Hej!

Råd kring downlights i kök o vardagsrum önskas.

Satte 2017 in 12 st downlight LED-spottar i kök & vardagsrum i samband med nytt kök. Elektrikern valde Ahlsell-spottar ("A-collection" el liknande, ) men redan efter 2 år hade 5 st gått sönder. Orkade inte argumentera kring garanti/reklamation, utan bad honom byta ut dem. Det finns en kontakt mellan spot och driver - men givetvis så hade Ahlsell bytt ut kontakten och det fanns inga spottar med gamla kontakten så det gick inte byta bara spotten... suck. Spottarna i övrigt verkar identiska.

Nu har ytterligare fyra av de från 2017 gått sönder. Symptomen för samtliga som gått sönder är desamma. Spotten börjar plötlisgt flimra eller slås av och sen på direkt. I början händer det väldigt sällan, sen händer det oftare och oftare tills den till slut går sönder helt. I mörker ser man att LED:en på vissa "glöder" lite svagt.

Snart kommer väl de sista från 2017 ge sig, och vet inte hur länge övriga håller. Egentligen gillar jag inte tanken på "engångsspottar" av miljöskäl, och det blir ju väldigt dyrt att dels köpa dessa dyra spots och dessutom tvingas ha en elektiker som ska komma varje gång. men tror inte riktigt jag har så mycket val. Jag har panel i taket (typ som bröstpanel, vet inte riktigt vad det kallas) och ovanför ligger plast och sedan isolering direkt så inte mycket plats för t.ex. GU10-spot.

Är det någon som har rekommendationer för bra spottar (märken och butiker) som inte kostar hur mycket som helst? Allra helst med möjlighet att byta spot själv (via kontakt el liknade, är medveten om elektirkerkrav för fast installation). 2700K och dimbar, håldiameter är 75 mm.

Annan input tas gärna också emot :)

Annan input: Ersätt spottar med annan belysning. Ljuslist, ljuspanel osv. Det finns väldigt många varianter och det har kommit en del nytt sedan 2017. Kanske det kan vara en lösning.

Annars tänker du väl rätt tycker jag. Men har inget svar på var man hittar det du söker.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
Hide-a-Lite har 5 års garanti på sina spottar. Jag har nyttjat den några gånger hos mina kunder.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
O O skrev:
Annan input: Ersätt spottar med annan belysning. Ljuslist, ljuspanel osv. Det finns väldigt många varianter och det har kommit en del nytt sedan 2017. Kanske det kan vara en lösning.

Annars tänker du väl rätt tycker jag. Men har inget svar på var man hittar det du söker.
Jo det är ju inte fel att tänka lite nytt 🙂 Har faktiskt funderat lite åt ljuspanelshållet men som vårt kök är byggt o ser ut så är det nog spottar som gäller. Men paneler går nog in i sovrummet när vi bygger om det!

Müssli Müssli skrev:
Hide-a-Lite har 5 års garanti på sina spottar. Jag har nyttjat den några gånger hos mina kunder.
Hmm - ja det skulle ju åtminstone hjälpa den diskussionen. Har de kontakter så man kan byta spot själv utan elektriker? (inser att det kanske varierar beroende på specifik modell)

Ersätt den gammelmodiga 70-talsbelysningen med riktiga takarmaturer så höjs fastighetsvärdet och det blir ett trevligare inneklimat.

G Granström2 skrev:
Ersätt den gammelmodiga 70-talsbelysningen med riktiga takarmaturer så höjs fastighetsvärdet och det blir ett trevligare inneklimat.
Tack, men vi gjorde vårt val 2017 - taket i sig gav inte mycket möjligheter då eller nu utan att göra ganska omfattande saker.

Det brukar gå att trycka upp isoleringen lite, kolla om det går att få upp så mycket att du kan sätta armaturer med utbytbara ljuskällor exvis gu10. Då kan du ju bara skruva ur och byta själv efter 15-20 000 tim brinntid.

IKEA hade för några år sedan en armatur för gu10 som fick ligga dikt an isolering utan "potta". Vet inte om de finns kvar.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
B Botdog skrev:
Hmm - ja det skulle ju åtminstone hjälpa den diskussionen. Har de kontakter så man kan byta spot själv utan elektriker? (inser att det kanske varierar beroende på specifik modell)
Ja, de har en kontakt mellan spot och drivdon så det är typ 50% chans att det går utan att koppla om. Det kan ju lika gärna vara drivdonet som går sönder.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
Jag har samma spottar.
Bortsett från att dom är svindyra så är ju kontakten bytt.
Dock inga problem att klippa den gamla kabeln och sätta dit på den nya spotten.
Fick tag på nya för ca 600:-/st.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
M MikeOz skrev:
Jag har samma spottar.
Bortsett från att dom är svindyra så är ju kontakten bytt.
Dock inga problem att klippa den gamla kabeln och sätta dit på den nya spotten.
Fick tag på nya för ca 600:-/st.
Shit, kostar de 600 spänn...? Var det med eller utan don? Och köpte du som privatperson? Har trott att Ahlsell bara säljer direkt till elektriker?

I InsidersUnited skrev:
Det brukar gå att trycka upp isoleringen lite, kolla om det går att få upp så mycket att du kan sätta armaturer med utbytbara ljuskällor exvis gu10. Då kan du ju bara skruva ur och byta själv efter 15-20 000 tim brinntid.

IKEA hade för några år sedan en armatur för gu10 som fick ligga dikt an isolering utan "potta". Vet inte om de finns kvar.
Hmmm... det här måste jag nog kolla upp - tack för tipset! Snabb googling så ser jag ju att det går att köpa, men måste kolla den där biten med isoleringen et.c.

B Botdog skrev:
Shit, kostar de 600 spänn...? Var det med eller utan don? Och köpte du som privatperson? Har trott att Ahlsell bara säljer direkt till elektriker?
Utan don.
Köpte tidigare från Ahlsells, genom en firma, kostade över 1000:-/st där.
Hittade lite billigare här: https://www.motoaction.se/search?q=+600+a-collection+Downlight+600+

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.