mr.Ola mr.Ola skrev:
Dragit lite ventrör idag och varit och badat med familjen. Nu avslutar vi med grillad älgfile i hemgjord marinad, potatisgratäng, sallad, bea och majskolv!
[bild]
Glad sommar allihopa!
Kolhydratförstärkt!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Grymt jobb!
 
J jkarlberg skrev:
Grymt jobb!
Tackar! Jag försöker att göra det så bra som möjligt när det lika görs, förslag mottages gärna på sånt jag eventuellt missar! :D
 
  • Renoveringsprojekt med isoleringsmaterial och verktyg i ett rums hörna under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Gjöt igen ännu en ventil idag!
Färsk betong gjuten över ventil med inristat datum och ordet "bokmärke
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lämnar ett bokmärke till framtiden!
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Upprivet golv och vägg med exponerade elrör och ventilation vid en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elrör längs en vägg i ett under renovering rum, med gamla och nya ventilationssystem synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör sticker ut från vägg som rivits, med synlig stomme och takbjälkar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den samling av elrör som blivit kvar när väggen rivits kommer jag att dra om med flexslang och eventuellt dra upp i det hålrum upp till vinden som den gamla självdragsventilationen lämnade efter sig! :D
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Tillbaka i bygget efter 3 dagar lönearbete!
Renoveringsprojekt med blottade innerväggar och synliga eldosor på en stolpvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag fortsätter jag att förstärka innerväggarna och sätta ut lite apparatdosor för el och nätverk i där TV ska hänga!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Elinstallation med slangar och dosor i en öppen väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drog lite slang också innan jag hämta sonen på dagis!
 
Ska tv hänga framför dessa dosor? Varför hänger du den isåfall så högt?
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
T Tumtapp skrev:
Ska tv hänga framför dessa dosor? Varför hänger du den isåfall så högt?
Alla golv kommer att reglas upp ca 20 cm från det som syns på bilden.
Dosorna är 140 över golv, samma höjd som alla brytare är genomgående i hela huset, tänkte att det blir lämpligt att ha dem på samma. Dom två högst upp i hörnet är vänd in i det andra rummet, högst upp i trappan till källaren och jag har en idé om att en eventuell wifi-lösning skulle kunna kopplas in på datakabel och el där! Då får jag kanske räckvidden ner i källaren.
 
  • Gilla
Tumtapp
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Alla golv kommer att reglas upp ca 20 cm från det som syns på bilden.
Dosorna är 140 över golv, samma höjd som alla brytare är genomgående i hela huset, tänkte att det blir lämpligt att ha dem på samma. Dom två högst upp i hörnet är vänd in i det andra rummet, högst upp i trappan till källaren och jag har en idé om att en eventuell wifi-lösning skulle kunna kopplas in på datakabel och el där! Då får jag kanske räckvidden ner i källaren.
Fundera på ett MESH-nätverk i huset, du har ju gjutna golvbjälklag.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jo jag har det i funderingen, men jag har ett prima utrymme under trappan i källaren och dit drar jag ett antal flexslangar från strategiska platser bakom tv-apparaterna och några andra platser. Då har jag möjlighet att i tillägg till wifi även kunna fastansluta några fasta användare, ex tv och stationär dator och eventuellt ftx aggregatet!
 
Fast CAT 6 är ju att föredra till statiska positioner. Men för din iPad och gäster som vandrar runt och beundrar ditt eminenta arbete är det ju bra med ett stabilt wifi.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
S Senior skrev:
Fast CAT 6 är ju att föredra till statiska positioner. Men för din iPad och gäster som vandrar runt och beundrar ditt eminenta arbete är det ju bra med ett stabilt wifi.
Det blir förmodligen någon typ av Mesh men jag har inte brytt mig om att kolla upp vilken modell ännu. Jag skulle kunna montera den ena mesh enheten uppe i trappan! :D Trapphörn med förberedda el- och nätverksanslutningar för installation av mesh-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har iallafall förberett både el och nätverk dit(uppe i hörnet, bild)
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
Renoveringsarbete med öppet golv och laserlinjer för installation av vägguttag i ett underbyggnadsskede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag passar på att komplettera med fler vägguttag! (Kan man någonsin ha för många?)
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Jag passar på att komplettera med fler vägguttag! (Kan man någonsin ha för många?)
Nope, det är omöjligt.
Glöm inte dra ut till altan också.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.