Düsseldorff
D David__11 skrev:
Som jag förstår frågan så kokar det ner till dess två alternativ och ingen har riktigt kunnat svara på vilket som gäller. Antingen som @Fairlane räknade ut eller som din uträkning, och dom ger väll inte samma svar?
Nej, de ger inte samma resultat i slutet av året.

Det kanske kan vikta frågan till min fördel att jag har fått saken förklarad av de personer som de facto har byggt Avanzas sparkonto? Sen kan jag naturligtvis ha missförstått ändå.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Frågeställningen var ju ganska luddig, jag gjorde en beräkning på vad man skulle ha efter 12 instanser av räntan 3,5 %, vilket då blir 51 kr i ränta enligt mina ytterst basala ekonomikunskaper. Som jag skrev så skulle det ta 12 år att få dessa 51 kr om räntan var 3,5 % i årlig ränta.
Detta var en väldigt underhållande tråd 😁. Jag har inte kollat vem som har rätt och fel - men det var roligt att skumma igenom.

Det står ju så här hos Avanza:
"Räntan beräknas månadsvis och betalas ut vid varje månadskifte. När du tittar på vilken räntesats som gäller för ett konto så är det räntan för ett helt år"

Om räntan är 3,5 % så blir det så här:

Månad 1: 100*(3,5 %/12) = 0,2916 kr i ränta

Månad 2: 100,2916*(3,5 %/12) = 0,2925 kr i ränta

Månad 3: 100,5841*(3,5 %/12) = 0,2934 kr i ränta

Osv, osv

Skulle du få 3,5 % ränta per månad (vilket inte är fallet) skulle det ju bli 3,5 kr första månaden, 3,62 kr andra månaden, 3,75 kr tredje månaden (osv).

Denna sidan är bra - även om den räknar på årsbasis:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm. Det är så jag har fått det förklarat för mig men jag kan förstås ha missförstått. Jag är ju bara en enkel chefsjurist, inte ekonom.
Har du inte lärt dig att det inte räcker o ha rätt på BH utan du behöver överrösta alla hempulare och deras räknesätt🤪😂😉
 
  • Haha
  • Wow
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P Pickadollen skrev:
Detta var en väldigt underhållande tråd 😁. Jag har inte kollat vem som har rätt och fel - men det var roligt att skumma igenom.

Det står ju så här hos Avanza:
"Räntan beräknas månadsvis och betalas ut vid varje månadskifte. När du tittar på vilken räntesats som gäller för ett konto så är det räntan för ett helt år"

Om räntan är 3,5 % så blir det så här:

Månad 1: 100*(3,5 %/12) = 0,2916 kr i ränta

Månad 2: 100,2916*(3,5 %/12) = 0,2925 kr i ränta

Månad 3: 100,5841*(3,5 %/12) = 0,2934 kr i ränta

Osv, osv

Skulle du få 3,5 % ränta per månad (vilket inte är fallet) skulle det ju bli 3,5 kr första månaden, 3,62 kr andra månaden, 3,75 kr tredje månaden (osv).

Denna sidan är bra - även om den räknar på årsbasis:
[länk]
Fast jag tror att modellen dessutom tar hänsyn till antalet dagar i olika månader så /12 räcker inte.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, de ger inte samma resultat i slutet av året.

Det kanske kan vikta frågan till min fördel att jag har fått saken förklarad av de personer som de facto har byggt Avanzas sparkonto? Sen kan jag naturligtvis ha missförstått ändå.
Bra men då var ju @Daniel 109 tidiga svar i stort sett korrekt. Efter ett år med 100 kr i ingående saldo och 3,5% ränta. Så finns är saldot 103,56 efter ett år.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Ingen större vits att ha pengar på banken.
Motsvarar vad en halv pilsner kostar räknat på en hundring.

B H i stället eller köp.

Köpte 95 för 550 000.
I dag värderat till ca 1600 000 kr.
Dessutom snart avbetalat allt.

-Nån som är slängder i matta kan ju roa sig med att räkna ut nån procentsats på hur mycket huset ökat i värde under dessa 28 år.
 
Düsseldorff
S Skopan skrev:
[länk]
Då är jag tämligen säker på att Avanza kör Act/365L
 
Düsseldorff
H Hybro skrev:
Ingen större vits att ha pengar på banken.
Motsvarar vad en halv pilsner kostar räknat på en hundring.

B H i stället eller köp.

Köpte 95 för 550 000.
I dag värderat till ca 1600 000 kr.
Dessutom snart avbetalat allt.
Beror på hur många hundratals miljoner du har.
 
  • Wow
Jockebanan
  • Laddar…
Är en vanlig fattigpensionär. Dessutom utan elbil.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
H Hybro skrev:
Är en vanlig fattigpensionär.
Ja, jag har inte heller hundratals miljoner. Jag försökte bara göra en poäng av att räntebärande placeringar kan vara attraktiva när ränteläget är högt.
 
useless useless skrev:
Jag har öppnat ett konto nu. Det korrekta svaret kommer om ett år.
Jag behöver sätta in 10 miljoner så att jag får tillräckligt många decimaler efter öreasvrundning för att med säkerhet kunna slå fast hur dom räknar.

Vilka är med på en crowdfunding?
 
  • Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
Excel
TS fick korrekt svar i #2
Skrämmande låg mattekunskap hos vissa i tråden. Mellanstadiematte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
useless useless skrev:
Jag behöver sätta in 10 miljoner så att jag får tillräckligt många decimaler efter öreasvrundning för att med säkerhet kunna slå fast hur dom räknar.

Vilka är med på en crowdfunding?
Låter enklare att jag bara kollar med Avanza på måndag så kan vi få exakt klarhet i hur de räknar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
TS fick korrekt svar i #2
Skrämmande låg mattekunskap hos vissa i tråden. Mellanstadiematte.
Fast enligt de senaste rönen är det #8 som ger rätt svar.
Skrämmande låg läskunskap hos vissa i tråden... 😉
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.