Krilleman Krilleman skrev:
Jag svarade bara på det realistiska.
Mitt åt, således helt felaktigt.

Det jag inte uppfattade var att TS frågade på en månadsränta på 3,5%.
Men vilken bank har det?!

Ingen... 🙄
Avanza har 3,65%
Volvo har 3.75%
 
Düsseldorff
B Bebbe56 skrev:
Avanza har 3,65%
Volvo har 3.75%
Årsränta, inte månadsränta.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Årsränta, inte månadsränta.
Ja, men Avanza betalar ut ränta varje månad. Dvs ränta på ränta.
 
B Bebbe56 skrev:
Avanza har 3,65%
Volvo har 3.75%
Resurs Bank har 4,10 %
 
Fairlane
B Bebbe56 skrev:
Ja, men Avanza betalar ut ränta varje månad. Dvs ränta på ränta.
Men fortfarande är det beräknat på en årsränta. Dvs om man sätter in ett fast belopp på två olika banker som har samma årsränta så blir räntan man fått vid årets slut densamma, även om den ena banken betalar ut det varje månad.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men fortfarande är det beräknat på en årsränta. Dvs om man sätter in ett fast belopp på två olika banker som har samma årsränta så blir räntan man fått vid årets slut densamma, även om den ena banken betalar ut det varje månad.
Jo men om den utbetalda räntan för januari går in på kontot ifråga. Så är saldot lite högre i februari, och då beräknas årsräntan på det lite högre beloppet, ger lite högre månadsutbetalning i februari, som går in på kontot osv.högre ränta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Lite förtydliganden:
1. Ränta är alltid kopplad till en specifik tidsperiod. T ex ett år.
Annan tidsperiod ger annat resultat. T ex ränta per dag ger enorm skillnad jämför med ränta per år (t ex när man jämför resultatet efter ett år).
2. Beräkningen sker för varje belopp/beloppsförändring under tiden enligt 1 ovan.
3. "Ränta-på-ränta" effekten görs per år (om man har den ränteperioden).
4. Räntedagsberäkning baseras på 360 dagar per år vanligtvis (kvalificerad gissning då jag arbetat på bank (motsvarande) i 36 år. Och sett koden i de program som beräknat räntan).
 
Fairlane
H hempularen skrev:
Jo men om den utbetalda räntan för januari går in på kontot ifråga. Så är saldot lite högre i februari, och då beräknas årsräntan på det lite högre beloppet, ger lite högre månadsutbetalning i februari, som går in på kontot osv.högre ränta.
Inte nödvändigtvis.
Om du tar räntesatsen och delar på 12 så är det korrekt. Om du tar hänsyn till detta och använder "upphöjt till en tolftedel" när du sätter månadsräntan så blir resultatet ett annat. Dvs det beror på hur banken räknar om det blir samma belopp eller ett högre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men fortfarande är det beräknat på en årsränta. Dvs om man sätter in ett fast belopp på två olika banker som har samma årsränta så blir räntan man fått vid årets slut densamma, även om den ena banken betalar ut det varje månad.
Det beror på om man räknar med att utbetald ränta återinvesteras.

Gör man det får man ta 12 roten ur årsräntan för att få månadsräntan. Dvs (1.035)^(1/12) = 1.00287
Dvs månadsräntan är då 0.287%

Och det stämmer då bra: (1.00287)^12 = 1.035

Om räntan återinvesteras eller inte är ett val. Varken rätt eller fel. Så det är ju bra om långivaren berättar hur dom tänker på den punkten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har skapat ett monster! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.