- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hejsan!
Vad skulle det kosta att göra om mitt kök (bild 2) till det andra köket på bild 1? Och då menar jag alla skåp, vitvaror och klinkers. Golvet tänker jag ändå byta ut. Jag hade tänkt att göra jobbet själv för att spara på utgifterna. Det är likadana lägenheter.
Vad skulle det kosta att göra om mitt kök (bild 2) till det andra köket på bild 1? Och då menar jag alla skåp, vitvaror och klinkers. Golvet tänker jag ändå byta ut. Jag hade tänkt att göra jobbet själv för att spara på utgifterna. Det är likadana lägenheter.
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Ska du göra jobbet själv är det ju bara materialkostnaderna du har och det är ju omöjligt för någon att svara på eftersom du kan välja både väldigt billigt material och väldigt dyrt...
Nog enklare att du tittar runt i affärerna vad du vill ha och slår ihop siffrorna själv tror jag.
Nog enklare att du tittar runt i affärerna vad du vill ha och slår ihop siffrorna själv tror jag.
Jag tog bilden från hemnet och kommer fråga mäklaren när det är visningsdags. För det är samma gata.falegname skrev:
Ok, så då kan man komma över ett nytt kök relativt billigt då. 10 000 - 20 000 låter ju överkomligt. Var inne på Ikea och där kostade kök från 40 000 kronor utan vitvaror. Och Ikea kan väl räknas till de billigaste ställena förmodar jag. Eller kan man kanske special beställa kök från Ikea då det här en etta och inte en villa som kanske Ikea främst vänder sig till? Längden är 3 meter nästan exakt och jag tror Ikeas kök är bra mycket längre, i alla fall dem på visningsgolvet.Paul-Staffanstorp skrev:
Ikeas kök är uppbyggda av skåp. Du ställer så många skåp bredvid varandra som du har lust med. Alltså kan du ha ett stort kök eller ett litet kök, det behövs inga specialbeställningar. Sen kan du ha vad du vill i skåpen, lådor, hyllor, korgar eller annat och en lucka framtill. Avsluta med en skiva ovanpå och du är hemma.
Det låter bra. Jag måste dit igen och mäta skåp och liknande sen får jag se vad det kostar. Fast en sak som jag tvekar med Ikea är deras kvalitè. Golvet kommer jag inte köpa från Ikea då det redan ligger i lägenheten och det är inte så värst bra. Men skåpen kanske är bättre.Dalbotös skrev:Ikeas kök är uppbyggda av skåp. Du ställer så många skåp bredvid varandra som du har lust med. Alltså kan du ha ett stort kök eller ett litet kök, det behövs inga specialbeställningar. Sen kan du ha vad du vill i skåpen, lådor, hyllor, korgar eller annat och en lucka framtill. Avsluta med en skiva ovanpå och du är hemma.
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Sorry men jag vet inte vad du har för koll, men hur du kan säga att ett kök kostar från 40000:- begriper jag inte riktigt...onetrickpony skrev:Jag tog bilden från hemnet och kommer fråga mäklaren när det är visningsdags. För det är samma gata.
Ok, så då kan man komma över ett nytt kök relativt billigt då. 10 000 - 20 000 låter ju överkomligt. Var inne på Ikea och där kostade kök från 40 000 kronor utan vitvaror. Och Ikea kan väl räknas till de billigaste ställena förmodar jag. Eller kan man kanske special beställa kök från Ikea då det här en etta och inte en villa som kanske Ikea främst vänder sig till? Längden är 3 meter nästan exakt och jag tror Ikeas kök är bra mycket längre, i alla fall dem på visningsgolvet.
Det köket på den vänstra bilden innehåller 6st skåpsstommar á ca: 250:-/st = 1500:-
Lite ben och socklar samt gångjärn och handtag på sin höjd 1000:-
Bänkskiva med ovanilagd vask ca: 2500:-
Luckor ca: 2000:-
Smack färdigt för 7000:- typ...
Jag har inte så stor koll. :blushing:Paul-Staffanstorp skrev:Sorry men jag vet inte vad du har för koll, men hur du kan säga att ett kök kostar från 40000:- begriper jag inte riktigt...
Det köket på den vänstra bilden innehåller 6st skåpsstommar á ca: 250:-/st = 1500:-
Lite ben och socklar samt gångjärn och handtag på sin höjd 1000:-
Bänkskiva med ovanilagd vask ca: 2500:-
Luckor ca: 2000:-
Smack färdigt för 7000:- typ...
Men din kalkylation ser förhoppningsingivande ut.d^_^b
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Helt ok....onetrickpony skrev:
Men sen ska du ju veta att det ändå oftast springer iväg i pengar....
Ändringar av el och vvs...
Kakel och kakelsättningen...
Bänkskivor kan bli en dyr historia...
M.m m.m m.m
tycker dina skåp är tusen gånger snyggare... byt spis, bänkskiva, kakel o fläkt så har du ett snyggt retrokök
Det har jag också funderat på. Det blir mindre jobb då också. Nu är diskbänken 5 cm högre än bänkskivorna och spisen. Om man kan göra så att det blir samma nivå längs hela raden så är det ett första alternativ. Frågan är hur man gör det?, undrar en ovetande.mekarmicke skrev: