Hej! Ska bygga ett förråd/vedbod på 3mX2,3m på tomten. pulpettak med 6% hade jag tänkt. Jag hade inte tänkt bygga takstolar utan istället köra 4 väggreglar på sidovägarna i olika längd för att få till lutningen (likt det på bilden). Finns det något bra sätt att räkna ut längden på dessa och även på de grövre takreglarna hur långa dom ska vara för att få ett lagom överhäng både fram och bak? Takåshöjd är tänkt att vara 250cm och Takfotshöjd 210cm

(Inte mitt förråd på bilden, men det är ungefär den konstruktionen jag tänkt mig.

• Konstruktion av ett förråd med träregelstomme och pulpettak, beläget i en skogsmiljö. En stege står lutad mot förrådet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gör en ritning och utgår från den.

Drar du sedan en linje från baksidan precis under taket ram till framsidan på samma höjd får du tre trianglar som alla har samma vinkel i bakkant vid takfoten samt en vinkel på 90 grader.
Eftersom du har minst en känd sida och två vinklar i varje triangel så stoppa in siffrorna i någon triangeluträknare på nätet så får du ut resten.

Max överhäng för en friggebod ör 50 cm men det kan se lite mycket ut. Bygger du något annat så beror det på vad övriga hus har och vad du tänker används överrhänget till.

Mats-S
Antar att du gör golvbjälklaget först.
Då använder du det som arbetsbänk och spikar väggsektionerna där. Gavelstolparna lägger du ut på "arbetsbänken", då får du alla måtten gratis om du har höjden på gavelreglarna.
Takplanken samma sak, det ger sig på bänken ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.