Snigla Snigla skrev:
Glömde fråga var ni tänkte ha ingången till klädkammaren på övervåningen? Inne i det andra sovrummet? eller göra en dörr mellan duschen och en ny vägg till andra sovrummet? :) (antog att det var en dusch ni ville ha in i badrummet)
Ja, den är missad på planritningen (finns ju ej idag). Dörren hamnar efter ingången till badrummet d.v.s. på vänstra väggen precis bakom duschen.

L Luugen skrev:
Vilket program ritar du med?
Det är SketchUp

I Ingenjör Daniel skrev:
Några tankar om den nya tappvatteninstallationen. Om du vill följa säkervatten är det några saker du behöver tänka på. Fördelarskåp får ej placeras i våtzon 1 vilket blir 1m från kanten av dusch/badkar.(funkar om man har special skåp som är godkänt men finns bara ett tror jag) Detta kan medföra att det kan vara svårt att placera skåpet på övreplan. Du kan dock sätta det i klk med skvlerrör in i badrummet.
Jg skulle nog satt fördelare i källaren och sedan matat direkt där ifrån. Borde inte VR så långa ledningar. Alternativt placerat ett gemensamt skåp på entréplan om det inte blir för stort. Känns lite onödigt med 2 men funkar utmärkt om man vill.

Säkervatten säger även att man ska undvika att ha vattenfyllda rör som inte används då detta ökar risken för legionella. Så det bästa är att göra avstick så kort som möjligt till tänkta wc/bastu och plugga rören.

Har hört några här på forumet som tycker det är bra med kall och varmvatten utkastare. Tex om man ska fylla en barnpool eller liknande på altan.

Sen angående om man ska ha en dörr eller inte till köket så förstår jag att man gärna slipper det där. Om man vill slippa gå runt kan man också göra en fönsteröppning mellan hall och kök så kan man ställa in kassar den vägen innan man tar av sig. (Kanske dock bara ser konstigt ut)
Det känner jag till, tror inte det blir något problem på plan 2 heller då väggen där kommoden hamnar är rätt lång så skåpet kan placeras långt till vänster (mot fönstret). Kan dock tänka mig ett avsteg där oavsett.

Ang. fördelare i källaren så blir det ju en jäkla massa stick. 15-16 till kallvatten totalt om man räknar med framtida badrum där nere. Plus att det blir svårare att byta en slang om något skulle hända. Lättare att byta en slang som är 4-5 meter i ett badrum än en som är 25-30 meter långt med 5-6 90* böjar.

De förberedda rören kommer såklart inte vara vattenfyllda. Vi sätter ju avstängningsventiler på fördelaren där nere så de kan stängas och tömmas efter provtryckning och sen pluggas.

Bra tanke gällande utkastare. Kan vara bra att ha en av varje.

Gällande dörr till kök så är det en avslutad fråga, det blir inget med det. Jag förstår verkligen inte problematiken med matkassar. Tycker folk att det är tungt eller vad är grejen? Går folk in med skor och ställer kassarna i köket för att sedan återvända och klä av sig ytterkläder? Jag är lite nyfiken på detta då jag inte alls förstår problematiken. Dessutom parkerar jag ju bilen i garaget och lär gå in via terrassen rakt in i köket 9/10 ggr.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
misingen misingen skrev:
Fint hus, det kommer att bli urtjusigt med svarta fönster och ytterdörr!

Håller med om att flytta men behålla en öppning från hall till kök, samt genomblicken ut till baksidan.

Jag hade starkt övervägt att lägga in ett brunt Höganäsklinkers i hallen, det är enligt mig det finaste som går att ha i ett 70-talshus och ger en gedigen känsla! Men ni verkar vara mer inne på att modernisera till grått och vitt... Ibland kan det tyvärr bli lite kallt och opersonligt. Det är den väl avvägda kombinationen som brukar bli mest lyckad!

Undrar även lite över det "lilla sovrummet" på ovanvåningen. Det blir en svårmöblerad "smutt" där längst till vänster. Går det in en säng på bredden? Annars tänk om.
Riktigt nice med öppen spis i sovrummet uppe.... Om ni sätter in en där nere också. Annars hade jag prioriterat allrum uppe vid den spisen.

Vad har ni för budget på renoveringen?
Måtten på plan 2 är inte helt spikade. Det är ju tänkt som framtida barnrum och kan t.ex. möbleras enligt nedan. Från början var ytan (inkl. del av KLK) delad i två rum så detta är ändå relativt stort rum även om formen är lite speciell.

Skiss av ett möblerat plan med beteckningar för säng, skrivbord och klädkammare i ett framtida barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalbudget håller jag helst för mig själv alt. i PM, men det är ett 7-siffrigt belopp om någon nu trodde annat. Jag svarar dock gärna på kostnadsfrågor om ingående delar om ni har specifika frågor.
 
F falkn skrev:
Fortsätter med lite planer nedan.

Utedel LVVP flyttas
Denna ska som sagt flyttas. Nu står den på terrassen precis mellan altandörr och fönster. Placeringen är ju bra då det är nära till innedelen i källaren, men korkad ur de flesta andra hänseenden. Framför allt gällande ljudbild och estetik. Det är en IVT-värmepump med tillhörande utedel som dessutom är ganska stor. Tanken är att flytta den runt hörnan till höger om garaget. Där är väl ca 1,5 m mellan garage och tomtgräns på den sidan och jag har tänkt att man inte ska kunna passera på den sidan enkelt i vilket fall. Tänker både ur barnsynpunkt samt för gäster med hundar. Även sopsortering kommer hamna där, fast mot framsidan av tomten. Enligt det jag läst bör man inte tappa någon direkt effekt så länge rören isoleras ordentligt. Läsare med erfarenhet får gärna flika in.

Kamin på plan 1
Murstocken går ju i hörnan mellan kök och vardagsrum enligt planritning. Dock ingen kamin på plan 1. I framtida sovrum på plan 2 finns redan en insats i gjutjärn. Murstocken har 5 kanaler. Enbart en av dessa används i dagsläget och det är den till kaminen på plan 2. Tanken är att mura in en ny insats även på plan 1. Gärna en med glas på två sidor likt bild nedan. Är det någon som har erfarenhet av detta? Murstocken får såklart växlas av i öppningen o.s.v.

[bild]
Murstock plan 1

Fiber
Fiber saknar och ska dras in. Anmälan kan dock inte göras förrän vi tillträtt. 33' vill de har för efteranslutning. Saftigt, men nödvändigt.

Golv
Som synes i bilden ovan kommer det bli fiskbensparkett i hela huset. Idag ligger det en salig blandning av olika parkett- och laminatgolv. I köket ligger dessutom klinkers som får bilas bort. Eftersom det enligt K-handling är råspontade golv med masonit ovanpå kan jag skjuta stavarna direkt i dessa och slipper lägga på någon plywood eller liknande under som hade varit fallet med golvspån. Totalt rör det sig om ca 135 m2 som ska läggas. Stavarna blir i storlek 408x68 och är beställda. Golvet ska hårdvaxoljas och troligtvis pigmenteras något för att slippa gulnande effekt för snabbt. Prov på detta är på gång då jag hade en del gammal stav kvar hemma.

Skivor och ytskikt
Enligt beskrivningen och det vi har sett är alla väggar klädda med spånskiva. Allt jag läst om folk med spånskivor på vägg har varit att det spruckit vid försök till tapetsering eller spackling direkt på. Vi kommer därmed få gipsa alla innerväggar. Tanken är att fullskruva spånet som troligtvis är spikat och sedan gipsa utanpå. En del väggar kommer ändå rivas delvis t.ex. vid badrum och kök samt TV-vägg i vardagsrum där det blir mycket ny el och dylikt. Dessa väggar kommer vi ersätta spånet med OSB eller plywood.

Alla innertak kommer plockas ner och gipsas om med plangips då det är div. spårade kortplank där nu samt att det blir mycket ny el i bjälklagen.

Vi håller på att titta på lite färgkombinationer för väggar nu. Det blir någon form av grågrön kulör i kök/vardagsrum samt troligtvis även hall. Det blir nog inga så många vita väggar här.

[bild]
Lucka Kungsbacka och färgprov

Kök

Husets hjärta och den absolut viktigaste delen. Vi har idag haft ett kök vi är väldigt nöjda med (se bild nedan). Det nya blir ju dock ett vinklat kök vilket har båda för- och nackdelar (mest det senare) samt lite mindre än nuvarande där vi även har skafferi. Utseendemässigt kommer det dock bli väldigt likt det gamla.

[bild]
Kök i lägenheten

Det blir ett IKEA kök med deras svarta lucka Kungsbacka (se tidigare bild). Bänkskivor och stänkskydd i Carrara C och ho i svart silgranit. Tapwell-blandare (beställd) och vitvaror från Bosch & Siemens. Såklart helintegrerad kyl och frys samt diskmaskin. Det nya köket kommer dock bli lite mer påkostat med täcksidor än det förra.Vi kommer ha mellan alla skåp samt även över och under. Eftersom takhöjden inte är likt lägenhetens kör vi på 80 väggskåp över och trycker upp dessa mot taket. Avstånd mellan bänk och väggskåp blir då ca 63 cm istället för standard 50.

[bild]
Kök (högskåp med ugn ska stå längst till höger och inte likt ovan)
[bild]
Ugn
[bild]
Mikro
[bild]
95 cm häll

Bjuder även på en bild på köket i nuvarande skick :rofl:
[bild]
Kök enligt prospekt

Badrum

Också ganska viktigt samt kul.Börjar med en bild på badrummet som det ser ut nu.
[bild]
Badrum plan 1

Nedan en bild på hur det är tänkt att se ut när det är klart.
[bild]
Modell badrum plan 1

Plattor blir en Carrara imitation i granitkeramik från Lådhös (matt) i 120x120 cm (beställda). Det blir unidrainavlopp i dusch och därmed enbart lokalfall där. Inredning från Superfront i svart med toppskiva i Carrara. Mattsvarta blandare från Tapwell (beställda). Där sitter en radiator nu som kommer mata en handdukstork istället som även kommer utrustas med elpatron för sommartid. Elburen golvvärme blir det såklart också.

[bild]
Tapwell dusch

Tätskikt blir Kiilto och vi kommer bygga Våtrumsvägg 2012 och använda LK tappvatten med väggdosor. Fördelarskåp hamnar bakom/i kommoden. Storlek ca 2x3 meter så inget jättebadrum, men större än det vi har idag. Lite oklart om det blir vägghängd WC med cistern eller traditionell. Måste bredda väggen rätt rejält för att få in cisternen i väggen vilket jag helst vill. Att ha utanpåliggande cistern med kaklad låda lockar inte jättemycket. Synpunkter och tips mottages tacksamt!

Badrummet där uppe sparar vi till kommande inlägg, samt tills vi är överens om plattval :rolleyes:

Källare
Källaren är en murad historia med tätskikt av asfalt. Kändes bra ur fuktsynpunkt på besiktningen. Huset ligger även ganska högt mot omkringliggande och även gatan utanför. Såklart dock osiolerade väggar och golv som var brukligt på den tiden. Det finns en gillestuga med fönster och även en yta neranför trappen med ljusbrunn. Takhöjd är ca 2150 mm.

[bild]
Källare

Dock är källaren isolerad invändigt längs den röda linjen. Konstruktionen är träregel mot leca, isolering, plast och en spånskiva. Lysande! Allt detta ska såklart bort och väggarna putsas för att sedan målas med en silikatfärg. Arbetet med putsning kommer vi nog leja bort till någon som är bättre på det.

I övrigt är tanken med källaren att lägga klinker överallt efter vi bytt alla rör. Eventuellt lägger vi en golvvärmeslinga i flyt under för att kunna köra lite komfortvärme vintertid. I pannrummet blir det även tvättstuga, troligtvis mot den inre väggen då jag helst inte vill ha skåpsinredning mot yttervägg ifall det skulle bli fuktigt där ibland. Det är ca 3,3 m vägg mellan murstock och dörr så det borde räcka bra. Troligtvis blir det förvaring i det som är markerat som KLK på ritningen och matkällaren blir vinförvaring/skafferi i framtiden.
Värt att nämna, jag kör 2x av dessa Tapwell duschar och takmunstycket klarar som max att leverera 8L/min i flöde. Handduschen klarar 18L/min.
Har stämt av med Tapwell och testat att både byta och monterat bort taksilarna, utan den kommer det 18L/min.
För en som gillar att bli lite "dränkt" av duschen så var detta ett nederlag för en dusch som kostade 12000.

Lycka till!
 
P PontusmedPP skrev:
Värt att nämna, jag kör 2x av dessa Tapwell duschar och takmunstycket klarar som max att leverera 8L/min i flöde. Handduschen klarar 18L/min.
Har stämt av med Tapwell och testat att både byta och monterat bort taksilarna, utan den kommer det 18L/min.
För en som gillar att bli lite "dränkt" av duschen så var detta ett nederlag för en dusch som kostade 12000.

Lycka till!
Okej, där ser man. Har lite svårt för att bedöma om det är tillräckligt för en annan. Har inte direkt reflekterat över det, men tackduschar brukar ju överlag inte leverera samma flöde som en handdusch.
 
En liten fundering.
Med tanke på så mycket som ni skall lägga på renoveringen så kan ett nytt hus inte ligga långt bort ekonomiskt sett.
Då hade ni fått lägre drift och underhåll i många år framöver och kunnat välja fritt utan kompromisser.
Var och en gör ju sina val, blev bara lite nyfiken på om ni kollat på det?
 
A Argastesnickaren skrev:
En liten fundering.
Med tanke på så mycket som ni skall lägga på renoveringen så kan ett nytt hus inte ligga långt bort ekonomiskt sett.
Då hade ni fått lägre drift och underhåll i många år framöver och kunnat välja fritt utan kompromisser.
Var och en gör ju sina val, blev bara lite nyfiken på om ni kollat på det?
Jo, det ligger rätt långt bort. En tomt här kostar minst 3,5 miljon när det väl dyker upp något. Pengarna vi lägger nu hade du ju även fått lägga på ett nytt hus samt rätt mycket annat. Att bygga ett hus som detta i samma storlek fast med modern konstruktion o.s.v. hade kostat 4-5 miljoner om du ska hålla samma standard invändigt, beroende på hur mycket jobb man gör själv.

Det går inte riktigt att jämföra med en Smålandsvillan på 150 m2 på en tomt för 1 miljon.

Visst hade driften blivit lite lägre på uppvärmningen, men max 1'/mån. Underhåll är ju inte större här än på ett nytt hus när vi är klara.

Jag är dock övertygad om att vi kommer bygga ett nytt hus också någon gång :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jo, det ligger rätt långt bort. En tomt här kostar minst 3,5 miljon när det väl dyker upp något. Pengarna vi lägger nu hade du ju även fått lägga på ett nytt hus samt rätt mycket annat. Att bygga ett hus som detta i samma storlek fast med modern konstruktion o.s.v. hade kostat 4-5 miljoner om du ska hålla samma standard invändigt, beroende på hur mycket jobb man gör själv.

Det går inte riktigt att jämföra med en Smålandsvillan på 150 m2 på en tomt för 1 miljon.

Visst hade driften blivit lite lägre på uppvärmningen, men max 1'/mån. Underhåll är ju inte större här än på ett nytt hus när vi är klara.

Jag är dock övertygad om att vi kommer bygga ett nytt hus också någon gång :)
Inte dåligt saftiga priser på tomter.

Kanske dags att säga åt farsan att vi börjar averka lite skog och sälja små tomter istället ^^
 
M Mlindahl skrev:
Inte dåligt saftiga priser på tomter.

Kanske dags att säga åt farsan att vi börjar averka lite skog och sälja små tomter istället ^^
Ja, har han skog i Vellinge kommun så...
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Lite leveranser som trillar in nu, framför allt till badrum och kök. Bjuder på en bild av tvättstället till badrummet nedan. Kommer stå på en 80 cm bred kommod med Superfront luckor i liknande mönster som tvättstället och topp i Carrara C. Svart bottenventil från Tapwell till detta.

Oöppnade lådor och förpackningar med badrumsartiklar på ett bord, med märken från Tapwell synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverans Tapwell
Vitt mönstrat tvättställ på svart stativ mot ljust trägolv och mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hafa Circle Facett
Svart tvättställ med diamantmönster, till badrum, planerat för montering på kommod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Superfront Harlequin Pitch Black

Svart Ben Slender High stödben till badrumskommod mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ben Slender High svart

Har också beställt ugn och mikro nu enligt bilder i tidigare inlägg. Kommer lite fler bilder ikväll, bl.a. på test av golvbehandling.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Blir schysst! Vi har tänkt köra på samma luckor i kök och badrum hos oss också, fast i vitt och eventuellt någon av de gråa som accent.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
F falkn skrev:
Inga tecken på det under besiktningen. Varken doft eller förhöjda fuktkvoter på de stickprov som togs. Lite mer förlåtande konstruktionsmässigt ur fuktsynpunkt när det är en källarmur regelstommen är ställd på än en oisolerad bottenplatta eller krypgrund.
Vi har också källare i Höllviken och har ännu inte upplevt fuktproblem eller konstiga lukter. Kör med Woods avfuktare på sommaren i källaren och det är nog inte fel. Dessutom är det mesta sandjord så regnvattnet dräneras lättare.

Angående syllen så tänker jag att det borde vara ett mindre problem när man har källare jämfört med krypgrund eller platta på mark. Rätta mig om jag har fel
 
Bjudet som utlovat på ytterligare några bilder. Först handfat med Tapwell bottenventil löst ditlagd (kommer sitta lägre sen). Samt lite bilder på blandare till kök och badrum.

Vitt, mönstrat handfat med en svart Tapwell bottenventil på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hafa Circle Facett med Tapwell Push botttenventil
Svart köksblandare från Tapwell RIN984 placerad på ett skyddande underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapwell RIN081 Tvättställsblandare
Svart köksblandare och tvättställsblandare från Tapwell ligger på ett vitt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapwell RIN984 Köksblandare


Jag har som sagt gjort lite test på infärgningar av ekparkett. I lägenheten körde vi bara Osmo hårdvaxolja ofärgad matt (3062) 2 lager och det är fint när det är nygjort, men gulnar en del på några år. Vi vill nu ha en nyans som är lite svalare och håller sig bättre i kulören. Har därmed testat lite olika nedan. Det är dock väldigt svårt att fånga detta på bild. Från vänster till höger har vi:

  1. Vit oljebets (3501) + Hårdvaxolja matt ofärgad (3062)
  2. Grå oljebets (3518) + Hårdvaxolja matt ofärgad (3062)
  3. Hårdvaxolja natur matt (3041) 2 lager
  4. Hårdvaxolja natur matt (3041) + Hårdvaxolja matt ofärgad (3062)

Ekparkettprover behandlade med olika nyanser av oljebets och hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar utseendet mest på alternativ 2, men 3:an är också väldigt nära. 1:an blir för vit och 4:an ser redan nu gul ut i jämförelse. Jag tänker att 3:an är enklast att bättra då man har samma kulör i båda skikten. Jag upplever det också enklare att få färgen jämnare med hårdvaxoljan än med oljebetsen. Det är en sak att göra en stav, en annan att behandla ett helt rum. Någon som har erfarenhet av golv infärgade med Osmos produkter får gärna bidra.

M Mawe85 skrev:
Vi har också källare i Höllviken och har ännu inte upplevt fuktproblem eller konstiga lukter. Kör med Woods avfuktare på sommaren i källaren och det är nog inte fel. Dessutom är det mesta sandjord så regnvattnet dräneras lättare.

Angående syllen så tänker jag att det borde vara ett mindre problem när man har källare jämfört med krypgrund eller platta på mark. Rätta mig om jag har fel
Vi har också tänkt köra en avfuktare i pannrummet/tvättstugan. Kläderna torkar ju fortare då också. Visst är det så att markförhållandena här nere är fördelaktigare än på många andra ställen. Vårt hus ligger också ganska högt jämfört med omgivningen.

Helt rätt ang. syllen. Har man problem med fukt där, så har man ju garanterat också problem med fukt i källaren och troligtvis rejält.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmy Jensen
  • Laddar…
F falkn skrev:
Takbyte
Betongpannorna som ligger har gjort sitt rent utseendemässigt och kommer bytas mot nya samtidigt som vi kommer byta takpapp och plåtdetaljer samt i princip allt utvändigt trä.
Fundera på att lägga ett slätt glastak som samtidigt genererar el.
Det finns även Benders cementpannor som matchar elpaneler för samma utseende.
https://www.soltechenergy.com/sv/produkter/soltech_roof/
https://www.soltechenergy.com/wp-content/uploads/2018/10/produktblad_RooF_WEBB.pdf
Man slipper betongpannor, men tyvärr finns det inte ännu i dubbelkupad utförande.
 
Redigerat:
F falkn skrev:
Lite leveranser som trillar in nu, framför allt till badrum och kök. Bjuder på en bild av tvättstället till badrummet nedan. Kommer stå på en 80 cm bred kommod med Superfront luckor i liknande mönster som tvättstället och topp i Carrara C. Svart bottenventil från Tapwell till detta.

[bild]
Leverans Tapwell
[bild]
Hafa Circle Facett
[bild]
Superfront Harlequin Pitch Black

[bild]
Ben Slender High svart

Har också beställt ugn och mikro nu enligt bilder i tidigare inlägg. Kommer lite fler bilder ikväll, bl.a. på test av golvbehandling.
Vad gör kommod är planerat?
 
Häftigt projekt! Ser fram emot att följa framöver.
Har själv köpt en 70tals villa, också med självdrag. Hur tänker ni kring detta och ventilationen i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.