När Var det tänkt att klubbas igenom?
 
Ska gälla från 2 juli.
 
Det verkar som att det ska gå bra att bygga komplementhuset på prickmark också. Jag frågade boverket och fick följande svar:

Boverket skrev:
Hej,

Så som förslaget ser ut idag är svaret ja, de föreslagna komplementbyggnaderna behöver inte följa en gällande detaljplan och kan därmed placeras på prickmark. Däremot kan allmänna hänsynsregler komma att begränsa placeringen.

Observera dock att en lagändring ännu inte skett och att förslaget kan komma att ändras under beredningen.

Vänliga hälsningar,
Boverket
Enheten för plan & bygg
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Man kan väl tänka sig att bygga ett komplementhus på 20 m2 och ett förråd på 5 och kalla detta för vad som helst utom friggebod,och använda det till nästan vad som helst,och sedan en frigga på 15m2,om tomten medger det
 
MathiasS skrev:
Ska gälla från 2 juli.

Ja men vet någon när beslutet ska tas?
 
Innan 2 juli......
 
I webbsändningen från när Attefall presenterar förslaget ( http://www.regeringen.se/sb/d/15066/a/233401 ) sa han att regeringen skulle lägga en proposition senast 18 mars för att de skulle vara säkra på att den skulle behandlas av riksdagen i god tid före 2 juli.
 
Någon som vet om man kommer att kunna bygga ut 15m2 med källare under? Blir inte klok på vilka ytor/areor som avses när jag försöker ta reda på detta själv...
Svarar lite själv. Tror ytan i källaren räknas in då det verkar vara bruttoarea som avses i förslaget.

från svenska rikstermbanken
svensk term (rekommenderad): bruttoarea
beteckning/formel: BTA
definition: area av mätvärda delar av ett våningsplan, begränsad av de omslutande byggnadsdelarnas utsida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning
anmärkning: För fullständiga beskrivningar och mätregler hänvisas till SS 02 10 52 [upphävd] eller vid behov tidigare gällande skrifter.

från boverket:

[h=3]Bruttoarea[/h]Bruttoarea är arean av mätvärda delar av ett våningsplan, begränsad av omslutande byggnadsdelars utsida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning. Bruttoarea förkortas BTA.
Rikstermbanken
Bruttoarea omfattar även källare och inredd vind. Rumshöjden med mera avgör vad som ska inräknas i bruttoarean. Skärmtak, som till exempel carport, ingår inte i bruttoarea.
Bruttoarea är lämplig att använda för flerbostadshus, industrilokaler, lokaler för handelsändamål och andra byggnader med större volymer. Bestämmelser med bruttoarea är lämpliga när syftet är att tillåta en viss yta för en specificerad funktion. När bruttoarea används i planbestämmelser bör den anges i bestämda tal per fastighet.
Bruttoarea är mindre lämplig att använda till småskalig bebyggelse med en- och tvåbostadshus där det ofta är både volymen och ytan som är önskvärd att reglera.
 
Redigerat:
vi får nog vänta lite innan det blir klart hur reglerna blir
och först då kan man börja planera mer i detalj
jag ser ju möjligheten att först bygga 25an å sedan bygga 15 frigge ihop med 25an
 
Grodgatan skrev:
I webbsändningen från när Attefall presenterar förslaget ( [länk] ) sa han att regeringen skulle lägga en proposition senast 18 mars för att de skulle vara säkra på att den skulle behandlas av riksdagen i god tid före 2 juli.
Detta betyder också rimligtvis att 4,5-metersfrågan är klar tills dess. Normalt har man väl förslaget helt klart när en prop lämnas in? Har dålig koll på denna process måste jag säga...

Jag håller iaf tummarna så dom vitnar för att denna begränsningsregel helt försvinner.
 
rocket63 skrev:
vi får nog vänta lite innan det blir klart hur reglerna blir
och först då kan man börja planera mer i detalj
jag ser ju möjligheten att först bygga 25an å sedan bygga 15 frigge ihop med 25an
bygga ihop dom är nog uteslutet
 
Elkludde skrev:
bygga ihop dom är nog uteslutet
Tror inte heller att det blir möjligt, låter högst oroligt att man skulle få bygg 25 och sedan bygga ihop det med en 15.
 
tja en 25 först sedan 15 vedskjul
börjar med 2 väggar å tak å sedan.............
jaja så d kan bli :)
 
MB77 skrev:
Tror inte heller att det blir möjligt, låter högst oroligt att man skulle få bygg 25 och sedan bygga ihop det med en 15.
Bygg 25kvm hus, sen ett 15 kvm skärmtak och sedan 15 kvm frigga! Totalt 55kvm utan bygglov. :)
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
alex86 skrev:
Bygg 25kvm hus, sen ett 15 kvm skärmtak och sedan 15 kvm frigga! Totalt 55kvm utan bygglov. :)
mycket lösningsorienterat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.