Hej,
Har ett hus byggt -75 med gillestuga.
Vi har problem med silverfiskar, har mätt upp fuktigheten men kan inte se att det skulle vara några fuktproblem, det luktar heller inte illa någonstans. Även när vi köpte huset hade fuktigheten uppmätts utan anmärkningar.

Jag har dock hört att gillestugor i princip alltid byggdes med träreglar direkt mot grund, vilket således skulle kunna vara orsaken till silverfiskarna, något som jag även märkte när jag rev bort en vägg i pannrummet. Det kryllade av de små asen där reglarna hade suttit.
Jag antar att man då får regla om gillestugan, hur går man tillväga? Jag har hört att man ska använda aluminiumreglar eller liknande? Kan det fungera att bara montera en fuktspärr mellan en träregel och grunden, typ tjärpapp?
 
Det kanske går på din villaförsäkring? Jag tänker Anticimex.
 
Det finns plastdistanser som man sätter som "fötter" på golvreglarna. De skruvas in så det är smidigt å justera höjd när man ska väga in golvet. Kanske kan vara något?
Om du river upp det gamla golvet så kanske du hittar reglar i betonggolvet, ta bort dessa innan du lägger nytt!
 
Läste lite om Granab golvregelsystem, kan de va nåt? Självklart tar jag bort existerande reglar i betonggolvet...
 
bamsejon skrev:
Läste lite om Granab golvregelsystem, kan de va nåt? Självklart tar jag bort existerande reglar i betonggolvet...
Jag vet inte vad det finns för olika märken eftersom jag inte jobbat själv med det. Jag har sett det vid två tillfällen när "ventilerat golv" lagts på platta där det varit fuktproblem.
Bra att du har koll på reglarna i betongen :)
 
Tack för tipset om villaförsäkringen, jag har skrivit en skadeanmälan nu, får se vad de säger, det är som sagt först och främst ett skadedjursproblem, men kan även bli ett framtida fuktproblem.
 
Skadedjur får du nog på föarsäkringen eventuella fuktskador får man inte ut
 
Ser rätt illa ut angående försäkringen, har läst igenom besiktningen noggrant som gjordes under besiktningen och där uppmättes 18% i två träreglar, där de även noterat att fuktspärr saknas. De goda nyheterna är dock att luftfuktigheten aldrig har varit högre än runt 40% i källarvåningen.

Jag är rädd att det lutar åt att i princip riva alla golv och innerväggar (Eventuellt bara byta ut nedre bjälklag om det går på innerväggarna) och sedan, för säkerhets skull, installera ett ventilerat golv.

Jag kommer börja med att snarast (Troligtvis redan imorgon) inhandla en fuktmätare och borra ett hål in mot grabbens rum för att mäta fukthalten i bjälkarna. Kan denna vara tillräcklig? http://www.clasohlson.com/se/Fuktmätare-mini/36-4197

Efter jul kommer jag att börja riva gillestugan.

Är det någon som har erfarenhet i området? Är det möjligt att ta ett rum åt taget? Eller ska man ta hela källarplanen i ett svep? Grabben kommer bli utan rum en längre tid annars.

Jag har gluttat lite på de ventilerade golvsystem som finns och Nivells distansmattor verkar kunna vara ett smidigt alternativ :http://www.nivellsystem.se/sv/aterforsaljare/ventilation/lagbyggande_golv.html
Verkar dock vara "hyfsat" komlicerat att installera http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/optivent_montageanvisning.pdf har dock ingen aning om pris.

Jag vill gärna ha input från några som installerad ett ventilerat system, fördelen med ovan system är framförallt bygghöjden då det är relativt låg takhöjd. Det ser i en första anblick ut att vara en relativt billig installation.

Förutom pannrummet så handlar det om ca 100 m2.

Frågan är, kanske det är bättre/billigare att lägga klinkers på hela källarvåningen förutom gästrum och grabbens rum.. ?

Någon i Dalarna som har haft bra entreprenad för att installera detta system? Rivning och rengöring fixar vi nog själva, samt montering av nytt övergolv, eventuellt även golvplattor / spånplattor.
 
Redigerat:
Jag vet ju inte riktigt hur det ser ut i källaren, men ett av de stora misstagen jag gjorde under vår totalrenovering var att riva en bit i sänder. Med facit på hand hade det gått betydligt snabbare och smidigare om vi rivit allt på en gång, forslat bort skiten direkt (så man slipper ha det i vägen) och sedan byggt upp.
Så har ni (grabben) möjlighet att bo i annat rum så är det mitt tips :)
 
Frågan är om jag inte målar fan på väggen. Har läst att det ibland kan räcka att man endast installerar en undergolvsventilation. Förslag på något bra företag att anlita som har kompetenta fukttekniker?

Regeln från den vägg som jag tog bort var inte kännbart fuktig, däremot så kryllade det av silverfiskar mellan den och betonggolvet.

Gillestugan är dock given att det måste åtgärdas, men där kommer jag lägga klinkers. Att installera en undergolvsventilation för resterande golv kan kanske iallafall förbättra situationen under några år och ge oss lite mer tid att planera, annars ryker utlandssemestern några år framöver...
 
Att tillägga, källaren är suterräng, samt att den är dränerad 1991 (Egentligen är bara ena långsidan samt kortsida under jord)
 
Om du har ingjutna reglar i golvet kan du inte lägga Nivells lågbyggande system eller andra lösningar som bygger på "platonmattor". Golvet måste vara helt plant för det.

De enda jag känner till som har lösning för att ventilera ett befintligt golv är Anticimex, om de är kompetenta råder väl delade meningar. För att det skall fungera måste det finnas lite luft mellan betongplattan och isoleringen, om den ligger direkt mot betongen fungerar det inte.

VET du att har ingjutna golvreglar? Håller inte med om att alla 70-tals gillestugor har det. Precis som nu har olika hustillverkare olika lösningar så det varierar. Om det är ingjutna reglar kommer det bli svårt att lägga klinker då du måste jämna av golvet först. Och flytspackel som tål fukt är dyrt.
 
Den "gamla" delen som inte är ombyggd 1991 och som står mot "jordsidan" har mest troligt gjuta reglar. Kan inte med säkerhet säga att så är fallet förrens jag har börjat riva bort den delen.
Det har vi dock planerat att fixa sen vi flyttat in, vilket också står med i besiktningen där de mätt fuktigheten. De har dock inte i besiktningen mätt fuktigheten på den ombyggda sidan, det är den sidan som jag oroar mig mest över, att de reglat nytt golv och väggar utan fuktspärr.
 
Fick svar fån försäkringsbolaget idag, som väntat gäller inte försäkringen vid fuktskada som pågått under längre tid. Jag har införskaffat en fuktmätare och mätt fuktigheten i träreglarna i gillestugan, som väntat ligger den mellan 15 och 18%, dvs rätt höga värden. Däremot så kom jag åt en vägg-regel på det som är nyrenoverat 1991, där fick jag inget utslag alls på fuktighet. Märkte även att regeln verkar ha runt 1-2 cm distans mot betongplattan vilket ser positivt ut. Vill dock inte dra några större slutsatser av detta än. Har bokat tid med en fuktkonsult som kommer hit nästa vecka som kommer mäta och ge förslag på åtgärder, så jag tänker inte göra någonting förrens han sagt sitt. Såvitt jag förstår har även säljaren ansvar för dolda fel, försäkrad eller ej, 10 år efter försäljningen, men vi får hoppas att det inte är problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.