Har även tittat på lite gamla bilder när de byggde huset, även där, som väntat, ser betongplattan inte ut att vara isolerad underifrån, utan bara singel.
13_redigerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag var fuktkonsulten på plats och resultatet blev positivt. Det var till och med bättre fuktvärden i gillestugan nu än på besiktningen. Delvis kan detta bero på att det är vinter nu, men mest troligt är att vi har en jämnare temperatur i huset iom installationen av bergvärmen. I hallen på nedervåningen såg det däremot inte så bra ut, detta mest troligt att man lagt en plastmatta över det reglade golvet, som dessutom är isolerat. Eftersom en plastmatta har en fuktgenomträngning på runt 2 milj sekunder per meter, samt bottenplattan har runt 2-300.000 och mest troligt 100% fuktighet direkt under plattan, ansamlas fukten under plastmattan och orsakar fuktproblem. I gillestugan ligger det en heltäckningsmatta där fukten inte ansamlas på samma sätt.

Han mätte även med indikationsfuktmätare på en hel del ställen på den nyrenoverade delen och kunde inte se några fuktproblem, snarare var betyget på övriga huset mycket gott. Med berömd godkänt på ventilationen i huset överlag samt förvånande lite fukt i gillestugan (Även om det bör åtgärdas)

Det som dock bör åtgärdas är hallen, det jag funderar nu på är att till att börja med dra bort plastmattan och lägga några vanliga trasmattor där tills vidare, kanske inte så vackert, men det tillåter golvet att andas och kan medverka till att ge oss lite mer tid att budgetera och fundera.

Han rekommenderade även ett ventilerat golv för både hall och gillestuga av typen nivell. Att det skulle vara några större problem och att man ska behöva använda speciella skitdyra flytspackel för att jämna ut golvet var inget han menade skulle vara nödvändigt. I pannrummet skulle det även vara utmärkt att lägga klinkers, likväl i badrummet på nedervåningen.

Det som var anmärkningsvärt i badrummet var att man där använt våtrumsmattor i hela rummet, direkt mot betong, men där han inte kunde uppmäta några fuktproblem eller släppningar av golvmatta, vilket i sin tur tyder på god dränering.

Hyfsat positiva besked, nu återstår det budgetering och offerering för att få högsta möjliga kvalité till lägsta pris, därefter riskanalys och projektbeskrivning.
 
DSC_0192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu rivit golvet i hallen, goda nyheter är att mellanväggen bärs upp av golvet. Funderar på att riva den väggen, lägga nytt golv, sedan regla upp en ny vägg, eftersom jag ändå ska montera dit en dörr.

Tänkte först att jag bara skulle riva bort plastmattan idag, men det stank något fruktansvärt av limmet, så jag fick lov att riva bort golvet. Märker att det drar en del nu, så det blir att försöka montera dit något ventilerat och isolerat golv, troligtvis. Helst hade det varit bra med runt 8-9 cm höjd, men det är nog dessvärre inte möjligt om det även ska vara isolerat. Bottenplattan är också väldigt ojämn, rätt säker på att det inte kommer bli bra om jag bara lägger dit en platonplatta. Möjligtvis om man flytspacklar först, men vettekatten.
 
Lösningen är nivell eller granab.
Isoleringen gör inte så mycket då du drar ner vam rumsluft under golvet.
Fredrik
 
Hade en mailkonversation med en från Granab. Det kan bli aktuellt att installera endast granabsystemet, dock utan mekanisk ventilation. Fuktkonsulten ska hit efter att jag rivit bort allting och säga sitt först. Det är inte speciellt fuktigt det jag tar upp, inte kännbart iaf.. Kan räcka med ventilerade lister, hur det nu funkar...

Inte speciellt dyrt heller, runt 10 papp för materialet.

Jag hoppas att jag slipper fläktsystemet, men kommer att gå på fuktkonsultens rekommendationer.

Hade även grannen på besök som jobbar med klinkers och kakel. Mellan tummen och pekfinger så skulle det behövas runt ett ton flytspackel för att få det någorlunda jämt. Även detta runt 10 papp.

Där det luktar mest är just på reglarna, som ligger direkt mot bottenplattan.
 
Redigerat:
Om reglarna luktar finns det fukt.
Skippar du ventilationen är det oerhört osäkert om lukten försvinner
Fredrik
 
Nu luktar det ingenting för övrigt :) Har fått andra rekommendationer också, från en rätt erfaren herre. Han rekommenderade att jämna ut golvet med nåt ton betong, sedan platonmatta och ventilerade lister. Rent generellt kan jag tycka att det vore fördelaktigt och rätt enkelt. Inte för att det skulle bli billigare, snarare att ju mer komplex en lösning blir, desto mer kan gå sönder. Så fort jag rivit allting kommer jag ringa in fuktkonsulten, hans ord kommer väga in rätt mycket på vilken lösning det blir.

Rev för övrigt väggen in till gillestugan idag, blev ju riktigt stiligt med öppen planlösning, men opraktiskt. Vi behöver ett ljudisolerat rum där man kan spela Xbox, spela vinyl å leva fan sent på kvällarna :)
1546450_10151850516729080_959355557_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar även som ytterväggen är putsad bakom panelen, bådar gott!
 
Intressant tråd som jag med spänning ska följa.
Står inför ett liknande projekt i källaren. Inväntar bara modet att sätta igång =)

Jag har tänkt Nivell med 70mm isolering, golvspån och vattenburen golvvärme flooré.

Lycka till!
 
Pratade med fuktkonsulten på telefon idag, han sa att han var rätt säker på att det skulle krävas mekanisk ventilation på golvet för att få en vettig konstruktion som håller. Han kommer hit nästa vecka. Måste hinna riva resten av golvet innan dess.. Fann dessutom att det var fuktskadat i hörnet. Förbannade björkjäveln utanför som täpper till. den kommer att fällas. Dyrt var det att få den nerplockad, 5000:- Ska se om jag kan lösa det på annat sätt.

DSC_0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har hänt en hel del sedan sist. Har nu byggt tak samt målat det i 4 lager innan det blev bra, först vitmålat med matt färg, sedan kvistgrund och sen två lager färdigfärg... Tog sin lilla stund.. Har även rivit ut allt golv och annat samt tagit bort all puts som suttit löst.

Idag har jag även lagt på ny puts, blötte först ordentligt samt penslade med ett lager "välling" innan jag körde på.. Mycket svårare än vad jag trodde, en kombination av rätt konsistens, bra "slafsteknik" och timing när man jämnar ut lagret.. Ser väl "OK" ut, men inte perfekt.. Har dock inhandlat en silikatfärg med struktur, så mina putsmissöden kommer inte synas så mycket.

Har även fått en projektering från Granab, kommer att lägga in golvet själv, då det var rentav hutlösa priser hantverkaren skulle ha för att lägga in det (40 papp, endast arbetskostnader).

DSC_0219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första strykningen
DSC_0220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra strykningen med Kvist och grundfärg
DSC_0221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick dra om en del el. Bara att hacka bort puts.. Pappa var här och tog bort putsen med yxa, gick utmärkt.
DSC_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elarbeten igen
DSC_0223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket börjar bli klart.
DSC_0224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälp vad jag kämpade med att få på putsen, mycket svårare än vad jag trodde, men efter ett tag så började jag fatta hur det går till.

DSC_0229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murat in nya eldragningen...
 
DSC_0236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet efter att ha målat med silikatfärg utblandad med struktursand. Fick lov att dutta på lite efter första målningen eftersom det blev lite ojämnt, men det blir väldigt förlåtande att göra så, speciellt om man har lagat tidigare puts som i princip är mer eller mindre omöjligt att få snyggt annars

DSC_0237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet där en amatör (läs jag) har lagt på ny puts.. Det var inte vackert innan vill jag lova...

DSC_0238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon vecka efter att jag och min far målat så anläde Granabgolvet med reglar. Har placerat ut dom efter projekteringsritningen och skruvat i plastskruvarna.

DSC_0239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot trappen som för övrigt nu är nymålad vit, har även beställt ett trapprenoveringskit till denna.

DSC_0240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har markerat upp var jag ställer cirkulationslasern som visar färdighöjden eftersom golvet är så ojämt så jag får samma höjd varje gång. Granabreglarna ställer jag sedan in 3 cm under denna höjd (Spånskiva 22 mm, golv ca 7-9 mm)

DSC_0241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regeln in mot ena kortsidan kommer väldigt högt upp, måste bila bort golv där. Testade med en murhammare och det verkar bara vara gammal puts på upphöjningen så jag behöver inte hyra någon bilningsmaskin. Går alldeles utmärkt med murhammare + vanlig hammare.

DSC_0242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfälligt stöd för trappan... Sätter två reglar under nedersta trappsteget just in case...

DSC_0243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytte ut stödregeln eftersom den stod direkt mot betonggolvet.. Står en stålregel under den.

DSC_0244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här får jag bila, prövade att lägga dit ventilationsröret på 30 mm och det var för lite utrymme kvar.. Det kan sticka upp en bit ovanför nedersta delen av regeln, men de perforerade hålen lär va riktade rätt.

DSC_0245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick med projekteringsskiss från Granab om hur reglarna ska sitta (Samt ventilationen)

DSC_0246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smidigt.. De har även bra support, ringt dit några gånger idag och de ger gärna råd över telefon...

Imorgon fortsätter jobbet, ska försöka bila ner så jag får i ventilationsröret, när väl det sitter på lämplig höjd ska jag borra hål i väggen där ventilationsfläkten sitter och montera denna innan jag donar fast reglarna. Kan vara vettigt att göra detta innan de reglarna sitter fast så jag kommer åt ordentligt, eller om jag måste dra ventilationsrören någon annanstans än planerat.
 
Se där ja! Nu börjar det verkligen arta sig! Bra jobbat!
 
bamsejon skrev:
Fann dessutom att det var fuktskadat i hörnet. Förbannade björkjäveln utanför som täpper till. den kommer att fällas. Dyrt var det att få den nerplockad, 5000:- Ska se om jag kan lösa det på annat sätt.
Är du säker på det där? Jag är ingen expert men jag har för mig att björkar är törstiga rackare och skulle gissa att du gör dig själv en björntjänst om du tar bort den. Ett stort träd dricker mycket vatten.
 
Inga träd som kan nå grunden.Rötterna spräcker grunden och sätter igen drän och dagvattenrör.
När vi dränererade om hittades en rot från ett f.d körsbärsträd.Detta träd stog 5-7 meter från huset och roten satt i grundmuren.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Inga träd som kan nå grunden.Rötterna spräcker grunden och sätter igen drän och dagvattenrör.
När vi dränererade om hittades en rot från ett f.d körsbärsträd.Detta träd stog 5-7 meter från huset och roten satt i grundmuren.
Fredrik
Det är sant, tänkte inte på det.
Då måste man ju alltså gräva bort alla rötter och inte bara fälla den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.