Det här måste vara årets underdrift:
"... byggnadsåtgärder som kan innefatta en kränkning av egendomsskyddet enligt Europakonventionen..."
"Det är visserligen inte alla byggnadsåtgärder som har den omfattning och betydelse att de kan hävdas utgöra en kränkning av konventionsrättigheterna."

Hade man dragit det resonemanget till sin spets så skulle det väl bli förbjudet att ha grannar...
 
Vi kan nog vara ganska säkra på att det här inte blir klart till sommaren.

Men helt säkert innan valet. :)
 
För egen del så hoppas jag innerligt att det blir klart som utlovat, men det ser ju mörkt ut. Orka att söka bygglov för 4 kvm när det här är på gång liksom.... :(
 
Tror ni vi kan glömma både 25 an och 15 tillbyggnad
Hur ser sossarna på förslaget om det drar ut på tiden efter valet
 
Större avvikelser som ev skall börja gälla 2015 verkar vara positivare i lagrådets svar på lagrådsremissen om enklare planarbete.Vi får kanske vara glade för det lilla?
 
Miljöpartiet har ju som paradgren att stoppa nybyggen och att ställa alla möjliga och omöjliga krav på byggnader.

Kan tänka mig att de kommer att komplettera och förvanska förslaget med lite krav på energianvändning, miljöhänsyn, handikappanpassning, skyddande av bostadsområdets karaktär, isoleringskrav, obligatorisk prövning av klimateffekter och ekologisk mångfald. Att tillåta byggandet av garage inom de nya reglerna utgår jag ifrån kommer att stoppas eftersom bilar är roten till allt ont i världen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
p169suc skrev:
Tror ni vi kan glömma både 25 an och 15 tillbyggnad
Hur ser sossarna på förslaget om det drar ut på tiden efter valet
Detta kanske är ett tillräckligt argument för alliansen för att köra över lagrådet.
 
Akahigi
Verkar som de hastat järnet med förslaget. Olyckligt.
 
Förbjud de nya bygglovsbefriade byggnaderna att vara på prickmark så förvinner mycket av lagrådets kritik eller?
 
Om jag fattade rätt så var den tunga delen av kritiken riktad mot att man underminerar kommunernas möjlighet att styra via detaljplaner, och det var ju ett av syftena med den nya lagen. Även grannarnas minskade inflytande kritiserades, vilket också var ett syfte. Så förhoppningsvis så gör regeringen några förtydliganden som undanröjer de värsta lagtekniska problemen, men kör i huvudsak över lagrådet.
 
p169suc skrev:
Förbjud de nya bygglovsbefriade byggnaderna att vara på prickmark så förvinner mycket av lagrådets kritik eller?
Vet inte hur mycket av kritiken som försvinner, men en del borde absolut göra det. Även om jag personligen hoppas att förslaget går igenom så tycker jag ärligen att delar av förslaget känns liite "anarki". Detaljplaneföreskrifter som t.ex prickmark finns ju där (oftast) faktiskt av en anledning. Förslaget att bygga 25kvm bostadshus på just prickmark får gärna gå bort för min del.
 
Redigerat:
Och jag tycker precis tvärtom. Min radhustomt består av hus + prickmark i ett bra läge, så för mig är det väldigt värdefullt att kunna bygga friggebod och komplementbostadshus.
 
Men det är du! Lagarna skall vara till nytta för hela samhället.
 
Det är ju samhällsnytta regeringens argumentation går ut på. Tillgången på bostäder ska öka, och fastighetsägare slipper spilla en massa tid och energi, om kommunernas möjligheter att hindra byggnade minskas. Jag personligen får möjlighet att bidra till regeringens mål genom att jag kan bygga ett litet uthyrningshus som t.ex. skulle kunna fungera som studentbostad då jag har en högskola några hundra meter bort.
 
Samma här, vi smäller upp en 25:a och hyr ut som studentbostad direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.