D
Väldigt bra fråga faktiskt. Har läst en massa trådar här på forumet och ingen har haft såna gummikopplingar runt varje rörskarv, däremot när man skarvar pp på gjutjärn.

Ska dubbelkolla detta.

Resonerar som såhär angående gjutningen:

Jag kommer gjuta igen med grovbetong. Det är så mycket billigare och eftersom det är såna små skåror, så kommer det i värsta fall påverka någon klinker-platta bara. Ska lägga klinker senast om 1,5 månader, har mycket svårt att tro att betongen inte är tillräckligt torr för klinker, när det handlar om så små ytor.

Webers snabbslipsats 318 kostar ju 180 säcken och en säck betong får man för 45. Känns inte motiverat att betala 4-dubbla priset.

Kommer bilder på hur avloppet är lagt snart.
 
D
IMAG0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick sätta dit en 15-gradersböj för att få till rätt lutning mot gjutjärnet på andra sidan väggen, men det hade suttit en böj där innan också.

IMAG0035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koppling på. Stod att man skulle skruva 5 Nm, ingen aning hur mycket det är, men drog åt så mycket jag orkade (typ).

IMAG0036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en 90-graders upp till tvättstället. I slutet är det inte mycket marginal kvar. hur mycket behöver man egentligen gjuta in rören? det blir kanske 1 cm som det hamnar under betongen, det var så förut också, i slutet, gjutjärnen låg någon cm under betongen.

IMAG0037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbrunnen kommer hamna precis i våg med golvet och fallet finns där sen tidigare (Y). Ska rören till golvbrunnen luta med eller ska golvbrunnen ligga helt i våg och rören till densamma också helt i våg? Det verkade som det när jag läste anvisningarna på golvbrunnen.

IMAG0038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören lutar ca 2-3 cm på mitt 120-pass, sen blir lutningen brantare efter gummikopplingen. Finns det någon risk med att rören lutar för mycket?
 
5 Nm = 0.5kg på en 1 meter lång hävarm (t ex spärrskaft). Kanske ger en uppfattning. :)

I min värld vill man ju att rören ska luta ganska mycket, annars blir det ju stillastående vatten där. Högsta punkten ska vara under tvättstället, näst högsta under golvbrunnen och lägst vid väggen där avloppsröret försvinner in. Annars rinner det åt fel håll, och då får du dåligt flöde.

Sen är jag absolut ingen expert på området, så vilken lutning som är optimal låter jag någon annan besvara.
 
Det är 20-25 Nm för tändstift vilket inte är specielllt hårt.
 
D
Yes, jag drog åt för hand, läste att en svag skruvdragare orkar med 6-7 newtonmeter. Och eftersom det var trångt att skruva och flat skruvmejsel, så borde jag hamnat däromkring.

Testade hälla i vatten igår, det gick bra, allt rann undan.

Ska testa med en 30gradersböj i slutet, så hamnar rören lite längre ner, kanske jag får lite mindre lutning och golvbrunnen lite längre ner :)
 
D
Har kanske någon liten fråga kvar innan jag städar rent, blötlägger kanten och sen gjuter igen detta.

Annars är jag redo.

Sen står jag inför den saftiga uppgiften att putsa tvättstugan.... :)
 
Att ni orkar det är bra fart.
Bra jobbat måste jag säga!
 
danpih skrev:
Har kanske någon liten fråga kvar innan jag städar rent, blötlägger kanten och sen gjuter igen detta.
Kanske inte är någon fara egentligen men jag hade nog förankrat rören ner i den gamla betongen innan gjutning. Finns en liten risk att de "flyter" upp eller i alla fall ändrar läge. Vilket vore synd när du har fått till bra fall och allt.

Brunnen tar jag för givet att du har förankrat.
 
D
Aa. Kommer gjuta fast det med en klick betong innan jag kör. Ska testa med 30böj i slutet först för å se :)
 
D
Har nu grävt ur lite mer och allt hamnade perfekt. Nu passar det nog t.o.m. så att jag får dit en spygatt till bastun. (Y)

Så lite bilning till och sen förbereda för gjutning. Ska nog gjuta i helgen. Börjar bli dags nu. Ska testa köra tvättmaskin på avloppet imorgon. :)
 
Alla priser*inklusive*moms

Hem» Avlopp» Inomhusavlopp, rör och delar» HT-rör

* Relevans* Fabrikat* Populäritet*

HT-rör

Enligt nybyggnadsreglerna skall det vara följande dimensionering och fall.

Tvättställ 50mm rör, 2cm fall/m.
Diskbänk 50mm rör, 2cm fall/m.
Golvbrunn 75mm rör, 1,5cm fall/m.
WC 110mm rör, 1cm fall/m.
 
D
Kanon! Det stämmer ganska exakt med vad jag mätte upp. (Y)

Hur mäter man lutning mer exakt? (tog mitt 120-pass och mätte höjden ner till röret när bubblan låg i mitten) Måste man ha digitala grejer då?
 
Y
Ifall passet hade varit 100cm... så kunde du utgått ifrån att den är rak, sen håller du tumstocken i ena änden som du lyfter upp 1-2cm beroende på vad du har för mål på lutning, sen ser du var bubblan hamnar och kan tex rita ett streck där. då vet du var 1-2 grader är.
 
D
klokt!!!

Då äre ju bara räkna om på 120 cm. 2/100 innebär att den lutar 0,02 per centimeter. Gångrar jag det med 120 och gör som du sa borde jag få samma lutning.

Tack för tipset.
 
D
Förresten!

Vad kan jag vänta mig hitta under taket? Ska riva ner takpanelen och dra all (elektrikern förstås) el i taket (antar att man får göra så).

Är det bara isolering o lite så?

Ska riva försiktigt med kofot. Sen sätter jag glespanel (brädor med ett visst mellanrum) och sen det nya taket på det.

Tänker jag rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.