Vi har ett garage som är insprängt i berget och delvis sutteräng. Nivån på berget överstiger taknivån men det är ett mellanrum mellan berg och farage på allt från 30-70cm på takkonstruktionen. Se bilden så fårstår ni.
Detaljplan säger att man får bygga 4m högt. Om man skulle bygga en till våning måste man då ha fyllnadsmassor mot vägarna på för att det ska anses vara marknivå eller är ddt fortfarande bergets höjd man räknar. Borde ju vara berget kan jag tycka? Frågar då det avgör om jag måste mura upp eller kan bygga trästomme.
Detaljplan säger att man får bygga 4m högt. Om man skulle bygga en till våning måste man då ha fyllnadsmassor mot vägarna på för att det ska anses vara marknivå eller är ddt fortfarande bergets höjd man räknar. Borde ju vara berget kan jag tycka? Frågar då det avgör om jag måste mura upp eller kan bygga trästomme.
Det finns flera olika sätt att beräkna medelmarknivån. Kommunen väljer den beräkningen som de tycker är lämpligast.
det är inte bara marknivån spelar roll utan också hur byggnaden ”upplevs”.
Marknivån räknas vid fasaden så om det är ett avstånd till berget så är inte marknivån där.
det är inte bara marknivån spelar roll utan också hur byggnaden ”upplevs”.
Marknivån räknas vid fasaden så om det är ett avstånd till berget så är inte marknivån där.