Det blir bra rätt maskin kan göra det manligt
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag tror dock att huvudorsaken till att man inte ska rondellera är att man bränner galvet från röret och det påverkar rostskyddet plus att gift frigörs ock kan komma i luften!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag tror dock att huvudorsaken till att man inte ska rondellera är att man bränner galvet från röret och det påverkar rostskyddet plus att gift frigörs ock kan komma i luften!
Det är inte lika kul anledning. Men egentligen är inte vinkelkapen väldigt manligt Verktyg? :rofl:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] Sådana här varma dagar är det såklart annat än bara husbygge som pågår och sonen han passar på att fylla på såpbubblorna i den nya poolen! :D
Och 2 snöskotrar ser jag i bakgrunden :D måste vel vara den bästa anledningen o bo i Norrland :love:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Och 2 snöskotrar ser jag i bakgrunden :D måste vel vara den bästa anledningen o bo i Norrland :love:
Jo för att vara arbetsfordon så skänker dom sannerligen en viss glädje! :cool:
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
Äntligen hemma igen efter 3 hårda dagar i Piteå!
VVS-verktyg på betonggolv: pressverktyg, rörtänger och kopplingar med rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörkillen har pressat några kopplingar och lämnade även grejerna till mig så att jag kan pressa lite själv också!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Renoveringsarbete med värmeledningsslang lagd över gammal isolering på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lägger värmeledningsslangen på ett varv av gammal isolering så att inte eventuella rörelser i den ska nöta mot betongen och göra hål!
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Ett förstorat hål i en betonggolv med orange markering, bilat för att anpassas till rörens böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat rör med böj placerat i hål i betonggolv, omgivet av isoleringsmaterial och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom hålen i golvet var för små och således bilades upp för att passa till spirorören med böjar så packar jag även fast rörböjarna med isolering. Jag tror att detta kan ta bort eventuella vibrationsljud som kanske skulle kunna färdas i plåten. Och naturligtvis även fungera som tätning!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Nu har dom äntligen kommit!
Ljuddämpare i spiralslang.
Sammanpressad ljuddämpare i spiralslang på betonggolv bredvid märkningar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Levererade 60 cm långa, utdragbar upp till strax över metern!
 
Renoveringsprojekt med ventileringsrör och byggmaterial på ett dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilka grejer! :D:D:D
 
För att klippa rören gör jag som följande:
Metallrör med tre uppmärkta streck för att visa var det ska klippas och justeras i längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag märker upp den längd som jag önskar, 110 i det här fallet. Strecket längst till höger. Jag sätter sedan två streck till lite till vänster om detta. Det är mellan dom jag ska klippa. Sedan kommer jag att närma mig mitt streck.
Morakniv som skapar ett hål i ett markerat ventilationsrör på en träpall, med två saxar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hugger sedan ett hål i kanalen med en gammal morakniv.
Klippning av ett rör med två saxar på en träbrygga, markeringsstreck synliga på rörets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klippning av ett metallrör med två handverktyg, visar en deformering där röret klippts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör med uppmärkta klipplinjer ligger på ett träbord, med sax i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag klipper med två saxar(vänster och höger) för att så långt det är möjligt låta den deformerade biten av röret komma mellan skärytan. Detta gör att ca 5 cm av röret totala längd går till spillodå röret faktiskt klipps av två gånger med parallella klipp!
Ventilationsrör markerat för klippning ligger på en betonggolv med isolering och rörmärkningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sist av allt kan jag Justera röret längd få ett jämnt snitt!
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Omonterade rör och värmeledningar på ett golv i ett pågående renoveringsprojekt med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fått ut några rör iallafall! :D

.. Jag har inte skruvat ihop någonting alls ännu för jag har lite annat underarbete att göra innan. Fixa med värmeledningarna till exempel, men pussla ihop det hela har jag iallafall gjort!
 
  • Gilla
Utbyhuset och 2 till
  • Laddar…
Vinkelslip äger. (y)

//AA
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Renoverat ventilhål i golv med armerade spikar och plywoodkiva under, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjöt igen ett gammalt ventilhål i golvet med cement.
Ett gammalt ventilhål i golvet delvis fyllt med cement och korsade spikar för armering, ovanpå en plywoodplatta stödd av en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färskt cement i gammalt ventilhål med stora spikar för armering och en plywoodkiva under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag armerade det med några stora spikar som jag borrade in i sidorna på hålet!
Jag la en plywoodkiva under som jag spände upp med en träregel, hålet blötte jag lite innan!
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Dragit lite ventrör idag och varit och badat med familjen. Nu avslutar vi med grillad älgfile i hemgjord marinad, potatisgratäng, sallad, bea och majskolv!
Tallrik med grillad älgfilé, potatisgratäng, sallad, bearnaisesås och grillad majskolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glad sommar allihopa!
 
  • Gilla
  • Wow
muraren2 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.