Dom dör nog av sig självt när stammen är borta.I vårt fall fanns stubben kvar så det rådde inga tvivel om var rötterna kom ifrån, dock var rötterna döda och på väg att förmultna.
Fredrik
 
Tänkte mest på det du skrev, "...sätter igen drän och dagvattenrör" och att dessa rör då skulle behöva inspekteras/rensas/bytas oavsett.
 
DSC_0250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbet fortsätter, fick låna en bilningshammare där pappa bilade upp golvet.Har lagt ventilationsrören. Har även monterat fläkten och testkört denna. Den är dock inte ansluten till skorstenen ännu, ska köpa en 12,5-16,5 cm "converter" imorgon...

DSC_0247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick lov att ta bort alla reglar för att kunna komma åt ordentligt. Här sugs luften in, har även dragit ett extra ventilationsrör till närliggande rum som kommer åtgärdas om några år.

DSC_0248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murat igen så det inte tas någon tjyfluft någonstans...

DSC_0249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan rummet där luften kommer in, har även tätat diverse småhål längs väggen.. Det ska vara helt tätt så att ett undertryck skapas.

Nästa är att dammsuga (Igen för 10:e gången ungefär) och sedan börja dona fast ramreglarna...
 
Redigerat:
DSC_0251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick låna en skruvhammare, viss skillnad att borra jämfört med borrmaskinen, det var som att borra i smör.
Nu sitter äntligen reglarna på plats.

DSC_0252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O, någon funderar på att göra en liknande operation kan jag ge tipset att ta bort alla ojämnheter där plastskruvarna kommer. Om man donar där det är ojämt underlag så åker donet igenom skruven och det sitter inte fast ordentligt. Med det golv som vi har så har det varit rätt mycket utjämnande arbete.

Gjorde även följande för att väga in golvet.

1. Sätt ramen, ca 5 cm utanför vägg, använd laserpass. (För egen del mätte jag ut färdighöjd med laserpasset och mätte sedan 30 mm under detta. (22 mm spånplatta + 7-8 mm färdiggolv)
2. Börja med att dona fast ytterändarna av reglarna, ta sedan mitten och övriga.
3. När ramen är på plats, sätt fast var tredje regel med hjälp av laserpasset (eller fjärde beroende på hur långt byggpass du har)
4. Dona fast övriga reglar och väg in det med hjälp av byggpasset.

Det blir även rätt mycket borrdamm och annat, så man behöver inte vara så extremt noga som jag var med att dammsuga innan. Det blir dock mycket dammsugning efter.

Eftersom detta golv kom så lågt så har jag även fått lov att skära ut där t.ex. el och annat passerar under.

DSC_0254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regeln under trappan var lite klurig, men efter lite funderande så satte vi en skruv precis utanför ena kortsidan av trappan, den andra sitter alldeles vid ramen. Plastskruven under trappan är inte donad, den är bara justerad till rätt höjd.. Hade fått lov att ta bort hela trappan eller borrat sönder den annars.

DSC_0256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde även med rätt rejäl överlast igår :) 35 st. 22mm spånplattor och klickgolv väger en hel del. Känns som jag har kört Vasaloppet idag (dagen efter)
Läste instruktionerna för spånplattorna där det stod att de skulle acklimatiseras i minst en vecka. Kanske lite överdrivet men inte mig emot :) Tar gärna en paus nu.

Blir spännande nästa helg när golvet kommer på plats.
 
En fråga.Ska inte första raden reglas med cc40?
 
Jo, det stämmer. 400cc på reglarna längst ut och 600cc på övriga. I allmänna utrymmen, lager å liknande kör man 400cc på alla.
 
Angående björken, det är inte vattensugandet som är relevant, det är alla löv och grenar som täpper till stuprören på hösten...
 
Nu har vi börjat skruva i spånskivorna!
Hittade inga vettiga skruvar som klarade att borra i de tjocka stålreglarna också så det slutade med ett telefonsamtal till Granab och där jag fick konfirmerat att man även kunde förborra. Funkar finfint.. Lite långsamt kanske, men det blir bra!

Som synes på bilderna så ligger isoleringen mellan reglarna, sedan vanlig byggplast för att det ska bli undertryck för ventilationen. När golvet är färdiglagt så kommer man lägga fog mot väggarna så det blir helt tätt.

DSC_0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Hej
Plaströren för ventilationen.Var har du köpt dom?Jag tänkte köra med Spiro 63mm men det är på håret att det får plats.
Fredrik
 
Ser ut som centraldammsugarrör , finns lite överallt.
 
Bra jobbat och väl beskrivet.
 
Hej
Tipset med dammsugarrör var bra. Lokala Bygma hade allt jag behöver förutom övergången till Spiro 100mm men det går att få tag på. Jag har dock några frågor till TS :
Tätade du med någonting mellan vägg/platta och iså fall med vad?
Hur stora är hålen för frånluften ?
Har du någon bild på tilluftsdonen ?
Fredrik
 
Rören är 30 mm avloppsrör vad det ser ut som iaf.. Även böjar o.dyl.. Övergången är en specialare.. Fick dock allt i byggsats från Granab. Hålen är runt 5 mm stora. "Tilluftsdonen" är en lite fyrkantig plåtlåda. Nu är den överbyggd dock.. Jag har tätat med vanlig byggfog mellan vägg och golv. 9 kronor tuben på byggmax.. Gick åt runt 20 st... Testade sedan att det drog igenom golvet med att min far fick hålla en tänd cigarett i "tilluftsdonet" och jag sniffar om det luktar cigarettrök efter fläkten, vilket det gjorde.
 
DSC_0262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte laminatgolv istället för riktig parkett. VIll att det ska vara underhållsfritt men framförallt tåligt när man har en massa ungar som springer runt.. 7mm, tjockare och trappan hade inte gått att få dit...
DSC_0264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns hur mycket fog det kunde gå åt för att täta mot vägg.
DSC_0265.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet klart, dags att regla upp mellanväggen...
DSC_0266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stålreglar, förutom vid dörröppningen.
DSC_0267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet innan var rejält ojämnt, nu är golvet exakt i våg, fick lov att prioritera färdighöjden mot trappan, då den inte gick att justera speciellt mycket i höjd. Fick konsekvensen att tröskeln in mot badrum och toa fick höjas närmare 1-2 cm.. Får lov att såga till dörren så den passar.
DSC_0268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren blir nog bra där, trappan kommer bli skitsnygg när trapprenoveringskitet är monterat.
DSC_0270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappa fixade nivåskillnaden galant med att limma på en bit laminatgolv. Ska inhandla en mässingslist som passar bra där..
By the way, "mässingslisterna" på byggmax kallas "gold", det är nåt målat junk... Riktig mässing ska det va...
DSC_0271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldragningen kom exakt där vi ville, dvs mitt i regeln!
 
Hur mycket gick det på med Granabsystemet och fläkt (och hur många kvadrat har du)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.