jag oisolerat. förut har det varit enkelgips och ingen isolering i innerväggar i huset.
 
D
glömde nämna att jag rivit ut 7 garderober med, för att sovrummet ska bli ett sovrum. förut har det varit ett väldigt litet rum, med knappt plats för en säng.
 
D
Inom närmsta tiden ska vi:

sätta klinker i hallen
dra avlopp till köksön
sätta innertak i andra sovrummet och vardagsrummet
kapa och montera dörr.
riv tillräckligt mycket golv för att komma åt att dra ny el och vatten till köksön.

sen blir det att ringa elektrikern.

vi är på god väg iaf. och när ett av sovrummen blir färdigt, kan vi flytta upp ur källaren :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
D
allt görs inte i optimal ordning renoveringsmässigt, utan ordningen beror helt på hur mycket plats det finns för byggmaterial, och hur mycket material vi kan hämta, hur mycket tid som finns o.s.v.

vi försöker pussla ihop jobb, barn och hålla huset rent. och än så länge har det funkat väldigt bra. nu ska det inte rivas nå mer heller, utom lite golv. så det mesta dammandet är slut, vilket är mycket skönt.
 
Varför snåla med isolering i innerväggarna? Det ljudisolerar en del.
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Visst är Huntonit bra ;). Jag tipsade om det när du gjorde tvättstugan ;)
 
D
Jonatan79 skrev:
Varför snåla med isolering i innerväggarna? Det ljudisolerar en del.
helt enkelt för att vi har varit nöjda hittills med hur ljudet varit i huset, men vi vill förbättra ljudisolering mellan sovrummen och mellan sovrum och kök.

kan vara bra att höra vad barnen pysslar med ;) ;)
 
D
Ramnemark skrev:
Visst är Huntonit bra ;). Jag tipsade om det när du gjorde tvättstugan ;)
japp, kommer ihåg det. tänkte på just din kommentar när jag skruvade upp och hur rätt du hade :D men däremot var det lite dyrare. men nu har vi sparat pengar ;)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Snyggt. Vi la en liknande platta. Men lite mörkare. Blir snyggt som sagt!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Nyinstallerad innerdörr och nylagt klinkergolv på bredden i en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat en innerdörr, så jag kan slipa och spackla färdigt i sovrummet utan att det dammar i resten av huset.

har även börjat kapa klinkern. ska eventuellt lägga ikväll. vi tyckte det blev finast att lägga dom på bredden. vi kommer dock eventuellt att fortsätta med laminatgolvet vinkelrätt. vi har ej bestämt ännu.

vi beställde 50 kvm laminat till hall och kök häromdagen. gick på 9000:- ungefär.
 
  • Gilla
Tyrström och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.