D
Har en liten fråga om någon som ser skulle kunna svara, så vore det underbart. Har monterat ett entrétak som vi köpte från biltema för några månader sen. Anvisningarna var inte mycket att ha. Frågan: hur fäster jag taket i teglet? Är det bara att borra in i det nya teglet och sen köra med den skruven som ingick eller ska jag fästa en träregel över på det gamla teglet för att det ska hålla? Taket kommer ju hänga enbart på den nya murningen som det ser ut nu. Dessa är förutsättningarna:

IMG_0441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket

IMG_0442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv och tegelsten

IMG_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv igenom taket och tegelstenen

IMG_0446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska taket sitta.
 
D
Lite ankarmassa i hålet först? Hoppas nån kan det här, jag har ingen aning :(
 
Är det en plugg med eller en betongexpander?
 
D
inga pluggar med i paketet, men när jag skruvar i den där skruven genom "hylsan" så är det tre stycken armar som fälls ut.

IMG_0445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

syns kanske bättre på denna
 
Den kommer expandera och sitta som berget när du skruvar på den!
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
D
okej tack grabbar! ska jag förborra i murbruket eller i tegelstenen? jag räknar med att det är i teglet jag ska borra, har dock sett lite pluggar i bruket på min fasad. Spelar det någon roll?
 
Bruket är lättast att laga om du skulle ångra dig så förborra i det, förutsatt att det känns friskt och inte lossnar om du petar lite på det.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
sätter en i näst översta stenen och en i bruket då, så syns inga av hålen sen. tack för hjälpen :)
 
D
Tackar Roev08 och Noseone!

IMG_0452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var en bra och billig lösning på ett ruttet, rostigt och läckande entrétak. Nu får vi se hur det ser ut om 3-4 år när det suttit ett tag. Ska bli härligt att renovera inomhus i höst nu när vi vet att allt är ok utomhus. Bara altanräcket kvar. Det börjar vi med när lönen kommer :)
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
D
Precis som jajada sade så syns den skiftande färgen på tegelstenarna mindre nu. Och med ett tak där, så ser man knappt skillnad om man inte tänker på det. speciellt inte framifrån.
 
Looking good (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
looking better than before, and we're pretty nöjda with the utseende ;)

Nu känns det som vi fått en bra grund. Vi har skruvat och borrat i massa material, bytt tak, målat o spacklat, murat, lagt marksten, byggt staket, rivit puts, snickrat lite möbler, vant oss vid verktyg, eldat i pelletspannan, o.s.v. Nu känns det som att vi är redo för att driva huset och att våra framtida projekt kommer lyckas bättre. :) Det känns skönt och jag vill tacka alla här på byggahus som hjälpt mig och Josefin med vårat hus.

Nu återstår altanräcke, gillestuga (regling av väggar), tvättstuga. 3 stora grejer som vi prioriterar innan Rebecka eller Noa kommer (om allt går som det ska). Vi får se om det blir kille eller tjej :) Sen har vi massa målning o sånt inomhus förstås, men det får man ta allt eftersom.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
D
Idag börjar jag att sätta upp altanräcke. Min inspirationsbild är denna:

racke_liggandetra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade den på forumet.

Då altanen redan stått 4 år utan räcke, finns det inga stolpar, utan jag fäster 95x95 i de största/lämpligaste reglarna jag hittar med 3 vagnsbultar. Har fått låna grannens sticksåg, så nu har jag sågat några hål. Ska även rama in altanen med en trall-längd :)

Är förkyld idag, så jag jobbar på i lugnt tempo, kommer nog upp lite bilder senare.

Håller även på att platsbygga/regla för en garderob. Har köpt mdf-skivor som jag ska göra dörrar av. Mer info kommer :)
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
D
Har läst lite om vilka "regler" som finns vad gäller räcken o sådär. Verkar som att det ska vara barnsäkert och inte för lågt. Kommer bygga någonstans mellan 105-110 i höjd, beror på vilken dimension jag väljer till överliggaren. Och det känns som att det blir svårt att klättra på när det ser ut som det gör på bilden. Eftersom överliggaren sticker ut och ribborna är på framsidan. :)

Har för övrigt sågat alla hål nu och har bara kvar att fästa stolparna, kan tänka mig att det är en hel del jobb med det :)
 
D
Stolparna hamnade på varierande bredd mellan cc 130 och cc 180. Det gick inte att få det jämnare, då killen som byggde altanen har kört lite dittan o dattan på allt. En del stolpar står på marksten t.e.x. mm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.