J
Eftersom muraren var där mitt i veckan medans jag var på jobb så finns det inte lika mycket bilder på hans arbete.

Började i alla fall med att mura fast golvbrunn och avloppsrör. Därefter fylla upp med EPS. Ytterväggen armerades och putsades. Tyvärr ingen bild, men tror aldrig jag sett en jämnare och rakare putsning tidigare!
Renoverat badrum med armeringsnät på EPS-skivor förberett för flytspackling, synliga avloppsrör och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde att först flytspackla ett lager med armering och därefter limma värmeslingan på det. Sen tunnare flytspackel med fall ovanpå det. Det var mest för det skulle fungera med planeringen mellan elektriker och muraren.
Golv med installerad värmeslinga och avloppsrör redo för flytspackling i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ardex tätskikt
Renoverat badrum med EPS-isolerade golv och förberedda avloppsrör inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar närma sig!
Badrum under renovering med nyinstallerad golvbrunn och gråa kakelplattor säkrade med röda kilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Snyggt. Bara ett fel: kottlingar kan man inte ha!
Kortlingar funkar mycket bättre. Men jag ser att det är kortlingar du använt :geek:
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
J
Och igår blev det nästan färdigt! Saknas "bara" dörrfoder, grå fog ovan handfatet och krok till handhandduk.
Tyvärr har jag någonstans i bygget gjort en miss. Tycker jag varit hur noggrann som helst, men till höger om dörren är väggen inte helt rak. Märkte det inte förrän jag monterade dörren, att den slår på 1cm på 2m. Som påskprojekt ska jag försöka hyvla till en salningslist innan jag kan montera dörrfodret.
Missat att ta bilder på taksänkningen. Sänkte taket 1dm, dels för att få plats med spottarna och dels för att slippa få en smal platta längst upp.

Nästan färdigt badrum med vit kakel, rund duschhörna, toalett och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med duschkabin och toalett, vita kakelväggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigt badrum med handfat, spegelskåp och kakel, små detaljer saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt modern badrum med vita kakelväggar, tvättställ, spegelskåp och värmehanddukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med kaklade väggar, duschhörna med glasdörr, handdusch och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med handfat, spegel, trähängare och handdukstork ovanför handfatet, vita kakelväggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde ta en bild på hur vattnet kopplades samman i källaren, så det kommer senare.
Likaså vad allt kostat, kommer när räkningarna från murare, elektriker och rörmokare kommit.

Jag är hitintills väldigt nöjd med projektet och dess resultat! (ångrar mig kanske när räkningarna kommer). Nu har vi ett rejält byggt badrum med nya avlopp, samt nya tappvattenledningar i hela huset.
Är så klart ett par saker jag skulle gjort annorlunda om jag skulle gjort om det.

- Hyra bigbag eller container. Nu visste jag ju inte att väggarna skulle rivas och jag skulle behöva köra tre extra vändor till tippen, men har utöver det varit där fem gånger med fulla släp. Det har nog varit det jobbigaste. Att först stå och fylla släpet, avbryta arbetet för att det är fullt, köra till tippen och sen för hand stå och skyffla av allt. Hade sparat mycket tid på bigbags eller container.

- Gått på magkänslan och rivit väggarna från början. Eller åtminstone haft dit muraren att titta på dom innan jag lade all tid på att fräsa spår för vatten och el. Var tidskrävande att få dit vattenledningarna utan att råka gå igenom väggen.

- Kontrollerat alla reglarna en extra gång innan jag satte skivorna!!! Även om ingen annan sett det än, stör det mig att det slår på en hel centimeter!

- Köpt grovdammsugaren mycket tidigare än vad jag gjorde. Hade inte klarat av att bo med denna renoveringen om jag inte kunnat dammsuga av varje dag.

Nu är det utsidan av badrummet kvar, dvs renovering av hallen!
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Snyggt. Bara ett fel: kottlingar kan man inte ha!
Kortlingar funkar mycket bättre. Men jag ser att det är kortlingar du använt :geek:
Haha, har alltid kallat det för "tvärreglar" tills jag tyckte höra någon säga kottlingar. Sen har jag sagt kottlingar tills en hantverkarkompis rättade mig för ett par veckor sen. Tror att amatörer som jag ska hålla sig borta från byggtermer :rofl:
 
J JeLö skrev:
Haha, har alltid kallat det för "tvärreglar" tills jag tyckte höra någon säga kottlingar. Sen har jag sagt kottlingar tills en hantverkarkompis rättade mig för ett par veckor sen. Tror att amatörer som jag ska hålla sig borta från byggtermer :rofl:
Det är vääldigt många proffs som också tror det heter "kottlingar" och att man "kottlar"
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Förmodligen någon från Göteborg som lanserat den alternativa stavningen/uttalet ;-)

Kortlingar: 11 000 träffar
Kottlingar: 1800 träffar
Tvärreglar: 6000 träffar
 
Jag säger kottlingar även om jag vet att det heter kortlingar... Men så är jag uppväxt 3 mil utanför gbg också :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Som utlänning måste jag påpeka att det mest logiska är kortling ju. Jag ska forska i närområdets Jämjö och Hasslö hur folk säger där. Kan ju bli küttlingar eller annat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
Nu kom sista fakturan!

Totalt 129051:-
Räknade med 140-150000:- så vi är nöjda. Detta är inkl allt utom vårt egna arbete.

VVS landade på 23358:- efter rot
Drygt 1,5 dags arbete för rörmokare. Avlopp och pex drog jag själv, men materialet är med på denna faktura.
Här ingår också två blandare och en wc-stol.
Kanske fel att räkna med hela summan då det även innefattar nya tappvattenledningar i hela huset (annars kunde vi inte stänga vattnet i bara badrummet).

Elektriker 14077:- efter rot.
Inklusive elektrisk handdukstork, golvvärme och spottar i taket.

Muraren 41053:- efter rot
Förstärkning, lagning och ny puts på väggen kring fönstret, EPS-gjutning, flytspackel, tätskikt, kakling och klinkers. Inkl allt material utom kakel och klinkers

Inredning 22478:-
Duschdörrarna var här det dyraste på nästan 11000:-
Möbelpaket ca 10000:-

Byggmaterial 23636:-
Allt annat så som reglar, gips, plyfa, osb (fick ju sätta osb och gips även på utsidan), skruv, isolering, ny innerdörr, takfärg m.m.
Inkluderar även kakel för 4491:- och klinkers för 5069:-

Verktyg 4450:-
Verktyg jag inte hade, eller hade tillgång till att låna. Bland annat grovdammsugare och en begagnad spårfräs. Men mest olika borr, hålsåg, kakelborr, sågblad för gjutjärn (svindyra!) m.m.

Hur mycket tid jag sen har lagt på det är svårt att räkna. Jag har nog lagt mer tid på att planera och läsa på om hur man gör än vad jag har lagt på det fysiska arbetet.
 
J
Några dagar efter jag trodde badrummet var klart kom muraren tillbaka och monterade denna.
Var tydligen min hustru som beställt den av honom. En fotpall när man ska raka benen! Har själv inte testat den än, men tydligen ska den vara så bra att den var värd den extrakostnaden. :crysmile:
Vit kaklad hörndusch med installerad fotpall på väggen och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Madnel och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.