mexitegel mexitegel skrev:
Antar att du skojar, annars hoppas jag faktiskt du får lära dig att ta ansvar för dina handlingar.

Men som sagt, lusläs villkoren i din hemförsäkring och hoppas att den tar det. Det kommer oavsett kosta en god slant med pengar. Vissa tätskikt kan repareras men din hyresvärd måste godta det. Det är inget du kan bestämma själv.[
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Hej kolla laga del av våtrum GVK AB svensk våtrumskontroll . Jag tror att det idag är tillåtet att laga delar av en våtrumsvägg eller en del av utrymmet.
Lycka till
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Jag har duschstång och tvålkopp skruvat med silikonfyllda hål i duschutrymmet. Skulle det inte funka menar ni som verkar tro att ett hål är döden för ett badrum?
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
Snailman
M Munkfors skrev:
Jag har duschstång och tvålkopp skruvat med silikonfyllda hål i duschutrymmet. Skulle det inte funka menar ni som verkar tro att ett hål är döden för ett badrum?
Det som krävs är ju att skruven inte får gå igenom, så därför behöver väggen vara tillräckligt tjock eller ha en kortling och så ska hålet fyllas med siliconinban man drar dit skruven.
 
Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Det som krävs är ju att skruven inte får gå igenom, så därför behöver väggen vara tillräckligt tjock eller ha en kortling och så ska hålet fyllas med siliconinban man drar dit skruven.

Mycket felaktiga spekulationer i tråden. Skruven får visst gå igenom väggens skivmaterial.

Illustration av korrekt metod för borrning och skruvning genom väggskikt med texter som beskriver processen.


Självklart går det att laga skadan utan att riva ut hela badrummet. Folk flyttar ofta hyllor, duschväggar, etc som lämnar skruvhål efter sig utan att behöva riva allt.
 
  • Gilla
perror och 10 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Är hela lägenheten 18m2 så gissar jag att badrummet är max 4m2 och då kostar det inte 300000 kr att lösa detta.
Prata med en plattsättare med våtrumsintyg och se vad han säger först.
Jag ville ha en offert på att göra om en toalett till badrum och pga att det var så litet så blir det dyrare för det kan bara vara en hantverkare där åt gången. Man kan inte ha elektriker och plattsättare där samtidigt t ex. Så ja, 300 000:- tycker jag låter rimligt med dagens priser.
 
  • Wow
  • Haha
perror och 3 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jo, men finns ju exempel på när hantverkare gjort olika fel i badrum, då anses det inte alltid motiverat att göra om så allt blir korrekt, utan kunden får nöja sig med att allt inte blir perfekt utan får ett mindre prisavdrag i stället.

Då verkar det ju konstigt om en hyresvärd inte också får finna sig i att få ersättning om det inte blir helt perfekt, tex färgavvikelser på kaklet.

Så här ser Ardex anvisning ut för byte av platta och reparation av tätskikt.

[länk]
Och plötsligt ramlade det ner ett guldmynt mitt framför näsan. Tack för ett kanontips.
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Ser ut som arbetsplatsstandard på det badrummet. Utanpåliggande rör med plastiga detaljer. Skulle aldrig betala en krona över 120'000 för att renovera den skiten. Ska dom ha nya duschblandare och hela allt betalt eller? Det kan ju räcka med en lagning av ena sidan. I värsta fall ska kaklet bort och nytt tätskikt sättas, men det kan ju aldrig bli 300 lök. Det betalar man knappt vid total uppbyggnad från grunden med nya reglar och ny kommod/wc/golvvärme. Ring värden och berätta att du tänker upprätta en polisannälan för bedrägeri.
 
  • Gilla
  • Älska
LURIGLANA och 6 till
  • Laddar…
Herre
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Herre gud vilka svar du fått...
Givetvis så kostar det inte 300.000. Det är inte ens i närheten av rimligt.
Din hyresvärd försöker blåsa dig, dom vet att du har en försäkring så dom vill bara få det löst. Kosta vad det kosta vill.
Ur deras perspektiv så vill inte dom ta en kostnad för något du gjort. Dom vill bara ha något som på pappret innebär att dom kan ringa sitt försäkringsbolag i framtiden och ha "säker vatten" intyget tryggat.

ALLA och jag menar 100% av alla tätskikt går att reparera. Så länge det är fackmannamässigt gjort.
Kort sagt. Det som behöver ske är att man tar bort den skadade plattan. Eventuellt också den nedanför.
Rensa bort all fix som höll plattan på plats. Nu är du inne vid tätskiktet.
Tätskiktet är normalt en tunn matta (en så kallad våtrumsfolie) som är limmad med ett speciellt "lim". Dessa två saker tillsammans är vad som utgör själva tätskiktet.
Det kan också vara så att man har ett "rollat" tätskikt som i princip är en seg massa man "målar" på i flera lager. Eller en kombination av dessa.
I fallet där man har en tunn matta så finns det naturligen skarvar mellan mattorna (som normalt är en meter breda) och nere vid golvet.
I fallet där man rollar tätskikt så finns inte dessa skarvar av naturliga skäl.

Så, låt säga att du har en matta, vad skiljer då en lapp-lagning med sina skarvar, från de skarvar som finns mellan mattorna - you guessed it, inte en sak...
I allra värsta fall behöver du bara göra om själva dusch-området som kallas för våtrumszon 1.

Med låt säga att du har en rollad lösning då. Ja då är problemet ännu lättare. För då lagar du hålet med hjälp av att applicera mer seg massa som du "målar" på.
Givetvis så är det fler moment i båda sorterna och saker att tänka på såsom att överlappningar skall göras uppifrån och ned, etc. Detta löser en hantverkare åt dig.
Men i grund och botten...det är inte så s*tans komplicerat som folk vill få det att verka.

Detta är orsaken till varför vårt samhälle går under. Det saknas rim och reson...

Lycka till!
 
  • Gilla
Riksäpplet och 17 till
  • Laddar…
Snailman
useless useless skrev:
Mycket felaktiga spekulationer i tråden. Skruven får visst gå igenom väggens skivmaterial.

[bild]


Självklart går det att laga skadan utan att riva ut hela badrummet. Folk flyttar ofta hyllor, duschväggar, etc som lämnar skruvhål efter sig utan att behöva riva allt.
Om man tex följer gvk:s regler i zon 1 i våtrum så gäller:

Infästning i badrumsvägg med massivt underlag
Borra hålet med lämplig diameter och lämpligt djup, om möjligt enligt leverantörens monteringsanvisning. OBS: att det ska vara ett bottenhål, inte ett genomgående hål.
Fyll bottenhålet med silikon eller motsvarande.
Montera lämplig plugg.
Fyll plugg med åldersbeständig tätningsmassa.
Skruva fast våtrumstillbehör enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisning.
Alltså EJ ett genomgående hål
 
Scouten skrev:
Det ser ut som ett ganska nytt badrum och hål inne i duschutrymmet, långt ner?

Hade jag varit hyresvärd så hade jag också krävt att det gjordes om. Däremot borde din hemförsäkring täcka åtminstone delar. 300 000:- är nog inte orimligt att det kostar om ett bolag tar in ett bolag att utföra.

Därmed inte sagt att jag inte lider med dig.
Det där ser inte ut som ett badrum för 300 lock... snarare 125-200k inkl rivning.

Men beroende på tätskikt så kan man faktiskt laga det där.... ta ut de trasiga plattorna och "limma på" nytt tätskikt (om det är den där pappen). Kommer hålla minst 30 år om de gör det rätt.

Enligt egen erfarenhet så försöker uthyraren blåsa dig, eller snarare ditt försäkringsbolag på pengar.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
L Lärlingen_101 skrev:
Det ska vara plastmatta som tätning enligt de.
Har du en plastmatta som fuktspärr så går det troligtvis att laga skadorna.
Fastighetsägaren ska inte behöva göra om hela badrummet utan kan:
Låta kunnig knacka bort de trasiga plattorna, låt GVK:are skära bort en bit plastmatta, låt laga hålen, låt GVK:are svetsa tillbaka en bit ny plastmatta, gör besiktning av Gvk våtrumsbesiktningsman på jobbet, plattsättaren sätter tillbaka plattorna (kan vara bra om det går att få tag i samma plattsättare och Gvk:are som tidigare gjorde badrummet samt få info om vilken fix o fog som tidigare använts)
Innan lagning kolla med försäkringsbolaget och hyresgästföreningen vad som gäller för dig.
kolla även med fastighetsägaren att denne har papper på att nuvarande badrum är godkänt gjort, vilka du bör få se.

Lycka till!
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Richard Bygg skrev:
Herre gud vilka svar du fått...
Detta är orsaken till varför vårt samhälle går under. Det saknas rim och reson...
Herre gud vilken kommentar…

Vårt samhälle håller inte på att gå under…
 
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har du fått en faktura innan de gjort jobbet???
Det är till 100% en offertsumma kan jag tänka mig
 
Snailman Snailman skrev:
Om man tex följer gvk:s regler i zon 1 i våtrum så gäller:



Alltså EJ ett genomgående hål
I så fall går inte GVK's regler att följa. 100% av de prylar jag har satt upp i våtrum har levererats med skruvar och pluggar som räcker igenom skivmaterialet. Använder jag kortare skruvar bryter jag mot leverantörens anvisningar och därmed även GVK's anvisningar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Scouten skrev:
Jag är inte förvånad om priset är 300 000:-, särskilt inte när ingen tjänar på att försöka hålla nere kostnaderna.
Det är väl klart att man KAN få det att kosta 300k.

Om alla UE kör Ahlsells listpris med 30% påslag i varje steg och det sitter några pappersvändare och "övervakar" operationen.åa
Men frågan är om det är rimligt att fastighetsägaren går plus på TS misstag, eller om fastighetsägaren bara ska gå skadelös.

Om du backar på min V70 från 2014 är det inte rimligt att jag kvitterar ut en ny xc90 från bilhandlaren.
Lika lite är det rimligt att TS ska behöva slanta 300k för ett enkelt studentbadrum när det går att laga.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.