20151029_180814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151029_180822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så gott som färdiga med de väggar som ska reglas. Vi har en fråga. Vi ska byta till jordat. I vilket skede ska man ringa elektriken? Hur funkar det med montering av lampknappar och eluttag?
 
Ring och prata med elektrikern nu och se till att han tittar på det. Sen kanske han låter dig sätta dosor och dra slang men det måste han avgöra.
Tyvärr har jag långt för att hjälpa dig ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ring nu, för det lättaste är att det som skall dras.. dras nu innan ni klär in väggarna.. annars får ni ju såga hål i nya väggarna eller ha det utanpåliggande :) (om ni vet exakt var rören ska dras/var ni vill att de ska dras, kan ni klä de väggar som inte berörs.. men som sagt, då ska man vara riktigt säker för det är synd om man måste förvandla nya väggar till schweizerost)

Känner ni rätt elnisse kanske ni får dra NÅTT själva.. men ta det inte föregivet.. vissa är kinkigare än andra och vägrar röra nått som andra förberett (även om man gör allt rätt, med rätt material osv).

Hoppas ni känner nån, mer privat, så ni får snabbare hjälp.. för just nu är det lååånga köer på vissa hantverkare (månader..) :/ ..antar att det har med ROT-förändringarna framöver att göra.. alla vill ha allt gjort NU.

*håller tummarna för er*
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ser fram emot att se detta fortskrida :). Vi har samma förutsättningar som ni i vår källare och kommer så småningom renovera den också. Jag har dock tänkt isolera grunden när vi dränerar och låta väggarna vara putsade och målade, samt lägga krutet på att göra golven bekväma. Nackdelen blir ju ev. synlig el och etc.

Hur vare, skulle ni lägga klinkers på golvet?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Ramnemark skrev:
Ring och prata med elektrikern nu och se till att han tittar på det. Sen kanske han låter dig sätta dosor och dra slang men det måste han avgöra.
Tyvärr har jag långt för att hjälpa dig ;)
Tack för hjälpen och tack för att du ens tänkte att du kunde hjälpt mig :)
 
D
Snigla: låter vettigt det du säger. Tack för hjälpen! :)
 
D
jockeping: gött! dela gärna med dig tips/funderingar om du har. :)

Vet att det går att fräsa in dosor och sladdar. Tror man kan putsa över det sen (om jag förstått det rätt).

Aa, vi ska lägga "träklinker" i gillestugan, och vanligt svart "granitklinker" i resten (pannrum, tvättstuga och ett mellanrum)

Bild finns för några sidor sedan i tråden.
 
danpih skrev:
Tack för hjälpen och tack för att du ens tänkte att du kunde hjälpt mig :)
Har du frågor kring el så är det bara att skriva ett pm :)
 
  • Gilla
danpih och 2 till
  • Laddar…
ramnemark du kan svara på mitt senaste inlägg om Jordfelsbryrare om du känner för de! (y) ;)
 
Nu fick Jag upp ena sidan av valvet med.
20151031_144720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern ska komma o kolla på måndag.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D
Har kommit fram till att vi på väggen i rummet på andra sidan av valvet (som blir ett relaxrum) ska sätta dekorsten av lättbetong.

Typ den här: https://www.byggmax.se/inredning/dekorsten/dekorsten-palermo-graphite-gra-p6753153

Lättbetongen är ju oorganisk, frågan är om den är diffusionsöppen, menmen.

Då har jag alla sorter av väggar i min källare och tiden får utvisa vilken som håller bäst :D Blir även snyggt med dekorsten på väggen och lite spotlights :).

Ska nog slipa bort färgen på putsen och sen sätta direkt på putsen :) blir gött :D
 
D
Tror jag kommer göra såhär för att få valvet att matcha.

Skära ett valv på andra sidan i dekorstenen med vinkelslip och sen gips eller någon plywood som jag böjer till och matchar valven på bägge sidor.

Vi får se. Tål att funderas på.

Alla tips välkomna :)
 
Y
Jag är själv enveten att göra saker som jag har fått för mig vore bra, men ibland skadar det inte att få råd utifrån.

Känns som om ni gör valvet till ett stort och dyrt projekt, vore det inte en idé att köpa ett färdigt valv till lägre peng och ansträngning och lägga övriga slantar på inredning?

http://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=valv


// fast jag har själv varit inne på stenväggar. Har lite special i badrummet. Funderar även på göra något litet dekorativt i hallen eller så. Mitt råd är att åka ut och se dom i butik för det är inte riktigt lika fläshigt som på bilderna. Mitt Bauhaus hade ditt exemplar uppmonterat förr i tiden.
alaska-vanilla-05-m2.jpg
img3385.jpg
image.jpg
simoneextra016.jpg
kellyday3seater007.jpg
 
Redigerat:
D
Visste inte ens att det fanns färdiga valv :D

Grejen är att vi skulle ändå haft dekorsten i det andra rummet, fast på en annan vägg. Och nu slog det mig att istället för att regla på den sidan av väggen också, så kan vi sätta dekorsten och lösa valvet på det sättet istället.

Point taken. Hade tagit ett färdigt valv om jag visste att det fanns!! Vi kanske fortfarande kan välja det alternativet? Ska ta mig en ordentlig titt på det hela. Tack så mycket :)
 
D
Går det att ha reglat som vi har nu och dekorsten på andra sidan och få dom att mötas m.h.a. ett sådant du länkade yrrol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.