Jag måste säga att jag från början såg detta med 25orna som spel för galleriet, valårsfasoner, men bra fasoner..... Men, när jag tänker efter lite så tror jag faktiskt att dessa hyddor kommer fylla sin funktion både här och där. Tex att ungarna kan bo hemma (men ändå inte hemma) under studietiden (eller av vilken orsak det nu behövs) tror jag kommer uppskattas av många. Alternativet att låna en gazillion kr funkar inte för alla, hyra i femtielfte hand funkar inte för alla, köpa svart kontrakt funkar inte för alla osv osv.....det kan faktiskt vara en bra mellanlandning innan man orkar ta sig ut på bostadsmarknaden för egen maskin.
 
Det kan ju vara vettigt att stoppa en ensam gammal skröplig förälder i ett sånt hus, om man inte har lust att sätta dem på hemmet. Generationsboende & anhörigvårdande light, typ. Många åldringar har ju också en usel pension, och då skadar det inte att bo billigt.
 
Jag har redan ett bygglov på ett förråd i anslutning till garaget som jag börjat bygga men inte färdigställt än. Undrar om jag kan skicka tillbaka bygglovet och istället bygga en "komplementbyggnad"?
I det jag läste på regeringens hemsida så kunde man använda komplementbyggnaden som förråd om man ville.
Nån som läst mer än jag och har en åsikt?
 
Jan-Å skrev:
Jag har redan ett bygglov på ett förråd i anslutning till garaget som jag börjat bygga men inte färdigställt än. Undrar om jag kan skicka tillbaka bygglovet och istället bygga en "komplementbyggnad"?
I det jag läste på regeringens hemsida så kunde man använda komplementbyggnaden som förråd om man ville.
Nån som läst mer än jag och har en åsikt?
Attefelt antydde i sitt pressmeddelande att det bara var fantasin som avgjorde vad man kan använda komplementbyggnad till
 
Elkludde skrev:
Attefelt antydde i sitt pressmeddelande att det bara var fantasin som avgjorde vad man kan använda komplementbyggnad till
Ja min fantasi är det inget fel på ;)
Jag har utvecklat min planer för förrådet så det skulle underlätta om jag slapp bygga klart det för att sen bygga om det, vore mycket enklare att skita i hur jag ritat när jag sökte bygglov och bygga det lite högre, längre och bredare med gjuten platta istället för plintar typ.
 
Skönt att ni fortfarande tror förslaget kommer att gå igenom trots lagrådets sågning
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
p169suc skrev:
Skönt att ni fortfarande tror förslaget kommer att gå igenom trots lagrådets sågning
Regeringen behöver inte bry sej om vad lagrådet tycker, politiker behöver iofs inte bry sej om nåt alls för dom bestämmer ju själva :rolleyes: jag hoppas dom gör som dom brukar nu när det för en gångs skull gynnar mej :cool:
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
Hittade detta citat
"Jag kan i sammanhanget inte avstå från att göra en reflektion. Är det inte egendomligt att de boendemiljöer vi tycker bäst om skapades i en tid då plan- och bygglag och tillståndprocesser var betydligt mindre omfattande än i dag? Medan de boendemiljöer vi tycker minst om har skapats när myndigheternas ambitioner att reglera och skydda gemensamma intressen har varit som störst."

TEXT: Mats Linder
 
  • Gilla
jeppeknaster och 6 till
  • Laddar…
Jag misstänker att regeringen kommer ha svårt att bortse från de delar i Lagrådets kritik som går ut på att lagförslaget faktiskt strider mot Sveriges åtaganden enligt Europakonventionen.
Tyvärr är de här förslagen slarvigt framtagna och man har dessutom stressat processen så att det inte finns en bra bas att stå på, då remissinstanserna reagerat kraftigt negativt.
Hur mycket vi småhusägare än önskar detta så kan det inte sägas vara väl genomfört och det kommer nog göra att det tar längre tid än om man gjort det väl från början.
 
Carl_Elvis skrev:
Jag misstänker att regeringen kommer ha svårt att bortse från de delar i Lagrådets kritik som går ut på att lagförslaget faktiskt strider mot Sveriges åtaganden enligt Europakonventionen.
Tyvärr är de här förslagen slarvigt framtagna och man har dessutom stressat processen så att det inte finns en bra bas att stå på, då remissinstanserna reagerat kraftigt negativt.
Hur mycket vi småhusägare än önskar detta så kan det inte sägas vara väl genomfört och det kommer nog göra att det tar längre tid än om man gjort det väl från början.
Är man lite cynisk och konspiratoriskt lagd så kan man ju misstänka att regeringen var medveten om att lagråden skulle säga nej och la fram detta som ett sätt att visa handlingskraft innan valet,
 
Ja usch, du kan faktiskt ha rätt i det....
 
Med tanke på alla de inlägg här på BH generellt, där man så ofta värnar om "politisk korrekthet" och vår rättssäkerhet så måste många idag heja på lagrådet.

Efter att ha läst hela yttrandet så är det egentligen förskräckligt hur man som politiker kan tvinga fram något på det sätt man uppenbart har gjort. Utan möjlig tid till yttrande från andra myndigheter genom att lägga yttrande tider mitt i ledigheter och så grovt åsidosatt svenska grundläggande juridiska värderingar.

Jag är inte för mer och krångligare regler, snarare tvärtom, men lite mörkrädd blir man trots allt efter läsningen och den massiva kritik som lagrådet lägger fram.

Lagrådet är trots till för att bla skydda den enskildes intressen och se till att nya lagar följer våra grundlagar .
 
  • Gilla
noone70 och 3 till
  • Laddar…
Spännande!
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
Spännande!
I väntan på det roliga kan ni passa på att kolla era deklarationer 😇

Nästan lika spännande
 
  • Gilla
treert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.