för kakel så är det g6 eller g8, för granitkeramil så är det g8s eller g6s
g6 har lite finare ballast än g8 men det är inte jättestor skillnad

g6 på vägg och g8s på golv kanske? gillar silvergrå till vita plattor
 
R
men de måste vara en fog som inte torkar så fort, måste hinna få bort den innan den torkar =)
Är brilliantvit helvit fog? Det är helvit jag vill ha på väggarna.
 
G6 och g8 är ganska långsamma, väldigt lätta att tvätta av.
Japp den är vit
 
R
later bra Nino, åker till beijer efter jobbet! (y)
 
20151104_161829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G8S basalt, normalt sett börjar man bli lite orolig när det ser ut så här om man ska hinna med att tvätta. En väl urvriden svamp ett drag och plattorna var rena
 
Roland112 skrev:
men de måste vara en fog som inte torkar så fort, måste hinna få bort den innan den torkar =)
Är brilliantvit helvit fog? Det är helvit jag vill ha på väggarna.
Du har gott om tid när du fogar. Det enda som du måste hinna med är att jämna till fogarna. Skulle du, mot all förmodan, inte hinna tvätta/polera så kan det göras dagen efter. Givetvis lite mer arbete, men inget väldigt jobb. Fogen fäster väldigt dåligt på själva kaklet/klinkersen. Särskilt efter att du jämnat till fogarna med en fuktig svamp.
 
R
Lillpojken blev sjuk här så jag fick jäkta hem efter jobbet. Får göra ett nytt försök imorgon att åka till Beijer och köpa fog.
Tack AGA.
Nino, vad är skillnaden på G6 och G8? Vad betyder ballast?
Jag ska ha relativt mörka fogar på golvet.
 
G6 är det väldigt fin "sand" i och i g8 är den lite lite grövre
Med g6 kan du få i princip helt släta fogar med G8 blir det lite struktur på fogen.
Var försiktig med vattnet du tillför fogen, fogen härdar snabbare ju mer vatten man tillför, vill man ha riktigt fina släta fogar så kan man grovtvätta och därefter tvätta rent, vänta och sen spraya med vatten från blomspruta och tvätta /polera med en microfibertrasa

Då ska du titta på basalt fogenso är mörkt grå, nästa blir antracit som är i princip svart
 
R
Tack. Ja på väggarna bör de ju var a helt slätt så då får de bli G6 som du sa. På golvet har jag 2mm fogar, plattor som är 30x60cm och ligger förskjutna, de är grå.
 
Då kan du nog lika gärna köra g6 även på golvet, g6s funkar bra om du vill annars g6

Edit: jag har yrat lite om fogarna.... G6 heter den långsammare och G8S är den snabba, båda är för 1-6mm men jag vill mena att G8S är lite lite grövre i utseendet
Ber om ursäkt om jag har förvirrat någon
 
Redigerat:
R
ok, kör G6 överallt då.
En fundering, hur gör du rent praktiskt:
-Börjar man att foga väggar och sen golvet?
-Hur gör man i glipan där vägg möter golv? Lägger man G6 hårdfog hela vägen ut eller skippar man där och lägger bara mjukfog?
-Om plattan på vägg är vit och golvet är grått, vilken färg kör man på fogen längs golvet då, vit eller grå?
 
Jag fogar väggarna först
Tryck i hårdfog först eller prova få en fin hårdfog, lämnar du och bara trycker i mjukfog så ska den inte bottna mot vägg/golv då det kan stoppa upp ev fukt som vill vandra från väggen mot golvet

Bättre att ha en mörk på golvet då smutsen syns minst :)
 
R
ja där sa du något viktigt, tack nino!
 
R
nu var jag ute på lunchen, beijer hade inte de jag eftersökte och det verkar generellt svårt att få tag I de här Ardex. De fick istället bli Cascos fog och mjukfog. Killen sa att han tycker cascos fog var väldigt lättarbetat och mycket finkorning så man inte får repor I glasyren. Hoppas de är någorlunda bra...
 
är oftast bara "proffs" som handlar Ardex då det kan tyckas vara dyrt om man läser på prislappen, många gånger så är åtgången mycket mindre så totalkostnaden blir lägre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.