Vi har köpt ett ett och ett halvplanshus med källare som har 83 m2 boarea och 64 m2 biarea. Biarean är övervåningen där det går bort golvyta för sluttande tak, och jag undrar varför den yta som blir kvar inte räknas som boarea?
Källaren som inte räknas alls har en takhöjd om 2 meter och är fullt modernt inredd, borde inte den räknas som i vart fall biarea?

Vi har alltså köpt ett hus med 83 m3 boarea men med drygt 200 m2 golvyta, vilket känns lyxigt men som i mitt tycke ger ett mindre bra pris/m2. Finns det någon fördel med att ha mindre boarea än vad som egentligen är fallet?

Källare kan aldrig räknas som boarea enligt regelverket, den är biarea om den kan nås inifrån.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Källare kan aldrig räknas som boarea enligt regelverket, den är biarea om den kan nås inifrån.
Ok, tack för svar. I nuläget räknas den inte alls, borde den inte räknas som biarea i vart fall? nås från insidan.

Robert63 Robert63 skrev:
Ok, tack för svar. I nuläget räknas den inte alls, borde den inte räknas som biarea i vart fall? nås från insidan.
Jo den borde räknas som biyta

Källarplan​

Golvytan ligger helt eller till övervägande del under den omgivande marknivån.

Ett källarplan ska alltid räknas som biyta, om det kan nås inifrån bostaden.

https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller övervåningen så skall ytan räknas som boyta om det är minst 1.90 m höjd, på en bredd på minst 60 cm. I så fall räknas all yta som är över 1,90. Och dessutom ytterligare 60 cm in under snedtaket.

Men varför vill du "öka ytan"?

Troligen har en tidigare ägare medvetet misstolkat reglerna för att få ned fastighetsskatten.

Nu börjar väl många nyblivna husägare vara för unga för att ha upplevt fastighetskatten som avskaffades typ 2006 (??). Men 1% av taxeringsvärdet i skatt var rätt betungande. Jag betalade drygt 5 000 i månaden i fastighetskatt på den tiden. Idagt skulle det ligga på typ 12 000 i månaden.

Och det finns rätt starka krafter som vill att den återinförs. Så jag skulle inte i onödan få upp taxeringsvärdet. Väck inte den björn som sover.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag tror personligen att man inte missar några pengar direkt på att boytan är räknad i underkant. Kanske någon som kör hårt på Hemnets filter men annars tittar man ju på huset i sin helhet. Reglerna för hur man ska mäta ändras ju med åren men väggarna står där de står.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Vi har köpt ett ett och ett halvplanshus med källare som har 83 m2 boarea och 64 m2 biarea. Biarean är övervåningen där det går bort golvyta för sluttande tak, och jag undrar varför den yta som blir kvar inte räknas som boarea?
Källaren som inte räknas alls har en takhöjd om 2 meter och är fullt modernt inredd, borde inte den räknas som i vart fall biarea?

Vi har alltså köpt ett hus med 83 m3 boarea men med drygt 200 m2 golvyta, vilket känns lyxigt men som i mitt tycke ger ett mindre bra pris/m2. Finns det någon fördel med att ha mindre boarea än vad som egentligen är fallet?
Om ni ska sälja i framtiden gör ni en uppmätning av hela huset och marknadsför det enligt mätningen, ändra inget i registret innan.

• Gilla
Vemsomhelst2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.