Krilleman
Dubbla 45º går äen att vrida lite off-set så annan vinkel än 90º erhålls. Det kan vara så att din 30º böj kan utgå och således sparas lite plats!

Och ja, det är en 30º (det syns ju!) för petitessens skull! ;)

Självklart hjälper jag till så du får din installation att bli korrekt! (y)
 
  • Gilla
Beretic och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Helt normalt att strömbrytare sitter högre än handtagen i hus från 60-talet och tidigare. Våra sitter ca 130 cm över golvet.


Bara en vanesak. Har ju själv flyttat från bostad med höga strömbrytare till låga och sen tillbaks. Efter någon månad har man anpassat sig och vet precis vart man ska föra handen.
Och gäster?

På kontoret har vi tre strömbrytare på hög höjd, efter drygt fyra år har jag fortfarande inte vant mig.
Dessutom misstänker jag att den nuvarande höjden har med tillgänglighet att göra.
 
J
S sunqan skrev:
Och gäster?

På kontoret har vi tre strömbrytare på hög höjd, efter drygt fyra år har jag fortfarande inte vant mig.
Dessutom misstänker jag att den nuvarande höjden har med tillgänglighet att göra.
Strömbrytarna sitter på den höjden i resten av huset, så den får förbli där den sitter. Jag som bor här och inte gästerna.
När det gäller tillgänglighet, skulle det nån gång drabba oss kommer huset att säljas. Hur man än försöker anpassa det till ex. rullstol är det värdelöst med källare.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
J
Sakta och snuvig går det framåt. Ska man fixera rören med något innan i murning? Spik?
Installation av rör i betongvägg, synligt rörarbete med hål och noterade utmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitsade hål för att inte få för snäv radie på rören.
Hål i betong för rörgenomföring med framstickande rör och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerst inne visste jag nog att detta skulle hända om jag borrade uppifrån och ner, istället för tvärtom. Men som den otränade kontorsråtta jag är hade antagligen mjölksyran tagit över innan jag var halvvägs om jag borrar nerifrån. En hilti te74 är tung att borra uppåt med!
Hur lagar jag bäst? Husfix?
Rördragning längs vägg med flera borrade öppningar i taket och synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
S sunqan skrev:
Och gäster?

På kontoret har vi tre strömbrytare på hög höjd, efter drygt fyra år har jag fortfarande inte vant mig.
Dessutom misstänker jag att den nuvarande höjden har med tillgänglighet att göra.
När det gäller gästerna så beror det ju helt på om de själva har bostäder med låga eller höga strömbrytare, dvs. när vi hade låga strömbrytare så trevade de som både i äldre bostäder efter dem och nu är det tvärtom

Ja, det berodde på tillgängligheten att man ändrade standardhöjden.
 
Törs man fråga vad din rörmokare kostade. Jag ska göra ett liknande jobb och fick en offert på ca 160000kr
 
J
D denton71 skrev:
Törs man fråga vad din rörmokare kostade. Jag ska göra ett liknande jobb och fick en offert på ca 160000kr
Har fått ett "kostnadsförslag" på drygt 40000:- inkl wc-stol och blandare.
Men då har jag gjort all håltagning, dragit alla pexrör och avloppsrör, samt klä in det som ska döljas.
Det rörmokaren gjort är att koppla om i pannrummet med lite nya kopparrör, provisorisk inkoppling i tvättstugan och inkoppling av nya pex rör till kök. Detta tog ca 5h
Det som är kvar för honom är att koppla ihop allt i tvättstugan med nya kopparrör, drar nya rör till vattenutkastaren samt installera blandare och wc.

Egentligen ville jag göra allt, men fick inte för min fru. Hon hade gärna haft hantverkare till allt. Förstår inte varför. Hur svårt kan det vara med detta forum?
Så det började med att jag föreslog för rörmokaren att jag kunde göra all håltagning innan och frågade om där var något annat skitgöra som kunde springa iväg i tid och pengar. Då var det han som tyckte jag kunde dra pex och avlopp själv.
 
  • Gilla
denton71
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Hur lagar jag bäst? Husfix?
[bild]
Gipsputs - Innertak i källare, utan yttre påverkan av fukt behövs inte betong-baserade produkter så gips puts blir prima till det där. Primer innan om underlaget sitter löst.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
slacker slacker skrev:
Gipsputs - Innertak i källare, utan yttre påverkan av fukt behövs inte betong-baserade produkter så gips puts blir prima till det där. Primer innan om underlaget sitter löst.
Utan yttre påverkan av fukt? Kommer så småningom att ställa ett badkar under. Kommer dock användas max 1 gång i veckan, och förhoppningsvis ska det inte stänkas vatten i taket. :thinking:
 
J JeLö skrev:
Utan yttre påverkan av fukt? Kommer så småningom att ställa ett badkar under. Kommer dock användas max 1 gång i veckan, och förhoppningsvis ska det inte stänkas vatten i taket. :thinking:
Inga problem alls! Mest att man inte skall använda gipsbaserade produkter på tex källarväggar eller källargolv där fukt kan tränga in från underliggande/utanförliggande mark.
Innertak ovan ett badkar - Absolut!
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Ett steg framåt och två steg bakåt.
Har enda sen jag rev ner putsen tyckt att väggarna blev svajiga. Förklarade det för muraren som ska sätta kaklen, men han menade på att det styvas upp med ny puts.

När han igår kom förbi och tittade på det var det visst betydligt värre än han trodde. I princip alla betongblock är fulla med sprickor. Han trodde inte det skulle vara några problem, men ville ogärna lämna garanti på kakeljobbet. Ifall det blev en hård duns mot väggen på andra sidan kunde det kanske bli nån spricka i kaklen.

Med en växande familj och minnet kvar från hur jag och mina bröder brukade leka så var det inget alternativ. Så nu är det semester på fredag för att försöka hinna riva alla väggarna och smälla upp nya träväggar innan helgen är slut. :rofl:

Det sura med detta, förutom en förtvivlad hustru, är all tid jag lagt på att fräsa in alla rör i betongväggarna. Så mycket tid jag hade sparat på att riva väggarna direkt.
 
J
Men nu har jag några rörfrågor jag inte hunnit fundera på.

Har uponor svarta väggboxfixturer jag hade tänkt mura fast. Skruvar jag dessa i en kortling bara, eller finns det andra krav på hur dessa ska fixeras?

Ska rören innan väggbockfixturen fixeras på något sätt?

Hur ska avloppsröret fixeras?

Väggarna byggs med 45x70 reglar, cc300 (detta för att plyfan passade bättre då). 15mm plyfa +12mm gips på insidan och OSB + gips på utsidan.
 
J
Tog semester i fredags för att riva väggarna. Tre dagar tog det för en amatör som mig att riva de gamla väggarna, regla och sätta osb+gips på utsidan. Hade hjälp av svärfar till att sätta syllar, spikband och reglarna i hörnorna. Sen hjälpte en kompis mig med skivorna.
Nackdelen med att bara jobba med det på helger är att det blir ganska mycket försenat när man stöter på sånt här. Förhoppningen var att det skulle vara klart i slutet på mars, men nu är det nog mitten på april som gäller.

Plastade in hela badrummet. Även om dottern bodde hos mina föräldrar och min hustru som jobbade natt sov hos sina föräldrar för att slippa stöket, ville jag inte ha mer byggdamm än nödvändigt i huset.
Ett rum under renovering, avspärrat med plast och tejp, med en pall och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knackade bort översta raden med lättbetong, sen var det lätt att få ner resten av blocken. Det mesta fick jag ner med handkraft. Fanns inte ett helt block, alla var spruckna till småbitar.
På bilden nedan är det bara utsidans puts kvar. Ett snitt i tapeten, sen kunde jag välta "putsväggen" in i badrummet.
Rivningsarbete pågår i ett badrum där väggarna är frilagda med synliga betongblock och rester av puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen planlösning gäller väl även badrum? Vart lite sugen på att samtidigt bygga ut badrummet, men får inte ihop någon bra planlösning på det pga det stora fönstret som då hade hamnat i badrummet.
Person i arbetskläder i ett rum under renovering med exponerade betongväggar, verktyg på golvet och en öppning där puts tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag förstått det rätt så behöver man inte kottlingar när man ska ha konstruktionsplywood, men tyckte det var så lite merjobb att jag satte dit såna i alla fall.
Nyställda träreglar för en vägg under renovering i ett hem, med byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar jag på elektrikern som ska fylla väggarna med lite ström innan jag kan klä insidan.
Renoveringsprojekt med nygipsad vägg och öppning in till ett rum, osb-skivor synliga, innertak och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit; Väggarna är raka, men bilderna är tagna med panoramafunktion ;)
 
  • Gilla
Vante
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Tyvärr ligger de gamla avloppsledningarna gjutna djupt i betongvalvet, och jag får inte plats att dra nya ovanför.
Därför kommer vi i helgen att borra rakt ner från wc, sen skarva ihop brunn med handfat och sen vidare ner genom valvet. Sen kommer det nya avloppet dras i källartaket längs med en vägg.
Kommer i helgen också att försöka fräsa spår och fälla in vattenrören. Kan bli spännande. Ytongblocken är 70mm och ska putsas med 10-15mm puts. Rören ska 70mm in. Det innebär att jag måste fräsa 60mm in i ett 70mm block. Kommer ta god tid på mig.
Här kommer jag säkert få lite frågetecken som jag återkommer med.

[bild]

Avluftningen är inmurad i ytterväggen jämte frånluftskanalen till tvättstugan. Blev kanske lite väl stort hål. Eftersom det röret är som nytt kommer jag återanvända det genom att skarva på 75rör. På så sätt blir det ingen bula ut från väggen som det blev med den 110muffen där satt tidigare.
Men hur lagar jag hålet? Eternitröret slutar en bit innan den murade kanalen i källaväggen. Gjuter jag här rinner cementen ner i källarens ventil. Vad sätter jag som stopp så inte cementen rinner ner? Känns fel att såga till en bit eternit.
[bild]
Täta med fogskum
 
J
Varit dålig på att att uppdatera, men haft fullt upp med jobb och familj utöver renoveringen.

Kommer i alla fall lite bilder.

Installation av elrör i trästomme, med metallfäste på OSB-skivor, del av renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis renoverad vägg med isolering mellan träreglar och elrör som sticker ut redo för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon påpekade tidigare i tråden hur jag hade spårat för elrören innan väggarna revs. Så här gjorde elektrikern i dom nya väggarna
Elinstallationer i trästomme med OSB-skivor, inklusive rör och dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av elrör i trästomme på OSB-vägg i pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när jag kom så här långt lämnade jag över till min murare.
En delvis renoverad hörna av ett rum med synliga elrör längs betongväggar och golv framför en öppen golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.