BirgitS BirgitS skrev:
Finns nog en hänvisning till regler någonstans i stadgarna.
Yes, tack @BirgitS då var den huvudvärken räddad :). Har ni några ideer på kostnaden av arbetet? Vi har fått 26.3K utav vår försäkring. Ifall arbetet ser och betalningen sker nästa år, kan man då använda ROT-avdrag också eller hur fungerar det? Vi är två som bor i bostaden.

A anis16 skrev:
Kan samma firma som river även offereras uppbyggnad av nytt? Ibland kan de offereras av bara farten ett lämpligt pris.

Jag skulle säga runt 50'-80' om rivning + ny brunn inkl flytspackling, återställning av väggar (ej ytskiktet) går på föreningen.

Har ni ett badrum eller fler? Kan ju vara bra att det går snabbt om man bara har ett badrum.
Vi har ett badrum, de offererade men det var ockerpriser(131k) så vi tackade nej till dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bostadsrättsföreningar brukar inte ändra sina regler varje år.

Om du menade BKR så ändrar de sina regler vart femte år och enligt de reglerna får man inte ha rollade tätskikt på annat än betongväggar.


Kan ju kontra med att jag hade ett badrum som fick en vattenskada efter 22 år och TS har ju nu ett vattenskadat badrum.
BKR var det , fingrar går snabbare öb hjärna
 
Har fått ersättning för de gångna kakel som satt(Sitter nuvarande). Nu när jag gör ett nytt jobb med badrummet bör väl rot avdrag gå att få?

Sedan undrar jag ifall både
BKR kallar beviset om våtrum enligt BBV för Kvalitetsdokument.

GVK kallar beviset om våtrum enligt Säkra Våtrum för Våtrumsintyg.

Går igenom som ett våtrumsintyg eller måste det vara just GVK beviset?
 
Tycker det låter lite märkligt att ni bara fått 26k

Har ni själva orsakat skadan?
Är det tappvatten som fallerat är det brf’s ansvar och de som skall stå för kostnaden.

Det enda ”billiga” sättet att komma undan är att göra badrummet själv. Men då är det viktigt att veta vad man gör.
 
  • Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
BirgitS
,Det borde gå bra med intyg från båda organisationerna. Men det bästa är ju att du kollar med den som ska godkänna intyget.

GVK organiserar normalt mattläggare och BKR plattsättare.
 
J J-O skrev:
Tycker det låter lite märkligt att ni bara fått 26k

Har ni själva orsakat skadan?
Är det tappvatten som fallerat är det brf’s ansvar och de som skall stå för kostnaden.

Det enda ”billiga” sättet att komma undan är att göra badrummet själv. Men då är det viktigt att veta vad man gör.
Säger det hela tiden
 
Vi har ett badrum, de offererade men det var ockerpriser(131k) så vi tackade nej till dem.
Vad ingår i 131'?

Jag tänker mig våtrumsmatta, utanpåliggande vattendragning från en punkt. Återmontering porslin etc gör ni själva i sådant fall.

Våtrumsmatta är svårt att gör DIY.
 
J Jasmin9371 skrev:
Säger det hela tiden
Badrummet var väldigt gammalt och de skulle göra en stamrenovering i år / nästa år men nu skjuter de upp 4-5 år så jag får själv se till att badrummet blir återställt. Ska nog göra detta o sälja bostaden innan det renoveras igen så att jag får NÅGOT tillbaks iallafall efter renoveringen. Bostaden har gått upp ca 120K på 2-3 år så det känns bra iallafall under den tid vi bott här.

Bifogar en bild på vad jag fick ifrån de som mätte vattenvärdena.
jsjnkSw.png

Det har kommit ner till grannens vardagsrum så att det blivit fuktrosor längs tapeten ifrån taket. Den delen + rivning och torkning i vårt badrum står föreningen för.
 
Var vad det som läckte?
 
A anis16 skrev:
Var vad det som läckte?
Denna tröskel menade dem. (Själv väldigt novis men det ser ut o vara fallet.

En betongtröskel på ett golv markerad med en röd cirkel för diskussion i ett byggforum.
 
  • Gilla
Uttingen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns nog en hänvisning till regler någonstans i stadgarna.
En BRF har endast rätt att kräva att arbetet är fackmannamässigt utfört, de kan inte kräva att man ska ta in en viss typ av entreprenör för det. Det är alltså helt fritt fram att göra arbetet själv om man tror man klarar av det. Kan bli rejält dyrt när det börjar regna från grannens tak dock. Det står all möjlig skit i stadgar som föreningar alls inte har rätt att bestämma om. Lurig boendeform det där..
 
Är det inte en skada du själv orsakat ska du absolut inte acceptera det!
 
J J-O skrev:
Är det inte en skada du själv orsakat ska du absolut inte acceptera det!
Det står att jag är ansvarig i stadgarna, att jag bör underhålla lägenheten. Vet inte riktigt hur man ska tolka det, men vattenskadan upptäcktes i Februari och har fortfarande inte åtgärdats iom att det först var tänkt en stamrenovering i år / nästa år för att sedan inte bli av och BRF börja tjata på mig och hota mig med att jag får betala allt ifall det blir värre skador på hus/grannar... För övrigt så har vi bara bott här sedan 2018.
 
Wizardo Wizardo skrev:
Det står att jag är ansvarig i stadgarna, att jag bör underhålla lägenheten. Vet inte riktigt hur man ska tolka det, men vattenskadan upptäcktes i Februari och har fortfarande inte åtgärdats iom att det först var tänkt en stamrenovering i år / nästa år för att sedan inte bli av och BRF börja tjata på mig och hota mig med att jag får betala allt ifall det blir värre skador på hus/grannar... För övrigt så har vi bara bott här sedan 2018.
Vad säger ditt försäkringsbolag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.