M Zolt skrev:
Vad använde du för rivbräda då? 18×32 hoppas jag
Tycke jag såg en storlek större på någon bild. Kaxigt för en nybörjare, lätt att den suger och han drar loss ett stycke.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M
K kest skrev:
Tycke jag såg en storlek större på någon bild. Kaxigt för en nybörjare, lätt att den suger och han drar loss ett stycke.
Jag som jobbat som murare i 14 år har aldrig använt en större
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Jag som jobbat som murare i 14 år har aldrig använt en större
Håller helt med. Men jag har sett glada amatörer med de största jag någonsin sett.
Och sett dem rycka loss både bräda och putts från väggen.
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Ang rivbräda..
Rivbräda ovanpå en säck med FINJA bruk, mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild säger mer än 1000 ord!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Ang rivbräda..
[bild]
En bild säger mer än 1000 ord!
Den är bra när man skurar golv.
Man hänger på den och skurar med den andra.
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Denna kom med huset, jag har eventuellt en mindre i en sjöcontainer 5 mil bort men nu ska jag inte använda dessa längre utan jobba med den rektangulära mursleven istället. Då kan jag få en rätt så slät yta som min hustru tycker är fin!
Rund murslev ligger på en ojämn putsad vägg vid byggmaterial och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En rund murarslev på en platta med nylagt och slätt putsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om du drar stockbrädan lite korsvis kan du åtminstone få ytan jämn och vinkla upp den så du fyller i dalarna. Sedan så kanske!!!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Renovering i process med nyputsad vägg och skyddad avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K kest skrev:
Tycke jag såg en storlek större på någon bild. Kaxigt för en nybörjare, lätt att den suger och han drar loss ett stycke.
Gör det inte så för dig också?! :surprised:
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Gör det inte så för dig också?!
Man får var lätt på hand och dra skånskan endast sidledes om den suger fast.
Ser att du har fått det lite vågit. Det hade du utviket med en bana och stocka efter.
Hyr en någon till hjälp på några väggar. Om du hantlangar med bruk så hinner ni några väggar på en dag och du får chansen att kolla och lära. Blir lättare om du får in tekniken.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Man får var lätt på hand och dra skånskan endast sidledes om den suger fast.
Ser att du har fått det lite vågit. Det hade du utviket med en bana och stocka efter.
Hyr en någon till hjälp på några väggar. Om du hantlangar med bruk så hinner ni några väggar på en dag och du får chansen att kolla och lära. Blir lättare om du får in tekniken.
Det är ett alternativ värt att tänka på, jag har inte haft några banor eller någon avrivningsplanka heller utan hela väggen är gjord med den rektangulära mursleven och det har tagit en fruktansvärd lång tid att göra det så. Men jag har nu passerat hälften av de ytor som ska putsas så jag tror att jag ska nöta på. Däremot kan det bli en långskånska och några dragbanor här framöver, det kan inte ta längre att få upp dem än vad det tagit å frihanda.. Nu när jag har provat fuska! :crysmile:
 
Om du hinner å mata en duktig murare och hjälper till kan ni få upp en tre kvadrat i timmen men räkna med ömma axlar efter en dag. Det går inte ta raster på klockslag utan när det passar bruket. Så låt termosen vara fylld och mackorna bredda. Och en 10 Kw å blåsa med.
Många Polacker är duktiga på puts, en del är kattastrof.
Men du hinner inte med att mata med en visp.
Tombola å två brukskärror.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
I denna del av Sverige är det ont om de flesta murare även dom utländska. Tror närmaste utländska byggare är ca tio mil härifrån. 3 kvadrat i timmen det är inte att förringa, det är riktigt fort! Bra mycket fortare än mina dryga 4 kvadrat på en dag!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
I denna del av Sverige är det ont om de flesta murare även dom utländska. Tror närmaste utländska byggare är ca tio mil härifrån. 3 kvadrat i timmen det är inte att förringa, det är riktigt fort! Bra mycket fortare än mina dryga 4 kvadrat på en dag!
Det var när man var ung och orkade jobba svart på helger. Nu springer man runt o pillar med vent å värme.
Gick och läste några år därimellan

Edit
Det måste finnas någon byggare som kan hjälpa dig med en vägg eller två så du kan spionera.
Man skrattade åt japanarna när de började, men nu är de världsledande.
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det är ett alternativ värt att tänka på, jag har inte haft några banor eller någon avrivningsplanka heller utan hela väggen är gjord med den rektangulära mursleven och det har tagit en fruktansvärd lång tid att göra det så. Men jag har nu passerat hälften av de ytor som ska putsas så jag tror att jag ska nöta på. Däremot kan det bli en långskånska och några dragbanor här framöver, det kan inte ta längre att få upp dem än vad det tagit å frihanda.. Nu när jag har provat fuska! :crysmile:
Rektangulära mursleven? Jag hade lagt putsbruk på rivbrädan o dragit på väggen, sen svärdet för att jämna ut och använt Tumstock för att kolla rätt tjocklek, jag vet inte riktigt hur du har jobbat så kan ju inte ge några konkreta tips, ett väldigt bra tips är ju att ha rätta verktyg till o börja med,

Padda
Kanitz
Rivbräda
Kalkkvast
Skärslev (bra i hörn)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.