Y
Min erfarenhet av skruv på pannor... Sätt inte onödigt många skruv... Rostfria skruv är mjukare och när jag skulle lossa en panna så gick ena skruvskallen av vilket blev besvärligt. Hoppade över att skruva mina nockpannor, kanske borde täta hålen men tror inte dom dropparna gör skada.

Det pratas lite om skorstenen. Lyssnade på en diskussion mellan en äldre man som jobbat som fukt/skadekontrollant och en som nyligen köpt hus och som hade notering i sitt besiktningsprotokoll att taket kunde läcka.

Husägaren hade ivrigt kollat uppe på vinden efter läckor när det regnade hårt - utan att finna någon läcka.
Andra personen svarade då att oftast när det i samband med snö som det brukar läcka in. Snön lägger sig, och smälter för det är just runt skorstenar som det läcker ut lite värme.

Så det kan man ju tänka på när man klurar ut lite egna lösningar... var kan snö blåsa in eller lägga sig...


Berörande inredning så var mitt hus fylld med mörka lister längst golv, dörrar, fönster, osv osv.. mörka tapeter.. så jag gjorde allt vitt, förutom mörkt hallgolv och någon fondtapet... 6år senare känner jag att det var tråkigt.. och leker med tanken om fototapet-väggar, tex skog eller annat..

_57.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast det är lite dyrt så tavlor är nog bättre... och skaffa mattor för att det både känns bättre för fötterna samt ger tystare miljö. Samt blir inte så kallt om fötterna under vintern.

Denna va ju lite rolig
MachoJesus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifall man hittar en bild, så kan man gå till företag som gör reklam och få den tryckt på canvas duk. dvs lite ruggig och blir mer "riktig" tavla av det hela.


Och farligast av allt... Man går in på styleroom.se och bläddrar genom alla gallerier.. sparar bilderna man gillar i olika mappar såsom "hall" osv.. sen ser man på dom sparade bilderna och tänker ihop något eget utifrån det.

bokstäver är dock ute nu men...
51urTvlPYXL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i tappert googlande efter kristnas heminredning så hittade jag inte direkt någon inredning men tyckte detta fotot var lite fascinerande, inget bidragande här egentligen men för att det inte ska falla bort så länkar jag den här ändå helt ologiskt.
Maltese_underwater_statue_of_Jesus_Christ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gröna jätteväxter i något hörn eller så för dels få mer färg, liv. Växter förbättrar även luften. Finns tabeller över växter med olika luftegenskaper.

- som märkes så kan jag inget om inredning. gått 6 år och det är tomt hemma hos mig än så snarare jag som borde få tips av er. :p
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Yrrol, vad gäller skruven så är jag med dig till 100% efter att ha testat och fått dra ur skruvar p.g.a. att skruvspåret blev helt värdelöst.

Det var i affären som jag fick tips om skruv, då han sa att det är lättare att man spräcker pannan med spik. Jag hade tänkt spika först, men det lät logiskt som han sa. Det stämde med, det var smidigt att ställa in skruvdragaren och köra, däremot hade jag många missöden med bits och att spåren försvann. Trots att det var benders nockpanneskruv och dom var dyra, så var det nog den sämsta skruven jag kört hittills.

Nästa gång spikar jag också!

Tack för inredningstipsen! Gillade starkt den med korset som bestod av massa text.

Ingen fara att du slänger in lite bilder, jag tittar gärna och tycker också bilden var häftig.

En sista grej. Se min kortvideo som en hyllning :D Du och ramnemark har varit och skrivit här mest, så jag tyckte det skulle vara kul att nämna er!
 
Ett bra ställe att finna inspiration är här på BH. Jag har fått många idéer och tankar i projekttrådar jag läst här. Internet är ju ens bästa vän i modern tid. Det finns inspiration ett knapptryck iväg :). Frun kanske har lite idéer på inredning.
Hemma hos oss så renoverar jag och sedan inreder frugan rummet. I sovrummet bestämde hon färg på väggarna. Jag fick ta hem alla "sand"-färgade färgkoder och sedan valde hon sin favorit :)

Skönt att ni blev klara med taket. Låter som det blev ett schysst pris med. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Vad gäller skorsten så ska jag tänka till 2-3 extra gånger :) jag kommer gå upp och inspektera taket mycket nu i början, tills jag känner mig helt trygg :) Jag har kört samma lösning som satt förut, dock har jag fäst pannorna, vilket dom förra inte gjort, samt att jag lagt pappen bättre än den låg förut, men jag ska nog lägga in lite sån där wakaflex också. Hängsle och livrem :)
 
D
Aa, byggahus är min främsta källa med :D Tack. Hoppas du gillade mitt trick Ramnemark och att du tog det rätt :)
 
Ja då :cool:

Pluspoäng på uttalet, det är många som får det fel :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
danpih skrev:
Yrrol, vad gäller skruven så är jag med dig till 100% efter att ha testat och fått dra ur skruvar p.g.a. att skruvspåret blev helt värdelöst.
!
När skruvskallar blir förstörda så ta skruvdragaren, håll chucken över skruven. nyp tag och kör sakta för att den ska nypa tag om den likt om det vore ett borr. dra åt.. och kör baklänges.. så slipper man dra ut och lämna större hål efter sig än om man skruva ur.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
D
Smart... :D tack tack tack. Slipper jag skruva ur dom med tång då. hahaha!
 
Y
danpih skrev:
Har funderat en del på detta. Är det s.k. fågellist du menar? Monteras den i efterhand? Vi har nämligen fått upp alla pannor nu.
Ja det är bara att skjuta upp ett gäng pannor på nedersta raden och skruva fast plastkammen ovanpå plåten.
Den ska inte vara så nära kanten, då blir det bara att taggarna sticker utanför pannorna vilket ser lite trist ut. Taggarna ska peka ut, pekar dom in så finns teoretiskt risk att fåglar tar sig in, men kommer inte ut.

Fast ditt tegel kanske ligger så nära plåten ändå så risken är liten att fåglar tar sig in vilketsom. Kanske onödiga pengar. Tror inte det är så vanligt med fåglar trotsallt.

Om du får för dig att göra det ändå så kan jag tipsa om dom skruv jag körde med; "montageskruv" för utomhus (guldfärgade).
Det finns dom med borrspets men det är inget måste. Jag körde utan borrspets. Det tar sig genom plåt ändå.
Men se till att ha rätt bits och gärna magnetiskt bitshållare. Tråkigt om man halkar och skruvdragaren repar svarta plåten.

005244106.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
Tack så mycket Sandra :) Ja en sak i taget. Då vi är nybörjare behöver vi sätta in oss väldigt mycket i varje sak, så det blir inte mer än 2 stora projekt åt gången. Och nu har vi bara ett stort projekt. Sen gör man ju alltid lite smått varje dag...

Vi ska snart göra altanräcke med, det ska bli skoj! :)
Vi är alla nybörjare egentligen, för man lär verkligen så länge man lever! (Inte bara nått man säger..)
Altanräcke e kul.. ;) ska byggas ett till här, på altanen (kanske blir klar i år den med!)

(y)
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
Målar hängrännorna. :)
20150822_180756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
snygg tjej, snygga rännor ;)
 
D
Rännorna fixade på baksidan av huset :)

Just nu håller vi på för fullt att måla i hallen. Det var gula tapeter innan, dom ska bli vitmålade :)

Vi trodde vi skulle kunna måla på tapeten, men eftersom färgen var vattenburen, så blev det bubblor efter första försöket, det sitter tydligen 3 lager med tapet och det översta är tapetserat av en glad nybörjare.

Vi körde istället med en tapetborttagare från biltema och fick bort en del tapet. Sen målade vi med en "spärrfärg" som ska göra att den vattenbaserade inte sugs upp av tapet.

För att jämna till testade jag rullspackel från alcro och det funkade helt ok :) Nu är väggarna hyfsat jämna och vi ska måla det sista imorgon.

Det var mycket mer komplicerat än vi trodde, då vardagsrummet var en lätt match för josse, fast där satt tapeten bra ju.
 
D
Börjar nu fundera på kommande tvättstugeprojekt i källaren.

Har kollat runt lite på forumet, men har en del frågor kvar hoppas någon här inne kan besvara dom!

Jag har rivit bort plastmatta, så nu är det naken betong. Vi ska inte gjuta golvvärme, då vi inte kommer vara där nere så mycket och det nog skulle bli ett för stort projekt.

Jag vill testa lägga klinkers direkt på betongen, men jag undrar hur det blir med eventuellt vattenstänk o.s.v. Kan jag lägga klinkers direkt på betongen och sen bara höja upp den befintliga golvbrunnen så att den hamnar i nivå med klinkersen? Finns det någon modul som jag kan lägga i golvbrunnen för att således höja den och hur gör jag för att det ska bli tätt, så att vattnet verkligen rinner ner i golvbrunnen och inte in mellan klinkers och betongen?

Hur lägger jag smidigast klinkers så att jag kan behålla fallet till golvbrunnen?
 
Nu har jag inte koll på dina golv brunnar och derasra ålder. Men.... lägg inte klinker över gamla brunnar och rör. Du vet han Mr Murphy, han kommer garanterat om du genar.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.