J
T Thomas_Blekinge skrev:
Där rörmokaren pluggade efter det borttagna elementet, kommer dessa pluggar hamnar under golvet? Isåfall är det fel.
Japp, under golv. Hur skulle det annars lösas? Rören som låg i golvet var i vägen. Känns mer fel att skarva på en bit rör som ska gå upp genom golvet för att sen pluggas där?

edit; även röret som inte var draget i en slinga var i vägen när jag ska dra avlopp till handfatet i väggen. För det får ju inte gå upp ur golvet längre.
 
Redigerat:
J JeLö skrev:
Japp, under golv. Hur skulle det annars lösas? Rören som låg i golvet var i vägen. Känns mer fel att skarva på en bit rör som ska gå upp genom golvet för att sen pluggas där?
Det är lika fel. Saken är att man inte få ha kopplingar i inbyggda inte inspekterbara utrymmen för de kan börja läcka men ingen ser det.
Nu vet vi inte hur rören är dragna i ditt hus men de kommer ju någonstans ifrån som kanske är "ovan jord". Där borde man ha pluggat.
Om inget sådan finns borde rörisen diskuterat detta med dig, påpekat risken och inhämtat ditt medgivande. Risken ligger då hos dig.
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är lika fel. Saken är att man inte få ha kopplingar i inbyggda inte inspekterbara utrymmen för de kan börja läcka men ingen ser det.
Nu vet vi inte hur rören är dragna i ditt hus men de kommer ju någonstans ifrån som kanske är "ovan jord". Där borde man ha pluggat.
Om inget sådan finns borde rörisen diskuterat detta med dig, påpekat risken och inhämtat ditt medgivande. Risken ligger då hos dig.
Trodde det bara gällde tappvatten?
Jag är givetvis införstådd med risken att ha det dolt och diskuterade igenom det med rörmokaren om där fanns några bättre alternativ.
Alla värmeledningar är av stålrör och ligger under golv, ovan betongvalvet. Dvs där är mängder med skarvar och t-kopplingar som legat dolda sen -66. Sen sticker rören upp från golvet där elementen är placerade, eller ner genom valvet till elementen i källaren. Och där är tyvärr inget annat ställe jag kan plugga dessa på som inte ligger under golv. Det bästa hade givetvis varit att ha kvar rören och elementet, men då hade vi inte fått plats med både kommod och sidoskåp. Samt att avloppet till kommoden inte blivit godkänt.

Det är inte perfekt, men var bästa lösningen vi kom på utan att riva golvet i resten av huset. ;)
 
J JeLö skrev:
Trodde det bara gällde tappvatten?
Du kanske ha rätt.
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kanske ha rätt.
Spelar mindre roll, för jag håller helt och hållet med dig. Känns inte rätt att lägga i golvet. Men som sagt, fann att detta var enda lösningen för mig oavsett regelverk.
 
Intressant projekt!

Angående radiator rören så får du skarva/plugga dem. Så det är inte felaktigt gjort. Hela radiator systemet är ju uppbyggt av en "huvudstam" som varje radiator är påkopplade på så det finns t-kors kors och tvärs i golvet redan :)

Hade det varit tappvatten hade man inte fått göra så, men nu är det en sluten krets med ett visst antal liter så skadan blir inte den samma.. När de 10ish litrarna läckt ut så är det slut på vann tillskillnad från tappvatten som bara pumpar o pumpar o pumpar o....

:D
Lycka till! Ska bli intressant o se om du kommer in på 140' eller ej :)
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
J
J Jarlsgård skrev:
Intressant projekt!

Angående radiator rören så får du skarva/plugga dem. Så det är inte felaktigt gjort. Hela radiator systemet är ju uppbyggt av en "huvudstam" som varje radiator är påkopplade på så det finns t-kors kors och tvärs i golvet redan :)

Hade det varit tappvatten hade man inte fått göra så, men nu är det en sluten krets med ett visst antal liter så skadan blir inte den samma.. När de 10ish litrarna läckt ut så är det slut på vann tillskillnad från tappvatten som bara pumpar o pumpar o pumpar o....

:D
Lycka till! Ska bli intressant o se om du kommer in på 140' eller ej :)
Tack!
Räknar med att det ska vara färdigt i slutet på mars eller början på april, och började i början på februari. Går inte snabbt då jag bara gör mina åtaganden på helgerna. Stressar heller inte med det då vi har extra dusch och wc i källaren.
Ska sammanställa alla kostnader när det är klart.
 
J
Kom inte så långt idag som planerat. Kraftig förkylning stal orken.
Har iallafall fått större delen av nya avloppet på plats. Hoppas på att orka få tappvattenledningarna på plats imorgon.
Pex rören som hänger löst är bara en provisorisk lösning tills vi ska koppla samman tvättstugan med badrummet.
Installation av ny avloppsledning i ett underkonstruktionsrum med betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av nytt avloppsrör längs vägg med provisoriska PEX-rör hängande och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ser det inte väldigt tajt ut med 6cm fritt vägg/avlopp till WC efter du har putsat upp väggen?!

Sen brukar jag alltid avsluta golvbrunn med två 45º böjar så man kan ställa höjden och planheten vågrätt. Glöm inte heller att för-gjuta brunnen och ledningen till tvättstället så den sitter fast korrekt innan golvet gjuts i sin helhet.

Sen är jag inte heller någon förespråkare av 50mm avlopp om plats finnes för 75mm till tvättstället!

88,5º böj direkt under WC är också lite av en Big No No i rörmokeriets värld vid nyinstallation. Bör vara dubbla 45º böjar eller sk. "långböj" när man får plats med det!

Matnyttig info angående ovan i säkervattens regler på sidan 19-26.
https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20161

Golvbrunnen ser inte heller ut att vara minst 200mm från vägg?! :thinking:

Det är väldigt mycket lättare att göra rätt i detta skedet än när badrummet är klart! (y)

Schematisk illustration av avlopp och rörgenomföring i ett badrum med måttangivelser och rekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Ser det inte väldigt tajt ut med 6cm fritt vägg/avlopp till WC efter du har putsat upp väggen?!

Sen brukar jag alltid avsluta golvbrunn med två 45º böjar så man kan ställa höjden och planheten vågrätt. Glöm inte heller att för-gjuta brunnen och ledningen till tvättstället så den sitter fast korrekt innan golvet gjuts i sin helhet.

Sen är jag inte heller någon förespråkare av 50mm avlopp om plats finnes för 75mm till tvättstället!

88,5º böj direkt under WC är också "Big No No" i rörmokeriets värld vid nyinstallation! Ska vara dubbla 45º böjar eller sk. "långböj"!

Läs säkervattens regler på sidan 19-21.
[länk]
Tror det är en synvilla för att röret är så långt. Kom inte ihåg vad rörmokaren sa det skulle vara så jag tog i lite. Är drygt 8cm nu utan puts och muraren sa jag skulle räkna ed 1-2cm puts.

Hm, då hade jag behövt större hål för att få plats med två 45 böjar. Röret ner till stammen från golvbrunnen är inte monterat än. Muraren ville själv passa in brunnen.

Finns plats för 75mm i golvet men inte i väggen. Därför blir det rör

Det där har jag missat, att inte ha 88,5 rakt under wc (sitter först en 15böj)
Skulle jag haft dubbla 45 eller långböj hade jag inte kunna ha rören så högt i tvättstugan. Syns mer ju längre ner dom kommer, och lättare att bygga in om vi skulle vilja göra det när dom sitter högt. Jag hade även fått sätta en 15 böj till innan långböjen annars hade rören hamnat för långt ifrån väggen.
Hur gör man om man skulle lagt rören ovan betongvalvet? Då hade jag ju varit tvungen att ha en 88,5 rakt under wc
 
J
Det är möjligt golvbrunnen hamnat för nära när jag tog bilden. Sitter som sagt lös då muraren, ansluten till bkr, själv ville fixera den.
 
J
Bättre bild :) Måttband står vertikalt mot en betongyta för att mäta höjd över ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör och genomföringar i källargolv och vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jo du får ha 88,5º böj på anslutningsledning (alltså WC som i ditt fall) men man använder alltid dubbla 45º om det finns plats!
Observera reglerna som skiljer sig på anslutningsledning eller samlingsledning på sidan 20.
Det blir bättre flödesmässigt med dubbla 45º helt enkelt.

Och har du lättbetong i ditt hus så är det ju inte omöjligt att knacka ur lite vid hålets kant för att få dit dubbla 45º.

Hade du lagt rören på valvet så kör man med WC-anslutning enligt bilden.

Se även min edit ovan, du hann svara innan jag redigerade mitt inlägg!

2318407_1.jpg
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Krilleman
J JeLö skrev:
Bättre bild :) [bild]
Perfekt! (y)
 
J
Krilleman Krilleman skrev:
Jo du får ha 88,5º böj på anslutningsledning (alltså WC som i ditt fall) men man använder alltid dubbla 45º om det finns plats!
Observera reglerna som skiljer sig på anslutningsledning eller samlingsledning på sidan 20.
Det blir bättre flödesmässigt med dubbla 45º helt enkelt.

Och har du lättbetong i ditt hus så är det ju inte omöjligt att knacka ur lite vid hålets kant för att få dit dubbla 45º.

Hade du lagt rören på valvet så kör man med WC-anslutning enligt bilden.

Se även min edit ovan, du hann svara innan jag redigerade mitt inlägg!

[bild]

WC röret går ner en bit i källarväggen som är betonghålsten. Därav sitter det först en 15° (eller så var det 30°) för att få ut röret längs väggen. Sen kommer 88,5° böjen.

Edit; Nu slog det mig hur du menar!
Har inte fler 45° så jag får testa det nästa vecka!

Och tack! Din hjälp uppskattas och lyfter detta forumet enormt!

WC-rör med en böj som går in i betonghålsten i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.