Det känns ju som att bidraget gör varken till eller från som det är utformat nu.

2000 kronor mer eller mindre gissar jag inte gör någon jätteskillnad för någon. De som verkligen behöver stöd hade behövt +5000 kronor i månaden för att det skulle göra någon skillnad.

Antingen så landar 2000 kronor i botten på ett svart hål eller så landar 2000 kronor på sparkontot hos någon som inte har ett behov av pengarna.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
A Attackbävern skrev:
Det känns ju som att bidraget gör varken till eller från som det är utformat nu.

2000 kronor mer eller mindre gissar jag inte gör någon jätteskillnad för någon. De som verkligen behöver stöd hade behövt +5000 kronor i månaden för att det skulle göra någon skillnad.

Antingen så landar 2000 kronor i botten på ett svart hål eller så landar 2000 kronor på sparkontot hos någon som inte har ett behov av pengarna.
Jag tycker det är jättebra, detta betalar för 1/3 av min nya LLVP så att jag sänker kostnaden nästa vinter och kan kyla huset i sommar.

Edit: Obs, ironi.
 
Det mest intressanta som sades under pressträffen var väl att pengarna skulle kunna börja betalas ut i mars (beroende på hur bra administration elbolaget har) istället för "förhoppningsvis inom ett halvår" som man antydde härom dan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker det är jättebra, detta betalar för 1/3 av min nya LLVP så att jag sänker kostnaden nästa vinter och kan kyla huset i sommar.

Edit: Obs, ironi.
Du är ju som du säger ironisk i ditt inlägg men det är väl gissningsvis inte något otänkbart scenario att detta kommer att ske för ganska många :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
2003 är bra jobbat. Nu känner jag mig lite slösig med 2075. Ska se om jag kan pricka in 2000 lite bättre i Januari. Underlaget finns ju så det är ju bara att styra familjen med järnhand de sista dygnen.....

[bild]
När jag insåg att dec antagligen skulle bli dyrt att köra på elpatron så drog jag igång pelletsen som stått still ett tag.

För januari ser det inte ut som om jag kommer upp i brytpunkt ens.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och blir det svårt att nå så duscha och duscha och duscha - kokande hett!
Jag har alltid elpatronen i bergvpn att ta till om det kniper, den har jag inte använt sedan pumpen installerades för snart 20 år sedan, men går nog bra att toppa upp lite med om det behövs.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
A Attackbävern skrev:
Du är ju som du säger ironisk i ditt inlägg men det är väl gissningsvis inte något otänkbart scenario att detta kommer att ske för ganska många :)
Ja, men de som drabbas hårdast har inte möjlighet att använda pengarna som bidrag till en värmepump. De får samma problem nästa gång.

För det lär hända igen iom att Tyskarna dels driver upp elpriserna och dessutom gör sig beroende av ryssarna (och inte ens låter britterna flyga material till Ukraina över deras luftrum).
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Underlaget finns ju så det är ju bara att styra familjen med järnhand de sista dygnen.....
Manipulerad bild av historisk figur som skriker med humoristisk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa till inspiration?;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Källa till inspiration?;)
Trenden med vinterbad kanske är initierad av den förra regeringen? Bolund såg den som en möjlighet? :rofl:
 
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Trenden med vinterbad kanske är initierad av den förra regeringen? Bolund såg den som en möjlighet?
Nyttiga vinterbad pga höga elpriser kanske i själva verket är en hälsoreform?:thinking:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nyttiga vinterbad pga höga elpriser kanske i själva verket är en hälsoreform?:thinking:
Jag tror vi har knäckt planen!
 
  • Gilla
  • Haha
KarlstadPeter och 1 till
  • Laddar…
1010 kWh i december = 300 kr
591 kWh på 18,5 dagar i januari. Landar på 988 kWh i samma takt = 200 kr

Uppvärmning med fjärrvärme gör att vi inte direkt belastar stadskassan. Däremot vår egen kassa då ny central kostade 40 000 kr i höstas.
 
daddydj daddydj skrev:
1010 kWh i december = 300 kr
591 kWh på 18,5 dagar i januari. Landar på 988 kWh i samma takt = 200 kr

Uppvärmning med fjärrvärme gör att vi inte direkt belastar stadskassan. Däremot vår egen kassa då ny central kostade 40 000 kr i höstas.
Du tjänar ju på att nyttja lite extra på helgerna som är kvar så att du kommer över 1000 kWh i alla fall...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du tjänar ju på att nyttja lite extra på helgerna som är kvar så att du kommer över 1000 kWh i alla fall...
Jo, genom att brassa på 12 kWh "tjänar" jag en hundring. Känns inte aktuellt eller värt att försöka utnyttja systemet.
 
  • Gilla
  • Wow
videopac och 1 till
  • Laddar…
Som det är nu blir det ca 1850 kWh i Jan ... men det är skönt att ha det varmt i källaren så 2kW elelementet lär få gå några timmar (läs dygn )mot slutet av månaden .
Jag betalar totalt ca 120öre / kWh jag köper ... vilket medför att brassar jag 150kWh så kostar det 180kr medan dessa 150kWh gör att jag får 300kr extra.
Varmt & gratis är gott ;)
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.